Forum

Nødder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 14. december 2011 kl. 12.37

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan man får nødder til at spire?
Jeg har forsøgt med valnødder, pekannødder og hassen nødder.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. december 2011 kl. 6.25

Hej Dorte

Kan du ikke skrive lidt om hvordan du har forsøgt? Om det er inde / ude, hvilken temp., jord og lignende oplysninger.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 15. december 2011 kl. 9.00

Jeg synes jeg havde hørt noget om at de skulle i køleskabet så jeg har lagt dem i en lille pose med noget fugtigt køkkenrulle og ned i grønsags skuffen ...Men som sagt så aner jeg ikke om det er det rigtige at gøre.

skal man komme dem i jorden eller i vand eller ????

jeg synes bare det kunne være fedt at dyrke sine egne nøde træer/buske

Ja undskyld nu hvor jeg sidder her og skriver føler jeg mig total dum hvorfor har jeg dog ikke kommet dem i jord det lyder sku da som det mest logiske nu.....dumme mig....tror jeg vil gøre det med det samme.

Men skal de ud eller blive inde?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 15. december 2011 kl. 18.18

Hej.
De fleste nødder har godt af lidt frost/ kulde før de spirer.

Prøv at opbevare dem enten i køleskab ( hvilket formentlig er nok ) i 3-4 mdr.- eller alternativt i et udhus i samme periode.
Valnødder og hasselnødder vælter op af jorden om foråret fra musenes gemmesteder der hvor jeg bor.
Jeg tror det er helt perfekt med lidt fugtet køkkenrulle som du har gjort, men der er formentligt lidt for varmt i grønsagsskuffe, så flyt dem ud derfra til køleskabet og glem alt om dem til starten af marts måned hvor de kan plantes ( sås ).
Jeg har haft en hel invasion af Valnødder i mit såbed bragt dertil af mus fra en Valnød der står 75m væk.
Nogle træer er nu 4 år gamle ( 2 m høje ) og er blevet "eksporteret" til glade modtagere selvom der formentlig vil gå 10-20 år eller mere før de bærer frugt.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. december 2011 kl. 20.10

Hej igen Dorte

Opbevaring i køleskab er for at efterligne en vinter. Nogle frø skal igennem en eller flere vintre før de kan spire og den proces kan efterlignes i kølerum og kaldes da for stratificering.

Som Lilium skriver kan Hassel og Valnød spire efter naturlig overvintring i jorden.

Husk, at du ved at lave planter af frø ikke kan vide noget om kvaliteten af de kommende nødder. Hvis du får mange frøplanter kan du senere kaste dig over podning og bruge nogle af småplanterne til at pode en kendt nøddekvalitet på.

For ca. 15 år siden plantede jeg nogle frøformerede æbletræer og resultatet er mest uspiselige, sure tingester, men der er ét træ, der giver nogle forholdsvis små æbler med en meget kraftig aroma og god sødme.

Det er bare held, men det kan kun opleves ved at prøve....

Held og lykke med dine småplanter og God Jul :-D

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. december 2011 kl. 20.14

Hej "Nødder"
Når frø skal sås er det vigtigt at finde ud af om de kan spire uden stratifikation eller ej.
Hvis det er frø, der skal stratificeres, og det skal mange frø, der først har været tørret, bl.a. hasselnødder.
Det er en meget vanskelig proces, for det er sjældent det vil lykkes for den almindelige hobbytræmand/kvinde, men noget de professionelle SKAL bruge, for at få mest muligt ud af de ofte dyrt købte frø, der helst skal spire optimalt.
Efterlign i stedet naturen og forsøg at undgå mus i såbedet, for de både æder og flytter frøet, ligesom fugle ofte kan gøre det af med store mængder frø, hvis de opdages.
Ved såning umiddelbart efter høst, eller endnu bedre, gem de ikke tørrede frø i dybfryser og så dem inden 1. januar - så er risiko for mus og fugle ganske lille - og i vil se at de fleste frø vil spire derefter.
Frøet skal sås i jord, der er fri for flerårigt ukrudt, gerne med mindst 1 cm sand/grus over, ved store frø gerne den dobbelte tykkelse af sand/grus som frøet er tykt.
Valnødder er ganske nemme selvom de har været tørret, idet de i marts måned lægges i vand i 4 uger, vandet skal skiftes en gang imellem og derefter sås de. Og så glem alt om køleskab m.v. - og skulle der så være nogle, der skal lære de nørdede måder at gøre det på, skal de så lige vide at når så frøet er blevet behandlet, som noget af det vanskeligste, avnbøg, der først skal behandles i en blanding af fugtigt sand/spagnum i 6 måneder ved 20 grader - derefter 5 måneder ved 5 grader og når så 75% af frøet spirer, skal det sås hvis vi har april, ellers skal det fryses ned til minus 1 grad indtil vi har april, ellers er al frøet gået tabt. Derfor er dette med stratifikation ikke for almindelige med hang til frøformering. God held med frøene - og husk at sår du mange af frøene i jorden, de ikke spirer, så vil de ofte gøre det et år efter, altså forudsat de ikke bliver spist inden. Så vil naturen sørge for stratifikationen.
www.de-gamle-sorter.dk

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 16. december 2011 kl. 17.10

Hej Dorthe.

Jeg har med stort held sået danske valnødder de sidste fire år. Har i sidste uge sået en hel spandfuld valnødder i spagnum blandet med sand i flamingo kasser. Nødderne er danske og er ikke blevet gennemtørret som gemmenødder til jul. De har stået køligt i mit udehus efter de er faldet ned. Nu efter de er sået, har jeg vandet kasserne og lagt klar plast over som dog er åbent i enderne, så der kommer lidt luft til. De kommer til at stå i udehuset frem til sidst i februar og så flytter jeg kasserne ud i udestuen. En måned senere har de en god pælerod og begyndende skud. plejer at have ca. 95% der spire på denne måde og planter dem ud i begyndelsen af maj i urtehaven. Har prøvet et utal af nødder fra Frankrig, Italien, Californien også økologiske fra udlandet, dog uden at kunne få dem til at spirer selv om de har faet samme behandling som de danske. Vil gerne sende dig en pose danske valnødder hvis det har interesse?

Mvh.

Michael

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 17. december 2011 kl. 4.01

Pecan nødder kan sagtens komme frem uden et kuldechock.

jeg gav mine en overdosis lys og undervarme og flyttede dem efter spirring (da en lille rødlig stilk tittede frem) fra "vuggestuen" over til "børnehaven". der står 2 af de 3 jeg plantede, den sidste er flyttet ud i mit køkken og står noget køligt men den trives endnu, selv uden ekstra lys.

En Hjertenød jeg fik af min svigermor hun havde med hjem fra Cuba, er blevet til på samme måde, begge nødder / frø er kommet frem.

Nyt svar til emnet »Nødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nødder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider