Forum

Hvordan hulen beskæres det blommetræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. august 2011 kl. 15.14

Håber I kan hjælp - ifm. overtagelse af hus med have ryddede jeg hele haven med undtagelse af et par frugttræer.

Dette blommetræ så herrens ud sidste efterår, lange ranglede skud og et pistent træ. Der hang lidt blommer derå, sidste år (overtog huset 1/10 og der var der spor af træet af båret frugt)

Jeg fik hjælp at en kundig havemand, vi beskær træet hårdt i marts - for tidligt ja,alt for tidligtmen det blev gjort! Det skyder nu fint - hist og her!

Én af de tro strammer sker der absolut intet med, ingen skud eller noget.

Mit spørgsmål er nu - skal jeg save hele stammen/grenen af nu hvor der ikke kommer noget? Og hvordan beskærer jeg de andre nye skud?

Træet ser træls ud, lidt sølle.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. august 2011 kl. 21.10

Hej Lise D.
Ja - den opgave er næsten håbløs, for træet har en underlig facon og måske kan du være heldig at redde det. Men du må fremover holde nallerne fra stenfrugttræer indtil der er fuldt udviklede blade på, ellers er der "kontant afregning", som du har oplevet.
Først og fremmest tager du en god sav og fjerner døde grene - helt inde hvor de komme ud fra stammen - der må ikke saves ind i det nærmest rillede som typisk er en halv til en hel cm fra stammen, men lige udenfor. Snittet skal ligge som midt imellem parallelt med stammen og vinkelret på grenen, der fjernes.
Grenen der går ud til venstre synes jeg du skal fjerne helt, for det ser ud som om det er den eneste måde, du kan rette træet nogenlunde op.
Dernæst må du så sørge for at træet bliver enkeltstammet på længere sigt - og med ca. 4 vinkelrette sidegrene, der forsøges holdt vandret - for hver halve meter fra en meters højde, eller hvor det er muligt at få dem.
Mislykkes projektet, kan du jo altid erstatte træet med et nyt og så gå i gang på samme måde.
Projektet skal gøres nu - og du kan også vente en lille måned, men så heller ikke ret meget længere.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. august 2011 kl. 12.18

Hej Lise D.
Nåh så fik jeg også lidt hjælp, jeg skal også ha' "trimmet" et par vilde stenfrugter. Godt vi har Boi Jensens erfaringer at trække på, det er der vist mange der glæder sig over.
Og så til lykke med din nye kasket, den klæder dig vældig fint !

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 11. august 2011 kl. 13.12

Gert: Allerførst tak for kommentaren om min nye hat, jeg synes også den klær mig gevaldigt ;-)

Boi: Måske jeg skal poste et billede fra en anden vinkel, jeg tror træet vil blive meget sært at kigge på hvis det, på sigt, kun bliver en stammet...

Men jeg vil forsøge mig med dit råd - den døde gren skal i hvertfald af.

Nyt svar til emnet »Hvordan hulen beskæres det blommetræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan hulen beskæres det blommetræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider