Skrevet af: Michael Nielsen, 10. oktober 2011 kl. 9.40
hvad er bedst at bruge .. hestegødning med spåner eller hestegødning med halm ?
mvh michael
Skrevet af: Erik Ernst, 10. oktober 2011 kl. 16.10
Hej Michael
Personligt foretrækker jeg klart at få det med spåner (eller endnu bedre med spagnum, der også benyttes af mange hestefolk som strøgelse). Jeg synes at halm tager noget længere tid at nedbryde.
/Erik
Skrevet af: Tom Andersen, 10. oktober 2011 kl. 20.00
Hej Michael
Hestefolk taler en del om spånernes kvalitet, især m.h.t. oprindelse. Er der f.eks. trykimprægneret træ, limtræ eller andet kemi i ?
Kan du få garanti for træets renhed er der nok ikke den store forskel på spåner og halm og den jordkvalitet du vil få.
Personligt har jeg meget lidt tillid til kvalitetten / renheden af de træpiller / spåner der sælges og vil ikke bruge det i min køkkenhave.
Spagnumprodukterne udrydder jo tørvemoserne, så...
Vælg halm :-)
Skrevet af: Michael Nielsen, 10. oktober 2011 kl. 20.26
takker for svarene :-)
det er fra en rideskole jeg kan få det med spåner, så vil da lige finde ud af hvor det kommer fra og hvad der er i det !
vil prøve det med halm i år ... så nu skal der stakkes hestemøg i meter vis ...
Skrevet af: Karin P, 10. oktober 2011 kl. 23.58
Hej Michael.
Jeg har over mange år haft heste, der har gået på både spåner og halm i perioder.
Jeg foretrækker helt klart hestemøg på spåner til min køkkenhave, jorden (stiv lerjord) bliver meget bedre let og løs og jeg har ikke halm i hele haven i lang tid efter.
Hvis man køber et ordenligt produkt, som f.eks Spanwall, er der ingen problemer med "tilsætningsstoffer", da det er rent nåletræ de bruger.
Faktisk har jeg aldrig i de mange år jeg har haft hest, hørt nogen snakke om, at det kunne være et problem. Og jeg tvivler stærkt på at en rideskole skulle få affaldstræ fra et savværk e.l. - så ville de helt sikkert hurtigt miste deres opstaldere!
MVH
KarinP
Skrevet af: Line Mathiesen, 12. oktober 2011 kl. 11.49
Spånerne man bruger til heste er rent nåletræ, så det burde ikke være noget problem. Men det er nu affaldstræ fra savværkerne, det kaldes fuldstændig udnyttelse af råvarerne, hvilket stemmer godt overens med tanker om bæredygtighed.
Man skal lige tænke på, at træ jo ikke imprægneres eller behandles, før det er savet op/høvlet til det færdig produkt.
Skrevet af: Eduardo Monza, 24. oktober 2011 kl. 16.10
Jeg ville også sige hestegødning med spåner.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.