Forum

Indeklemt træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 7. august 2011 kl. 11.41

Er ved at rydde et stykke der har været overladt til sig selv gennem mange år og er blevet til en urskov af buske/selvsået grønt, den eneste jeg vil beholde kaldes vist dronningebusk. Godt i gang med ørnenæb og beskærersaks dukker dette lille klemte træ frem, hvorfra og hvornår det er kommet aner jeg ikke men jeg synes det har nogle flotte tykke, mørkegrønne blade og vil godt beholde det. Håber i kan hjælpe med at opklare hvad det er jeg har fået frem i lyset. Venlig hilsen Lisbeth

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. august 2011 kl. 11.57

Hej Lisbeth.

Det kunne ligne en selvsået valnød.

Ved du om der er valnøddetræer i omegnen?

Prøv at nulre et blad med fingrene. Valnød har en meget karakteristisk lugt, som er vanskelig at beskrive på tryk. Lidt skarp aromatisk.

Mvh. Hans

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 7. august 2011 kl. 13.42

Hej Hans
Der er ikke valnøddetræer i nabohaverne. Synes ikke bladet lugtede specielt så jeg snuppede en lille bid og smagen mindede om umodne nødder, lidt bitter. Når fuglene fodres om vinteren med frø smider jeg også lidt blandede nødder på jorden da der kommer egern forbi så...Vh Lisbeth

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. august 2011 kl. 13.47

Ved forstørrelse af billedet, kan jeg nu se, at bladene er takkede i kanten, så det er nok forkert med valnød.

Der må andre ind over, som ved mere end jeg gør.

Prøv eventuelt på fugleognatur.dk under karplanter. Der får man hurtigt svar af folk som ved alt, hvad der er værd at vide om planter.

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 7. august 2011 kl. 14.06

Den får ihvertfald lov at blive selvom det ikke er en valnød. Tak for hjælpen.

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. august 2011 kl. 14.17

- det kan gocdt være en ask -
MM

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 7. august 2011 kl. 16.30

Det er en valnød. Det er 110% sikkert. Det kan være nogen som har smidt en nød i din have og den er så spiret af sig selv.

Det bliver et virkelig flot træ, det skal du nok blive rigtig glad for!!

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. august 2011 kl. 16.42

Så har jeg været ude os se på mit valnøddetræ i haven en gang til.
Det har fuldstændig helrandede blade, så med de takkede blade, som kan ses på en forstørrelse af billedet, er det ikke valnød.

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 7. august 2011 kl. 16.48

Hvis stammen er hvidlig på det nederste stykke og de nye små blade er lidt rødlig inden de blir store og grønne er det en valnød.

Jeg har selv masser af valnødetræer i min have. både podet og sået. Så må da sige jeg kender lidt til dem.

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. august 2011 kl. 16.59

Hej Steffen.

Så bliver jeg nysgerrig. Er der nogen af dine træer, som har takkede småblade?

Det træ, jeg har, er omkring 100 år, og der kan være kommet nye sorter med andre bladformer. De selvsåede småplanter, jeg gennem tiden har trukket op, har alle haft helrandede småblade.

Mvh. Hans

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 7. august 2011 kl. 17.00

Nej alle træer uanset sort har ens blade.

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. august 2011 kl. 17.59

Hej Lisbeth m.fl.
Hvis træet har sorte knopper, er det en europæisk ask. Det er ikke altid nemt at artsbestemme en træsort bare på bladene, for unge planter kan have en anden størrelse blade end det ses på ældre træer, der måske ikke er helt så kraftige i vækst.

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 7. august 2011 kl. 20.05

Efter alle jeres gode indlæg synes jeg da godt nok det er blevet ret så interessant det her ;)
Har lige været ude og checke om træet havde nogle af de nævnte kendetegn: Mit træ ca. 60 cm højt, nederste ca. 15 cm af stammen gråhvid, nye lysegrønne blade delvist svagt kobberfarvet, knopper svagt brungrønne, store blade ca. 12 lange, ca. 7 cm brede. Vh Lisbeth

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. august 2011 kl. 20.48

Jeg synes også, det er lidt spændende med sådan en opklaringsopgave.

Der er et par ting som jeg ikke helt kan blive klar over på billedet selv om jeg forstørre det op:
Det man ser, er det grene med enkeltblade på, eller er det et sammensat blad bestående af flere småblade? Især det allerøverste kunne ligne en gren med enkeltblade på.
Hvis det er det sidste, skal vi over i noget helt andet :-).

Mvh. Hans

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 8. august 2011 kl. 10.26

Hej igen
Her kommer et billede af øverste gren

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. august 2011 kl. 11.39

Hej Lisbeth.

Jeg er vist ved at rode mig ud i noget, jeg ved for lidt om ;-).

Prøv at se nedenstående link. Det kunne være den. Uligefinnede blade, og hvor det enkelte småblad er savtakket.

Det er der planteskolefolk, der ved meget mere om end jeg gør.
Der er også artikler her på siden, hvis du bruger søgefunktionen.

Mvh. Hans

www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=18&dbid=078f4b4c-42ad-45a3-b3f7-a24b7c2a7e96

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 8. august 2011 kl. 18.27

Jamen jeg gentager gerne mig selv, det er og bliver en valnød. Pas godt på den, de er så flotte de træer...

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. august 2011 kl. 20.05

Hej Lisbeth.

En sidste bemærkning:

Hvis det er en japansk valnød (juglas ailantifolia), og du vil beholde den i mange år, bør du allerede nu tænke på, at det bliver et stort træ, som fortjener at have god plads til at udvikle sig på, hvis det er muligt. Hvis det skal flyttes, skal det være inden det bliver for stort.

Et billede af mit omkring 100 år gamle alm. valnød som viser, hvad det kan blive til med god plads.

Mvh. Hans

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. august 2011 kl. 21.13

Japansk valnød har lodne blade.
Anne Marie

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. august 2011 kl. 21.14

Prøv at spørge nødde-eksperten Lars Westergaard, her på siden.
Anne Marie

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 19. februar 2012 kl. 10.21

Ak ja det er alt hvad der er tilbage af mit fine, lille træ. Skal jeg satse på at denne pind bliver til et træ eller?
Anne Marie: Jeg har spurgt LW men desværre ikke fået noget svar.
Venlig hilsen Lisbeth

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. februar 2012 kl. 20.14

Jeg synes du skal grave dit lille træ op, så snart jorden er tøet, og sætte det i en dyb potte, så såret ved rodhalsen kommer under jorden. Måske vil den sætte nye rødder omkring såret og derved styrke stammen.
Vær opmærksom på at den kan have en pælerod, som skal kappes for at få den i potten.
Sæt den skygget sommeren over og pas den med vand.
Held og lykke
Anne Marie

22 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 13. marts 2012 kl. 6.08

Hej Lisbeth.

Kan med 110% sikkerhed sige at det er et valnøddetræ du har fået dig.. Har lige været nede ved Lars Westergaard og pode valnød i tre dage og har haft et par hundrede grundstammer i hænderne. De 100% som din "pind". Løvet på valnød de første par år kan godt være en smule fliget i kanten, men det forsvinder efter ca tre års vækst. Vil tro det træ er 2-3 år. Hvis du flytter det til an god plads med læ og sol, kan det sagtens skyde 1m til sommer, og om 8-12 år vil du nok kunne høste valnødder...

Held og lykke med træet.

Mvh.

Michael

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 13. marts 2012 kl. 11.19

Hej Lisbeth

På dit billede ser det ud til at træet har en alvorlig skade i barken helt nede ved jorden. I så fald skal du nok ikke regne med at det vil udvikle sig godt, og så er det måske bedre at plante et ny træ, hvor du så også kan være sikker på at nødderne bliver gode :-)

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 14. marts 2012 kl. 12.25

ENDELIG har jeg fået min pc igen ;)
Hej med jer og tusinde tak for jeres gode svar.
Så ”Bonderøven retro” 26.2 hvor han fik hjælp af Lars Westergaard vedr. podning af valnød og jeg syntes min pind lignede de grundstammer LW havde med. Helt sikker var jeg jo ikke men det er jeg nu efter dit indlæg Michael.
Hvor meget rod/pælerod skal jeg have med? Blade sidder jo som bekendt på grene og falder af om efteråret men som i kan se har mit også tabt grenene som måske ikke er grene alligevel men hvad er det så???
Venlig hilsen Lisbeth

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. marts 2012 kl. 18.43

Hvor er det et flot træ. Mange gange tillykke med det paagjældende træ.

Mvh Eivin (^_^)

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 14. marts 2012 kl. 22.37

Hej Lisbeth. Det er bare de lange bladstilke der er faldet af, så ingen grund til bekymring;-) Med hensyn til roden, så er pæleroden vel omkring 20-25 cm lang på dit træ, så et godt spadestik, så er den oppe. Valnød tåler faktisk rigtig kraftig beskæring af roden. I planteskoler hvor de laver grundstammer, beskærer de faktisk roden kraftigt første år. Når vi poder dem, så beskærer vi dem yderligere med en økse, så du skal ikke være så bekymret for ikke at få hele roden med, den skal nok vokse fint videre! Dit træ vil sikkert sætte de første grene til sommer eller næste år. Dem klipper du af helt inde ved stammen i juli/august hvert år ind til du når den højde hvor du vil have den begyndende krone. Kan se sødderne starter lidt højt(sikkert fordi nødden er spiret over på jorden), så når du planter den igen, så stik den lige et par cm længere i jorden, så røderne er bedre beskyttet. Så plant den et sted med lys, læ og masser af plads - så skal du nok få dig et rigtig fint valnøddetræ:-)

Mvh.

Michael

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 23. april 2012 kl. 14.37

Hej Michael
Flink nabo stod for gravearbejdet ;)
Lys og masser af plads kan den sagtens få midt i græsplænen, der er et problem med læ så træet er kommet ned i en ca. 45 cm høj krukke, plantet dybere, fået 10-15 cm pælerod med og placeret på terrassen. Hvor lang tid kan træet klare sig under de forhold? Som du kan se har den fine knopper (bladstængler?) på stammen og en større i toppen.
Venlig hilsen Lisbeth

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 23. april 2012 kl. 19.23

Hej Lisbeth.

Træet ser fint ud! Du kan sagtens have det i en krukke et år eller to uden problemer.. Men syntes du skal beholde det i krukken til efteråret og finde den bedste plads til træet i løbet af sommeren og så plante det ud til oktober..
Giv dit træ i krukken en let omgang komposteret ko, eller hønse møg nu her i starten af april, så det kan vokse godt til i løbet af sommeren. Men du må endelig ikke gøde det i løbet af sommeren, for så vokser det for længe og vil ikke afmodne topskudet ordentligt.

Mvh.

Michael

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 30. maj 2012 kl. 14.30

Hej Lisbeth.

Hvordan er det gået med dit træ?? Er der kommet gang i det??

Mvh.

Michael

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 31. maj 2012 kl. 0.07

Hej Michael
To sjæle en tanke ;)
Tog billedet i dag netop for at vise hvor flot træet er blevet. Komposteret ko-/hønsemøg eller anden gødning har det ikke fået, kun vand fra oven og vandslangen men er alligevel skudt 15-20 cm i vejret. De nederste skud ligner bladstængler men skuddene i toppen er meget kraftigere, kan det være rigtige grene? Kan jeg nænne at klippe dem af? Gødning skal det jo ikke have så jeg skal vel bare sørge for at træet får vand nok? Hvad mener du med ” for så vokser det for længe og vil ikke afmodne topskudet ordentligt”?
Venlig hilsen Lisbeth

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 31. maj 2012 kl. 8.44

Det ser jo rigtig fint ud og er kommet i god vækst kan jeg se:-)
Ja de nederste tre skud er sidegrene, dem kan du bare knække af helt inde ved stammen, ellers kan du vente til august og klippe dem af inde ved stammen.
Valnød er et blødertræ og kan bløde længe fra såret kvis du klipper i det nu.
Mener at hvis man gøder for kraftigt og for sent på året, så vil væksten fortsætte for længe hen på året, og vil ikke modne skudspidserne ordentligt. Dette vil medfører at toppen og spidserne på sidegrenene ofte vil fryse tilbage om vinteren. Jeg har haft flere 1-2årig valnød som frøs tilbage i vinters. Så de er blevet 15-20cm kortere, men så trækker jeg bare en ny top fra den øverste knop der skyder igen.. Det forsinker jo væksten lidt og træet bliver lidt skæft de første år. Så er det med at binde dettæt ind til en bambuspind for at få det rettet op igen..
Men dit træ ser jo super ud!!

Mvh.

Michael

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 21. august 2012 kl. 14.38

Hej Michael
Jeg er også meget glad for min lille valnød, godt jeg ikke hentede spaden! Træet klarer sig fint men har selvfølgelig fået ekstra vand her i hedebølgen. For en måneds tid siden opdagede jeg ”bobler” på nogle af bladene, jeg kan ikke se dyr eller andet på undersiden. Har du en forklaring?
Venlig hilsen Lisbeth

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 23. august 2012 kl. 14.13

Hej Lisbeth.

Er sikker på at det er bladgalmide der alvor bobler på bladene. De er helt uden betydning for det træ. Det skal du ikke være så bekymret for. Måske ikke så kønt, men løvet ser sundt ud, så ingen grund til bekymring. Men vil foreslå dig at du planter det ud i haven inden længe, så det kan nå at så det kan nå at slå lidt nye rødder inden vinter. Har ikke de bedste erfaringer med Valnød i potter om vinteren.

Mvh. Michael

Nyt svar til emnet »Indeklemt træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Indeklemt træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider