Forum

Kirsebærtræ på terrassen – for/imod?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 8. september 2011 kl. 10.05

Hej,

vi vil gerne plante et kirsebærtræ på/opad vores terasse, så det fungerer som let solafskærmning samt rager lidt op i vores ellers ret "flade" have.

Vi har oprindelig talt om et prydkirsebær, men egentlig så ville vi hellere have et spisekirsebær (Stella), som ville kunne vokse rigtig godt der og samtidig give dejlige bær.

Jeg har talt med planteskolen og de siger, at havde der været tale om et blommetræ, så ville de fraråde det pga. hvepse - men når det er et kirsebærtræ, så har de ingen erfaringer.

Jeg kan selv huske, at jeg som barn lå og kravlede rundt i et kirsebærtræ og plukkede bær - men der var ingen hvepse. Kan I bidrage med nogle erfaringer om dette emne?

Jeg er naturligvis klar over, at jeg kommer til at gå og feje fliser for nedfaldne bær - men det kan jeg godt overleve :-)

Hilsen Tina

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. september 2011 kl. 11.29

Hej Tina K

"Stella" kan over årene udvikle sig til et træ på 10 meters højde - ofte dog knap så højt - passer det med husets og terrassens proportioner ?

Der kan nemt være hvepse i juli måned, hvor Stella modner. Men ofte dukker de først talstærkt op i august, når bærrene er ved at være overmodne eller tidligere hvis bærrene "sprækker" på grund af svingende regnmængder i ugerne før modning.
Hvepse i ikke for massive mængder kan sagtens skræmmes væk med et fredeligt terrasseegnet middel: En vandforstøver med koldt vand er fortræffelig - hvis man kan ramme hvepsen :-)

Kirsebær som nedfaldsfrugt sætter pænt meget farve af på underlaget....

Men når det er sagt synes jeg, at Jeres kreative tanke om at placere "frugt ved hånden" på terrassen er værd at tage med i overvejelserne om behagelige forandringer i andre haver !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 8. september 2011 kl. 11.42

Hej Lone,
jeg har læst mig frem til, at den normalt bliver 4-6 meter høj - og ellers kan man jo beskære. Men terrassen ligger i fuld sol og er for varm, når solen skinner - og for kold, når det regner ;-) men så rykker vi ind i udestuen. Kirsebærtræet kommer til at skygge for stue, udestue og terrasse - alle 3 steder er der for varmt, når der er fuld sol.
Vi har gamle betonfliser på terrassen, som vi ikke har råd til at lave om / udskifte. Men selvfølgelig vil pletterne da være ærgerlige - men når jeg så tænker på saftige, røde kirsebær, så ved jeg nok, hvad jeg helst vil have :-)
Jeg havde tænkt mig at "flotte mig" med at købe et stort træ med 2 meter stamme, så man kan gå under det. Det kan faktisk lade sig gøre for under 1000 kr. Derfra skulle træet så kunne udvikle sig til en dejlig spiselig paraply over terrassen - um, jeg kan næsten ikke vente :-)

Nyt svar til emnet »Kirsebærtræ på terrassen – for/imod?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kirsebærtræ på terrassen – for/imod?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider