Skrevet af: Christina Damm, 4. august 2011 kl. 22.40
Hey derude :-)
Vores gamle hæk er en blanding af alt muligt forskelligt busk/hæk værk, alverdens sorter som vi ikke ved noget om...
Vi snakker om og skære alt det hele ned så det kan komme op på frisk for det virker stokket og tyndslidt i bunden.
Hvornår bør vi gøre det, altså hvilken årstid?
Jeg har jo lidt lyst til og gå igang med det sammme i håb om at det kan gi lidt vækst allerede i år :-D
Skrevet af: Henry G., 4. august 2011 kl. 23.16
Hej Christina begynd i bare i weekenden med at skære"hækken" ned, men hold jer til en højde på 20-30 cm. da ikke alle buske bryder fra basis. Når der er mange gamle grene på en plante, kan man fjerne 1/3 helt i bund, næste år kan man så tage et par mere(det tager normalt 3 år at forny en busk). Hilsen Henry G.
Skrevet af: Christina Damm, 5. august 2011 kl. 18.05
Tak for svaret Henry :-D
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. august 2011 kl. 17.52
Christina det vil nok være en god ide at tænke sagen lidt grundigt igennem inden i bruger en masse krudt på at beskære og vente og håbe og måske blive voldsomt skuffet.
Det er da rigtigt som Henry skriver, at i kan beskære o.s.v. det kan man jo altid med forskelligt held. Men en ting er jo helt sikkert med jeres "vanvidshæk" og det er, at selv om i beskærer efter alle kunstens regler, så kommer der jo ikke en fin ensartet hæk ud af det når udgangspunktet er "alt muligt forskelligt busk/hæk værk".
Andre har brugt flere år på at forsøge at redde noget som alligevel aldrig bliver det man ønsker sig. Og det er sk...ærgeligt at stå om 2-3 år og så erkende, at man nu kunne have haft en pæn ny hæk i stedet for noget skrammel som aldrig bliver godt.
Jeg er sikker på, at i er bedre tjent med at få fjernet alt det busk/hæk værk og så plante nye hækplanter. Det behøver slet ikke være særlig dyrt - og så kan man nyde synet i stedet for at ærgre sig over noget skrammel.
Jeg har for et par måneder siden fået fjernet min store gamle hæk som bestod af tjørn, elm, hyld og alt muligt andet. Det tog ca. 20 minutter for en entreprenør med en grenknuser, og efterfølgende kørte han det hele igennen med en rodfræser ned i ca. 25 - 30 cm dybde. Det sidste tog mindre end ½ time, og så var alt væk, jeg behøvede bare at rive let, så var der klart til at så græs eller plante nyt.
Skrevet af: Christina Damm, 6. august 2011 kl. 20.20
Gert O, du her jo nok ret... og dermed har min kæreste nok også ret... pokkers :-) jeg kunne så godt tænke mig en flot tæt syren hæk, men thomas siger at det bliver for stort og svært og styre og mange giver ham ret, og så tænkte jeg at en masse gammelt forskelligt var romantisk og hyggeligt og passede godt til vores gamle 50´er bongalow
Men mange tak for dine gode råd :-D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.