Skrevet af: Karen Marie Gorst – Rasmussen, 9. oktober 2011 kl. 11.28
Jeg har en stor Canna India i en krukke i haven.
Er det muligt at få den til at overvintre? Og i så fald hvordan?
Sidste år tog jeg planten ind i et frostfrit rum, men det lykkedes ikke alligevel. Er der noget man kan gøre?
Skrevet af: Lis P., 9. oktober 2011 kl. 15.07
Jeg har mine cannaer i store potter, du må ikke klippe toppen af den skal visne ned af sig selv.
Jeg ville ikke saste på at den kan overvinter i haven, så skal den ihvertfald vinterdækkes med et godt lag af både det ene og andet.
Skrevet af: Erik Ernst, 10. oktober 2011 kl. 16.06
Det kan ikke anbefales at prøve at overvintre dem udendørs. Hvis vi får en vinter der er ligeså hård som den vi havde sidste vinter, så skal der mere end et lag af "det ene og andet". En "normal" dansk vinter, vil de dog ofte kunne overleve. Men tør du tage chancen?
Jeg følger selv den vejledning jeg fik da jeg købte mine.
Og det er at grave dem op (jeg har plantet mine ud i haven), lige efter de har fået den første lette frost (som ser ud til at komme i denne uge). Frosten får dem til at visne ned, hvorved der bliver lageret mere "energi" i rhizomerne (rødderne). Men når de graves op, så skal al jorden fjernes og den tilbageværende top fjernes ned til 15-20 cm. Herefter kan rødderne placeres i en kasse eller ligende, gerne fyldt med spagnum. Selv bruger jeg flamingokasser, der så stilles frostfrit. Du må aldrig stille dem ind i varmen i huset, temperaturen skal helst ligge nede omkring 5-10 grader, ikke højere.
Når det så bliver begynder at blive forår, så kan du dele de enkelte planters rhizomer i typisk 2-4 stykker, som puttes i potter, vandes og sættes lyst og stadigvæk frostfrit. Således får du endnu flere planter næste år. Husk at de først må komme ud igen, når der ikke er risiko for frost længere.
/Erik
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.