Skrevet af: Kim Nielsen, 18. november 2011 kl. 12.55
Jeg slog sidst i oktober græsset ned til 3,5 cm - men nu er det oppe på ~12 cm og skal have endnu en "sidste" slåning.
Græsset viser ingen tegn på afmodning. Det er knald grønt. Jeg har heller ikke set rimfrost på græsset endnu, selvom temperature har været nede på -3 grader om morgen. Jorden afgiver stadig nok varme til, at der ikke opstår rimfrost her, hvor jeg bor.
I år vil jeg ikke have sneskimmel, hvis jeg har noget, at sige. Så i morgen (lørdag d. 19-11-2011) tager min søn på 5 år og jeg ud for, at slå græsset tilbage med opsamling af græsafklip samt blade. Det bruges som vinterdække og til regnomrne, da der stadig er spjæt i dem.
Udfra hvad jeg har læst, bl.a. her på Havenyt og andre steder - så er det vigtigt græsset ikke har meget næring og derfor afmodner (bliver lidt bleg gult) inden vinteren sætter ind.
Sneskimmel elsker grønt halvfrossent græs. Græsafklip giver ny næring - så det bør i teorien ikke blive liggende på denne tid af året, da græsset netop ikke skal have næring nu.
DMI's sæson prognose peger på, at der kan ske noget i starten af december - men det er meget usikkert. Umiddelbart peges der på regn, uden frost. Nogle steder vil græsset nok stadig vokse - tror jeg.
Vh. Kim
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.