Skrevet af: Lise D, 10. august 2011 kl. 15.07
Jeg har overtaget hus med en gammel have - jeg lod et par enkelte træer stå, og det ene er åbenbart et "familie træ" med flere æble sorter. De andre sorter (Bodil Neergaard og Ingrid Marie) kan jeg kunne genkende men ikke denne - nogle der har et bud?
Lidt aflangt, på størrelsemed en knyttet hånd, dyb rød.
Skrevet af: Jacob J., 10. august 2011 kl. 15.20
Det kunne godt ligne skovfogedæbler, uden at jeg har forstand på æblesorter. Men havde sådanne æbler i mit barndomshjem.
mvh.
Jacob
Skrevet af: Lise D, 10. august 2011 kl. 15.25
Jacob: Jeg tror du har ret - har lige luret på Boi's hjemmeside, og satser på han vil assistere ;-)
Han kan med garenti sige hvad sort det er :-) Har i øvrigt aldrig hørt om det æble.
Skrevet af: Lone Schneider, 10. august 2011 kl. 19.00
Jeg synes at det ligner sorten " Sommerred " Nu kan jeg ikke bedømme hvor store æblerne er......MEN.... skovfoged er vist et ret lille æble.
Hilsen Lone
Skrevet af: Boi Jensen, 10. august 2011 kl. 21.15
Hej Lise
Jamen jeg vil også gerne hjælpe og det er sandsynligvis Skovfoged, for normalt er Summerred ikke helt så kantet, så modner æblerne sidst i august i et normalår er det Skovfoged. Modner de først hen i september, kan det være Summerred.
Man kan ikke bedømme æbler på størrelsen, for størrelsen afhænger af hvor ungt et træ, det er - og hvor mange frugter, der er på træet.
Skrevet af: Birgit Christensen, 10. august 2011 kl. 22.51
Jeg tror også på Skovfoged - vi havde sådan et i vores forrige have hvor træerne næsten var 100 år gamle. De er skønne og der er mange der bliver fjerne i blikket hvis man tilbyder dem et Skovfoged fordi der er barndomsminder gemt i dem. Men det er et sommeræble og skal spises nærmest i det øjeblik det har sluppet grenen :-) Ligeså skønt det er når det er nyplukket, ligeså kedeligt er det efter et par dage. Men det er charmen ved det: ikke noget med at gå og gemme, det er her og nu.
Skrevet af: Lise D, 11. august 2011 kl. 13.08
Nu har jeg prøve smagt æblet og det er bestemt ikke modent - surt og meget tørt... som om det nrmest dræner hele munden - lidt alla en sur, tør hvidvin :-/
Har skåret et æble over - kan det hjælpe til bestemmelse af sort?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.