Skrevet af: Hanne Olsen, 9. august 2011 kl. 10.46
Hej
Jeg har et hegn, som jeg gerne vil skjule. Jeg tænkte at jeg ville have nogle klatreroser, men så kommer de til at stå i skygge den første halvdel af dagen. Vil det overhovedet kunne lade sig gøre, eller er det bedre at plante noget andet? Og hvis det er det, er der så nogle der har en ide til hvad det kunne være? Hegnet er 1,5-2 meter højt.
Mvh. Hanne
Skrevet af: Lone Brems, 9. august 2011 kl. 17.52
Hej Hanne Olsen
Det kan sagtens lade sig gøre at få roser til at trives, selv om de står i skygge en del af dagen. Cirka seks timer sol om dagen i sommermånederne er en robust tommelfingerregel.
Der findes rosensorter, der kan klare sig med mindre end det !
Det vigtige er, at du får forberedt den rigtige jordblanding og vælger en tolerant sort, der har de egenskaber, du søger.
Der er selvfølgelig mulighed for, at du har et plantecenter i nærheden, hvor du kan få god vejledning - men mangler du ideer, kan www.rosenposten.dk være et sted at starte. Oversigterne er enkle og beskrivelserne af sorterne og deres vækstkrav er grundige.
Nyd at du har god tid til at planlægge :-) - Bedste plantetid for roser er i oktober - november.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Hanne Olsen, 9. august 2011 kl. 18.03
Hej
Tusind tak for dit svar. Det blev jeg rigtig glad for, for jeg elsker roser.
Mvh Hanne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.