Skrevet af: Ida T.O., 15. januar 2012 kl. 19.34
Jeg har tit gået og tænkt på, om det nu kan svare sig, at dyrke sine egne grønsager og frugt.
Selvfølgelig er det jo vigtigt at man kan lide det, og syntes det er sjovt , ellers kan man jo ligeså godt lade vær.
Jeg bor selv et sted, hvor der ikke er mulighed for at dyrke det. men jeg har altid haft lyst til at dyrke egne grønsager, og frugt men mit spørgsmål er så:
kan det svare sig rent økonomisk? (hvis man ser bort fra de timer man bruger på det)
Skrevet af: Kasper Nylander, 15. januar 2012 kl. 20.11
Kommer an på hvordan du anligger bedene og om man skal bygge drivhus mm.
Selve det at dyrke er billigt når først du kommer igang og også høster egne frø. Hvis du dyrker i mange år frem skal det nok betale sig ind uanset hvordan du anligger haven.
Den sidste ting du skal tage med er også hvad dit grøntsagsforbrug er.
Så det er svært at gøre det op. Men hvis du vil købe økologiske grøntsager, som er det eneste der er i nærheden af at kunne måle sig, så betaler det sig jo hurtigere ind.
Hvis du fx laver et hjemmelavet drivhus af lidt plastik og nogle miljø venlige vandrør så koster det måske 30 kroner. Agurkefrø koster ca. 23 kroner og kan fås fra sorter som man kan tage frø fra. Den samlede engangsinvestering er dermed 53 kroner. En agurk koster 11 kroner økologisk i fx rema1000 så for at det betaler sig ind første år så skal du få 4,8 agurker fra dine frø du har købt, hvilket du kan få på en enkelt plante. Så du vil allerede spare penge på det første år.
Bor selv i lejlighed og anskaffet mig en billig nyttehave gennem kommunen, så det kan da lade sige gøre at dyrke selvom man ikke selv har nogen have.
Skrevet af: Ida T.O., 15. januar 2012 kl. 20.24
tak for dit svar
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. januar 2012 kl. 21.56
Dit spørgsmål er lige så umuligt at besvare, som hvis man f.eks. spørger om det kan betale sig at dyrke motion ?
Hvordan vil du f.eks. prissætte den viden om og tryghed ved, at man er helt sikker på at det man spiser ikke er fyldt med alverdens kemi for at slå skadedyr ihjel, for at skabe en kunstig lang holdbarhed for butikkerne, for at pumpe afgrøderne op med væske (det er der jo gode penge i).
Man kan jo også spørge om det kan betale sig at fise rundt på vejene tidlig og sent af hensyn til sin sundhed. Hvis det f.eks. bevirker at man lever 2 år længere, men samtidig at man så sammenlagt har brugt 2 år og 150 par dyre løbesko med at spæne på landevejen, blålilla i hovedet og med snottet hængende efter sig. Kunne det så betale sig ?
Og i øvrigt så tror jeg, når du spørger som du gør, at du måske aldrig har prøvet at smage HELT FRISKE (naturligt dyrkede) grønsager og frugter. Det i sig selv er alle pengene værd.
Skrevet af: Kasper Nylander, 16. januar 2012 kl. 10.52
De økologiske grøntsager som man kan købe smager helt ok og af mere end de ikke økologiske. Men du har ret hvis man lige skal have den sidst smag med er de bedst at plukke friske.
Skrevet af: Karna Maj, 16. januar 2012 kl. 11.39
Når man ser bort fra alle de mange timer, hvor man hygger sig med at dyrke en grønsagshave, så kan det godt betale sig for de fleste afgrøder at dyrke selv. Som ovenfor nævnt får man også bedre grønsager, motion og glæde ud af at dyrke til eget forbrug.
De kartofter, jeg graver op er friskere, og mine gemmekartofler til vinteren er meget bedre kvalitet end de købte, da de er uden stød- og rådpletter. For slet ikke at snakke om de første nye kartofler - den smag får man kun friskopgravede i egen have.
En af de meget rentable afgrøder er hvidløg - her kan man bruge egne sætteløg. Sætteløg til første år er således eneste udgift, bortset fra gødning, som kan være egen kompost. Jeg dyrker ca. 100 hvidløg hvert år, hvoraf de ca. 15 bruges til næste års sætteløg. Det vil sige at jeg får 85 hvidløg, som i økologisk kvalitet koster ca. 5 kr. pr. stk. Det er en god forretning - jeg bruger ca. 4 m2 til dyrkningen. Og så er der rigeligt med hvidløg.
Persille er ud over den friske kvalitet og det, altid lige at kunne hente en dusk, også en god forretning. En pose persillefrø koster maksimalt 20-25 kr, det samme gør en bakke planter til udplantning. Det svarer til to bundter købt frisk persille, som ikke er ret frisk - og ikke ret længe. Med et par rækker persille er der til hele året - overskud kan fryses ned til vinterforbrug, men i år kan vi stadig hente frisk persille derude her midt i januar.
Jeg kunne blive ved, men du kan hurtigt selv finde flere eksempler.
Med venlig hilsen
Karna Maj
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. januar 2012 kl. 14.29
Knoldselleri er også ok som "forretning" - jeg satte en bakke med 8 planter til 20 kr. og har fået 8 knolde med en gennemsnitsvægt på lige under 2 kg. Og mine høns har leveret gødningen, så det er en billig omgang.
Og de er superlækre i forhold til de købte - skal nok have dobbelt så mange til næste år, for de forsvinder hurtigt!
Jeg har brugt et bed på 1,2 x 1,8 m til de 8 planter - de kunne godt have stået lidt tættere, men så var de blevet lidt mindre :)
Skrevet af: Lene Skelmose, 16. januar 2012 kl. 17.51
Lidt en anden vinkel.
I en have kan man dyrke mange bær i mængder, som man ikke kan købe sig til- hvis man gerne vil have lidt mere end en lille bakke blåbær til 35,-. Tyttebær, blåbær, solbær, ribs, jordbær, brombær, hindbær m.fl. Investeringen er minimal i forhold til udbyttet!
Og så er der glæden ved at hente høsten i hus. Det kan slet ikke gøres op i penge
Skrevet af: Birgit H., 16. januar 2012 kl. 22.39
jeg ved ikke om du har altan men hvis man har et lille drivhus til op af væggen fra fx jem og fix så kan man dyrke massere af tomater, du kan ta frø fra en tomat i dit køleskab. det fik min søn lov til sidste sommer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.