Forum

Kompost

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klaus Østergaard, 29. juli 2011 kl. 15.04

Jeg tænker på at lave en kompost i min have. Den skal så stå oppe i hjørnet bag et par nye blommetræer.
Jeg tænker på at lave det på den måde at jeg vil banke 4 pæle i jorden og derefter sætte sider på, så det er en kasse.
Lyder det OK?
Bør jeg lave mellemrum mellem brædderne, så der kan komme luft ind?
Vil det være godt/skidt med et slags låg til kompost(kassen)??
Andet jeg bør tænke på??

På forhånd tak for evt svar

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2011 kl. 16.06

Huske nu paa at det er ønskeligt, om man maatte være i stand til at komme til det omdannede jord, som jo befinder sig nederst i en saadant kompostbunke.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. juli 2011 kl. 19.38

Hej Klaus Østergaard

Lige et par ting, du kan overveje ud over det, du allerede har tænkt igennem:

Skyggeplads til komposten er en god ting, så placeringen af pælene i forhold til blommetræerne kan du jo vælge ud fra dette hensyn.

Størrelsen af kompostkassen / - erne både i forhold til omsætningen af materialet og i forhold til det praktiske arbejde er mindst 1 x 1 x 1 meter. Det praktiske arbejde med at vende komposten for at øge / fastholde omsætningen lettes rigtig meget, hvis der er to kompostkasser i sammenhæng (de deler midtervæggen).
Skal det være total luksus kan man opbygge tre "båse" hvoraf den midterste forsynes med et flytbart sold af volierenet (2 x 2 cm), så det er muligt at have en dynge færdigomsat kompost opbevaret i skygge og under låg.
Et hængslet låg over vil være fint - der sker en udvaskning af næringsstoffer i vinterhalvåret, hvis kompostkasserne er udsat for regn og smeltevand fra sne eller isslag.

Opbygningen af kompostkasserne kan sagtens være som sammenhængende bræddevægge. Forvæggene kan bestå af løse brædder, der sættes ned mellem to "skinner". Det er en stor fordel, når kompostkasserne skal tømmes, at man kan fjerne forvæggene uden at skulle igang med skruetrækker eller sømudtrækker.

Træet, du vælger, bør være ubehandlet selv om det nedsætter holdbarheden noget. Grunden er, at alle former for maling / træimprægnering (både overflade- og tryk-) over tid afgiver uønskede stoffer til komposten. Lærketræ er velegnet til langvarig udsættelse for fugt - men fyrretræ vil typisk have en holdbarhed på 4 - 6 år eller mere. En kombination mellem de to med stolper af lærk og vægge af fyrretræ er en økonomisk fordelagtig løsning.

Endelig kan du sørge for at have 5 - 10 cm hækafklip (bøg/liguster/andet ikke forveddet) under 5 - 10 cm løstrystet halm i bunden af hver ny kompostdynge, du starter.
Det vil give en luftig og sugende bund under dyngen - og det er enkelt at stoppe tømningen af kassen, inden man får sig gravet ned i muldlaget underneden.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2011 kl. 20.27

Der skal _ikke_ være mellemrum imellem brædderne - dog måske på forsiden, som du let skal kunne demontere, når du fylder/ tømmer beholderen. Laver du mellemrum hele vejen rundt, i lighed med dem der sælges i visse byggemarkeder, får du en tørrekasse og ingen kompost.

Jeg har eternitplade mod komposten - det holder evigt.
På fronten har jeg en "låge" med 5 cm luft imellem 125 x 25 mm brædder.

Beholderen er åben i bund og top - et låg er ikke nødvendigt.

Jeg har to rum på hver 1,25x1,25x1,25 meter, som jeg løbende fylder og supplerer med lidt kvælstof efter behov og hvert forår sigter jeg komposten fra.

I praksis fungerer det fint for mig, selv om der er visse afvigelser fra "bogen".

Du bliver glad for din kompost, hvis du er glad for at dyrke planter :-D

Nyt svar til emnet »Kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider