Forum

Fugle i haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 2. februar 2012 kl. 12.30

vi har masser af småfugle og solsorte i haven

men i dag kom der 1 stær (jubiii)

MEN MEN 1 bliver lige til mange så 1 steden for i på foderbrættet så var der en 8-10 stykker

der sidder en masse omkring rundt i træerne..

men spørgsmål er om solsikker er fint nok til dem som alle de andre får

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 2. februar 2012 kl. 14.37

Jeg har læst mig frem til at stære gerne vil have fedt - fedtkugler, margarine mv. Måske de også kan lide nødder, der er jo også en del fedt i.

Nogle der kan hjælpe når ens have er invaderet af hhv. duer og store skader... Skaderne hugger simpelthen hele fuglekuglerne og flyver væk med dem...

Jeg har overvejet at købe specielle foder beholderen omgivet af net, så det kun er de små fugle der kan nå kuglerne og foderet.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Nielsen, 2. februar 2012 kl. 15.16

Det har vi gjort. Som du overvejer Lise. Så nu siddder rødhalsen og alle de andre småfugle - blåmejse, halemejse, sortmejse, sumpmejse, musvit osv i fred og spiser. Det fungerer. Jeg køber fedtblokke med insekter i og store fedtkugler med bær - de gode solsikkekerner er de også ret vilde med. Mon ikke stæren også kan li det ...

prøv at google stær foder, så kommer der en tråd fra fugle & natur, som handler netop om det ...

Hilsen Birgitte

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 3. februar 2012 kl. 16.25

Så har jeg lige bestilt to forskellige foder systemer fra Vivara.dk en til frø og en til nødder...

Da jeg kom hjem i dag sad der ikke mindre en 26 store sorte alliker ude på plænen!!!

Så slut medmad til dem...!

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2012 kl. 17.29

Som altid er havenyt leveringsdygtig i god info:

www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/fugle/453.html

Vi skal så lige have fundet et godt fodersted, så det kun er fuglene - og ikke vores tre katte - der bliver fodret. De får så rigeligt at spise i forvejen indendørs...

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 7. februar 2012 kl. 9.43

jeg laver mange gange selv foderblokke til alle mine foderbrætter i haven, men det bedste sted til foder til de små fugle er i træer/buske hvor de kan gemme sig for rovfuglene/kattene
her kommer spætten også forbi til lidt mad sammen med halemejserne, plus alle de andre småfugle, såsom spætmejse, sortmejse.m.m

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 8. februar 2012 kl. 21.24

Hej Lis
Hvor er de søde, de pileflettede beholdere til mejsebolde (halemejserne ligeså). - Og det ser ud til at være en tuja, du har hængt det op i, ikke ? Jeg har også i år hængt en af de runde hængekurve med krog fra Netto op i en stærk tuja-gren som reserve i kulden, og heri kom både halve æbler, rosiner, jordnødder, solsikke/hampfrø og en let mast mejsebold. - Der er kun lidt frossent æble mejsebold, når jeg kommer næste gang, så der har nok også været duer, skåder og måske måger. En måge nupper let ½ æble eller mejsebold på en gang fra jorden.
Hilsen Clara

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. februar 2012 kl. 22.59

Min have er så nyanlagt at jeg endnu ikke har buske mv. at hænge foderet op i.
Jeg modtog mine varer fra Vivara idag, det tog lidt tid for guflede at forstå konceptet. Mejserne flokkes om foder enhederne men pludselig fangede de det og der sad en helt flok og spiste. Dejligt syn :-)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 10. februar 2012 kl. 11.23

Tak Clara, jeg gør også meget ud af at holde fuglene i haven, selv de vilde fasaner kikker forbi til lidt foder, jeg har et sort egern som kikker forbi nederst i haven, den får nødder og andet godt, jeg samlede i efteråret en masse frø fra bøgen dem har jeg gemt til nu sammen med en masse grankogler jeg har samlet.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Petersen, 17. februar 2012 kl. 9.27

Hej Lis
Må sige at det ser utrolig hyggeligt ud for fuglene på dit billede ! Jeg tror at de nyder godt af dit foderbræt ! Jeg ville gerne jeg kunne købe et lignende foderbræt til min have..
Du har ikke mod på at sælge dem ;) hehe

mvh
____
Martin
www.nettraening.dk

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 17. februar 2012 kl. 21.55

Martin det er nogle jeg har købt til et andet formål ( tror jeg gav 10 kr pr stk), men fandt ud af at fuglekuglerne kunne ligge ned i, men jeg har 4 store foderhuse udover dem man kan se på billedet som jeg foder på.

Nyt svar til emnet »Fugle i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fugle i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider