Forum

Æblemost?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 3. september 2011 kl. 9.53

I næste weekend er der æblets dag vi plejer at tage ud ìg plukke en masse. Lavede sidste år grød ìg saft (på min saftloger)
Der hvor vi plukker kan de lave most så vilha most i år. Jeg plejer at bruge flasker med patentlåg til saft men har ikke så mange flasker tilbage. Jeg har dog en masse flasker med skruelåg. Hvis fladkerne kommer i vand i kværn of varmes op til 80 grader ìg midten kommer i en gryde ìg op armes til 80 grader, kan det så holde sig i flasker med skruelåg???? Jeg er ikke lige klar på at lave cider så vil gerne bare have mosten kan holde sig et par måneder

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. september 2011 kl. 11.36

Det er meget nemmere at fryse mosten.
1L mælkekartoner med en frysepose indeni.
De kan stables når de er frosset!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. september 2011 kl. 12.59

Selvfølgelig er det smag og behag - men en varmebehandling ødelægger efter min mening den friske æblesmag.

Vi fryser saften ned i ½-literflasker, som lige passer til søndagsmorgenmaden, og efter mere end et år smager det stadig lige så godt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie-Louise Olesen, 14. oktober 2012 kl. 15.06

Hejsa Er der nogen som ved hvor man kan aflevere æbler, og få dem presset. Det skal gerne ligge tæt ved Esbjerg ?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne B., 14. oktober 2012 kl. 18.56

Jeg har lavet æblemost og cider i nogle år. Mosten bliver altid frosset ned. Frysepose i en tom rengjort mælkekarton uden toppen er let at bruge og opbevare i fryseren, men 1½l og 2l plastflasker er også udmærkede at bruge (Cola- eller danskvandflasker). Flaskerne skal skylles flere gange og stilles med bunden op, så de kan tørre helt, inden de lukkes. Kan evt. de først rengøres med klorinvand og skylles med atamon til sidst.
Cideren er lavet meget enkelt. Nypresset most fyldes i en glasballon, så den er helt fuld. Lukkes med gærrør og stilles et køligt sted (5 - 15 grader) vinteren over. Klares med et klaringsmiddel i marts-april og tappes på sodavandsplastikflasker, som lukkes. Der dannes nu brus i flaskerne. Pas på når flasken åbnes, der kan være så meget tryk i, at det hele bruser ud.

Nyt svar til emnet »Æblemost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æblemost?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider