Skrevet af: Emil H., 19. januar 2012 kl. 15.47
Hej
Jeg har et par store træer som jeg endelig er meget glad for, men de ser ikke ud til at have det alt for godt.
Det ene af dem har en hul/råden kerne. Som i kan se på billedet.
Jeg kunne godt være lidt bange for at det en dag vil vælte omkuld. Det står forholdvis tæt på min nabos garage.
Det anden ser lidt mere frisk ud, men jeg har lidt på fornemmelsen at det også er ved at rådne op inde fra. Jeg har i flere år kæmpet med myrer som er utrolige glade for træet, jeg tror de har et bo inde i midten af det.
Fælles for de to træer er, at de kaster utrolig mange grene af hvert år og at der kan være nogle pletter hvor der ikke rigtig kommer blade.
Jeg overveje meget at fælde disse 2 træer af flere årsager:
De skulle helst ikke vælte i en storm.
De sviner meget.
Jeg har planer om at lave drivhus i en udbygning på den ene længe, som ligger under det ene træ. og det ville være meget træls med en gren eller 2 igennem taget hvert år + træet skygger en del.
Nogle gode råd?
Vh Emil
Skrevet af: Emil H., 19. januar 2012 kl. 15.49
Et fra den anden side, + der hvor jeg gerne vil lave driv hus. hvis det er en fornuftig ide.
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. januar 2012 kl. 20.57
Hvis træerne ikke er sunde, synes jeg, at det er en god idé at få den fældet...
Og på samme tid plante nogle nye på et sted, hvor de ikke står i vejen - du bor jo et sted, hvor der næsten skal stå et par store træer!
Skrevet af: Boi Jensen, 21. januar 2012 kl. 9.38
Hej Emil
Når forholdene er, som du beskriver, vil jeg også råde til at få dem fjernet og så finde ud af hvor du kan have nogle træer stående til afløsere for disse. Men nu skal du for alvor til at spekulere på hvad du vil plante. Det ser ud som om det er ahorn, du har i forvejen - og de bliver oftest for voldsomme, samtidig med at de smider så frygtelig mange frø, der spirer alle sammen.
Derfor afhængig af hvor meget plads du har at gøre med, tænk i evt. søjleformede, måske nogle der bliver knapt så store og nogle der ikke frøforurener.
Det kunne også være nogle, der giver noget, der kan spises, så du får gavn af det på flere måder med blomster og frugt.
Vil du have mere inspiration til hvad du kan sætte, kan du jo sende en mail til mig.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Emil H., 24. januar 2012 kl. 8.46
Hej og tak for jeres svar:)
Jeg var lige ude og tjekke dem her den anden dag, og det ser bestemt ikke godt ud.
Skrevet af: Emil H., 24. januar 2012 kl. 8.48
Nr 2 træ. Som ikke ser ud til at fejle så meget, men jeg døjer meget med myrer, som er utrolige glade for at bo i træet.
Skrevet af: Emil H., 24. januar 2012 kl. 8.56
Hej Boi
Jeg har en relativ stor grund rundt om mit hus, omkring 7500 m2. I min forhave har jeg en del frugttræer æble, pære, blommer, kirsebær, (nødder) m.m.
Jeg kan rigtig godt lide iden med at have spislige planter og træer på min grund.
Måske jeg burde sende dig en mail:)
Vh Emil
Skrevet af: Lise D, 30. januar 2012 kl. 23.59
De træer ser ikke sende ud, jeg ville nok også vælge at lade dem fælde.
Hvis du, som jeg, også ynder træer hvor der kommer noget man an spise så tag et kig på vores kære podemesters hjemmeside efter nogle af de gamle æblesorter - de passer da perfekt til en grund som din. Måske en lille æble allé der hvor de store træer står idag ;)
Skrevet af: Emil H., 31. januar 2012 kl. 14.44
Nu er jeg også gået igang, så der er ingen vej tilbage!:)
Jeg går ud fra at du mener de-gamle-sorter.dk, jeg går meget op i at mine planter/træer skal have et formål og især det formål med at kan kan spise af dets frugter, tiltaler mig meget:)
Det sagt så har jeg også en hel del frugt træer, desværre levere de ikke de bedste æbler m.m. Men det har nok også noget at gøre med beskæring ikke har været for god.
Hmm en æble allé var måske ikke en dårlig ide, den må jeg lige tygge lidt på..
Vh Emil
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.