Forum

Mos ud af plænen!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne, 1. april 2004 kl. 12.00

Hej
Hvordan kommer jeg af med mos i lænen? Er det rigtigt, at jeg kan rive det op med en rive, når græsset først har fået fat – altså i april/maj? Jeg ved godt at det også har noget med fugt og skygge at gøre, men jeg mener ikke at det er tilfældet for alt mit mos.

Venligst Anne

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 2. april 2004 kl. 15.22

Hej Anne

ja, du kan roligt gå i gang nu med at rive plænen. Det er langt nemmest med en plænerive, kan købes i alle byggemarkeder for en 150 kroner.

Du skal bare være forberedt på, at der nok er meget store områder uden andet end jord, så du skal også have noget græsfrø parat, til at så efter med.

Man kan også købe et sæt fjedre, som man kan montere på kniven på ens græsslåmaskine, som så kradser mos'en op, men det tager ikke alt, og man skal alligevel over det med en rive. Men det mulighed findes altså også, hvis man gerne vil rive så lidt som muligt.

God fornøjelse

–Kennet-

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane, 2. april 2004 kl. 17.49

Med risiko for at skrive noget, som ikke er særlig økologisk-venligt:
Du kan også vande græsplænen med jernvitrol (i opløsning – pulveret købes i byggemarkedet) – det får mosset til at gå ud, så det er nemmere at rive af. Og så kan græsset jo tage over i stedet, hvis der altså er græs tilbage!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. april 2004 kl. 9.56

Kære Jane

Nu du selv siger det, er det ikke særligt miljøvenligt at hælde kemikalier ud i naturen – vores have er jo også en del af økosystemet. Det er jo desuden helt unødvendigt, da du på samme tid kan rive mosset af med en rive. Og motion er jo noget af det, vi allesammen trænger til her oven på en lang vinter. Så riv og brug pengene på at købe græsfrø, og evt en gang topdressing (kompost + sand). Se artiklen www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/179.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Jensen, 10. februar 2005 kl. 17.25

Vi har en stor gammel landbohave,med meget høje træer og meget mos i græsplænen om foråret. Da vi købte for 25 år siden,rev vi plænen for mos og eftersåede,året efter brugte vi jernvitriol og rev den halve plæne væk og eftersåede.

Så gav vi plænen en god gang gødning i foråret,det fjerner mosset og satte gang i græsset og vi har aldrig siden bekymret os om mosset, selv om det kan se håbløst ud i foråret.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 2. maj 2005 kl. 20.23

Mos gror i sur jord, tørvejord = sagnum. det f.ex. rododenbrum nødvendigvis SKAL gro i. ph værdien skal hæve, det gøres med kalk – eller aske fra pejsen eller kakkelovnen m.m.

Nyt svar til emnet »Mos ud af plænen!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mos ud af plænen!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider