Skrevet af: Christina Damm, 1. august 2011 kl. 20.46
Vi skal ha ryddet den gamle have og alt det gamle hæk, jeg drømmer om en syren hæk hele vejen rundt og ellers bare græs og lidt småting rundt omkring.
Jeg ELSKER syren blomsten og duften, det er min kæreste lidt ligelad med og tænker mere i hvor meget arbejde og bøvl han får med denne syren hæk.
Vi høre flere steder fra at vi ikke kan styre den, og klipper vi den får jeg ingen blomster og rodskud fra helvede....
Er der da ikke noget der er på min side, og kan fortælle om de gode ting ved en syren hæk?
Det skal siges at hækken skal grænse op til en brak mark, et fortov og en offentlig stig, så ingen naboer.
men den skal jo selvfølgelig tæmmes så vi kan være hyt og have bekendt :-)
Faktisk er min kære kæreste mest til rionet hele vejen rundt og så med forskellige klatre planter, så vi er ikk lige frem tæt på og have et fælles mål :-D
Skrevet af: Boi Jensen, 1. august 2011 kl. 21.58
Hej Christina
Der er dog utrolig hvad man hører, men ofte er der en forklaring bagved.
Den vilde syren laver rodskud og så må du bare vælge den fra. Den ungarske syren laver ikke rodskud og er med større blomster, kan også fås i flere farver - og vælger du den almindelige eller forholdsvis små i de farvede, er de meget billigere end de normale og forædlede syrener.
Ungarsk syren hedder på latin "syringa josikae" og der findes f.eks. en hvid type, der har efternavnet "holger"
Normalt kan ungarske syrener blive omkring 3 meter høje og 3 meter brede i løbet af 10 år. De kan klippes og holdes i den størrelse, du vil klippe dem.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Christina Damm, 1. august 2011 kl. 22.16
det er jo alt sammen ganske positivt, mange tak :-D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.