Forum

Æbler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 18. august 2011 kl. 14.55

Hejsa !
Jeg har et æbletræ der er ca 3 år gammelt og giver vildt mange æbler...så mange at der er knækket en gren af, fyldt med æbler. ØV !
Nu har jeg hjulpet træet lidt på vej, ved at plukke umodne æbler....skal jeg smide dem ud eller kan man gemme dem ?
De modner vel ikke af sig selv ?
De har den fulde størrelse......

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 18. august 2011 kl. 14.55

Som tak for hjælpen, blev jeg så stukket af en hveps !
Av ! ;0(

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. august 2011 kl. 16.22

Du skriver ikke hvad det er for et æble, men du har bl. a. 2 muligheder. Du kan bruge dem til gele, som er nem at lave på æbler, der ikke er fuldmodne. Du kan også vælge at ligge dem på et køligt sted og lade dem tvangsmodne - smagen bliver ikke så god, som hvis de modner på træet, men mere lig købeæbler.

Et godt råd til dem, der vælger at købe traditionelle frugttræer på en planteskole. Træerne er p. g. g. beskæring typisk med 4-5 topskud. Den midterste lader man stå urørt, de øvrige skæres tilbage til ca. 20 cm og gerne over en udadvendt knop.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 18. august 2011 kl. 16.34

Hej Villy.
Tak for svar.
Må indrømme at jeg ikke aner hvad de hedder...da det er købt i Jem og fix....men de andre år har de været en smule sure i smagen..Men fine røde bliver de. :0)
Skal jeg lægge dem i en kasse med noget over..eller ?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. august 2011 kl. 16.53

Hej Maj Britt
Du behøves ikke dække æblerne, det skal da kun være for at undgå de bliver spist af fuglene, der har en tendens til at tage dem, der er samlet i kasser. Stilles kassen i solen modnes de hurtigere, men de bliver også mere tørre og rynker nemmere. Det bedste er i en kasse på en skyggefuld plads.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 18. august 2011 kl. 17.10

Du kan også skrælle dem og ligge dem i frysren til grød/smuldreæblekage til vinter, det gør jeg hvis der er for mange æbler på mine små træer, det er godtnok spiseæbler, men det betyder ikek noget så skal der ikek så meget sukker i grøden til en gammeldags æblekage

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 18. august 2011 kl. 20.38

Hej i 2 :0)
Mange tak for svarene.
Jeg må igang med skrællekniven så ;0)

Nu vi er ved det.....mit træ har en stamme som er blevet skæv i toppen (nok p.g.a. de mange æbler )..
En alm. lang pind er ikke længere nok til at "trække det i form"....nogen smarte tips ??

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. august 2011 kl. 20.50

Når jeg skal have mine hængetræer til at danne en lige stamme, der er højere end den bambusstok, jeg har sat ved, så binder jeg en kraftig bambusstok til den stok der i forvejen står ved træet. På den måde forlænger jeg stokken efter behov. Det kan godt ske der skal lidt kraftigere midler til som f.eks. et ½" vandrør, som kan købes ved en VVS mand i op til 6 meters længde.

Nyt svar til emnet »Æbler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æbler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider