Forum

Ukrudtsdug eller ej i højbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 29. december 2011 kl. 17.01

Hej alle
Jeg har ca. 6x6 meter køkkenhave. Sidste sommer var ukrudt så stort et problem at det ikke kunne holdes nede. Der var virkelig meget. Tror det kommer sig af at stykket har stået urørt i flere år. Nu er jeg nået dertil at jeg vil anlægge højbed i stedet for.
Jeg er så i tvivl om hvor vidt jeg skal ligge ukrudtsdug under bedet, eller om det jord der kommer ovenpå (ca. 20cm) er nok til at holde ukrudt nede? For det giver jo sikkert begrænsninger med ukrudtsdug i forhold til persillerod, gulerødder osv.
Håber nogle kan hjælpe
Godt nytår - Jakob

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. december 2011 kl. 18.00

Hej Jakob -

Du skriver ikke, hvor store dine højbede bliver - men jeg har et forslag...

Du kan dele stykket i to med en gang på ½ m bredde. På hver side af gangen kan du lave 4 højbede, der er 1,2 m brede og 2,75 m lange med 40 cm gang imellem - eller 1,10 i bredden og ½ m gange.

I gangene kan du lægge en kraftig ukrudtsdug og flis eller fliser ovenpå. Og sørge for, at dugen går ind under kanten på bedene og op ad indersiden. Så vil der kun komme udkrudt i bedene, og det er dejlig overskueligt at slås mod det i de afgrænsede bede. Jeg har selv gjort det samme, og det fungerer supergodt og ser flot ud!

Mine bedrammer er ca. 25 cm høje og er kun gravet ned med en stolpe på midten af hver af langsiderne - ellers ligger de bare på jorden.

Håber at du i hvert fald kan bruge mit forslag til inspiration!

Også godt nytår til dig -
mvh
Anja

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 29. december 2011 kl. 20.05

Hej Anja og tak for svaret
Hvordan med de ukrudtsfrø der ligger nu. Dem er der sikkert sindsyg mange af. Vil de komme op gennem højbedet, eller er de 20-25cm for langt?

Vh
Jakob

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. december 2011 kl. 23.08

De ukrudtsfrø, der ligger 20 cm nede, vil ikke spire - men der er helt sikkert rigeligt i det øverste jordlag, som vil komme op og drille dig... Men som sagt tager det ikke mange minutter at rydde et højbed - det har hjulpet meget på min have, at jeg fik dem sat op :)

Og rodukrudtet vil drille dig lidt længere, men her skal du bare være stædig og blive ved med at hive dem op/hakke dem over, så vil du (næsten) vinde helt over dem i sidste ende.

Nyt svar til emnet »Ukrudtsdug eller ej i højbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ukrudtsdug eller ej i højbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider