Skrevet af: Steffen Jensen, 15. februar 2012 kl. 19.18
Hej alle.
Jeg står og skal en tur til Foresthaven i Chalottenlund her til foråret og ville gerne se det hele, og forberede mig på de træer som er der.
Nogen som ved om der er et kort over haven, hvor man kan se hvilke træer som gror hvor??
Fx som der findes over Den Jyske Skovhave.
Skulle der findes et kort over Foresthaven i Århus, høre jeg også gerne om det.
På forhånd tak.
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 15. februar 2012 kl. 20.27
Jeg ved faktisk ikke om der findes kort over de to forsthaver, men i hvert fald i den i Århus er der navne skilte ved alle træerne. Haven ved Charlottenlund er mindre "trimmet" hvis jeg kan sige det sådan, men mon ikke der alligevel er skilte med navne. Begge haver er helt vidunderlige hver på sin måde, så du kan glæde dig. Hvis du googler dem, kommer der måske noget frem, du kan bruge.
Rigtig god fornøjelse med eller uden kort
Hilsen Birgitte
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 15. februar 2012 kl. 20.33
Jeg har da forresten et billede fra haven i Århus. Et fint lille "dansetræ", som jeg ikke en gang kan huske hvad hedder (måske er der en anden, der kan).
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 15. februar 2012 kl. 20.38
Jeg har da forresten et billede fra haven i Århus - et fint lille "dansetræ", som jeg ikke kan huske hvad hedder (måske er der en anden, der kan).
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 15. februar 2012 kl. 20.41
Nåh ok, så kom der to billeder .... træet ... måske noget japansk løn/ahorn?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. februar 2012 kl. 21.52
Hej
Hvis det er Forstbotanisk Have i Charlottenlund du mener, så er der skilte på de fleste af træerne. Der er en del forskellige Nåletræer og et væld af Magnolier, så hvis du kommer et godt stykke ind i foråret venter der dig en vidunderlig oplevelse.
www.aok.dk/byliv/forstbotanisk-have#what:Byliv
Rigtig God tur
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. februar 2012 kl. 22.55
Kan ikke dy mig for at dele dette her derudefra. April 2009
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. februar 2012 kl. 22.56
og dette
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. februar 2012 kl. 23.03
Ih og jeg bliver ved:
Når du kommer forbi Skovløberhuset deler stien sig, så vidt jeg husker i tre, går du højre om kommer du hurtigst til området med nåletræer. Går du venstre om er det mere magnolier/rhodondendrun, vælger du den midterste får du mulighed for lidt af hvert.
Jeg er ret sikker på at der ikke findes et kort.
Mvh Vibeke
Skrevet af: Steffen Jensen, 16. februar 2012 kl. 13.54
Ja der er skilte ved træerne i Århus, har været der et pa gange. Men der er ikke noget kort over haven, så hvis man vil se det hele tager det en del tid og man kommer til at gå de samme steder flere gange.
Men kender efterhånden både Den Jyske Skovhave og Foresthaven i Århus ret godt.
Men har aldrig været i Chalottenlund, men skal derover i år, mest for at kigge på nåletræer, da jeg er dybt forelsket i skovene i Sierra-Nevada bjergene i USA hvor stortset alle de højeste træer vi har på kloden kommer fra.
Derfor ville jeg jo gerne at jeg havde et kort over haven, så jeg kunne se hvor træerne stod og dermed fik set dem alle.
Jeg har godt nok set dem i USA, men ikke herhjemme.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. februar 2012 kl. 15.56
Hej Steffen
Hvis turen til Charlottenlund går over Fyn kan jeg anbefale dig at stoppe i Langesø langesoe.dk/default.asp?sid=28 hvor de bl.a skulle have denne her Sequoiadendron giganteum stående www.dendron.dk/dtr/english/detaljer.asp?Individual_ID=158
Desuden står der 3 gigantum i Haven ved Hoffmannsgave på Nordfyn. Disse er hhv. 4 og 2,7 m i omkreds. www.dendron.dk/aarsskrift/docs/77.pdf
Vibeke
Skrevet af: Steffen Jensen, 16. februar 2012 kl. 16.45
Hej Vibeke
Ja jeg skal også til Langesø engang, har hørt om de Mammuttræer de har der.
De skulle være rigtig flotte.
Desværre har jeg fået et helt andet syn på Mammuttræer efter jeg var i USA og se dem.
Har set verdens største træ, som er et Mammuttræ. Det hedder General Sherman. Det er 11m i diameter og der kommer først grene på stammen over 40m oppe. Den nederste gren på træet var over 2m tyk, og alene stammen på træet indeholder 1500m3 træ.
Det gør jo desværre at man synes alle træer herhjemme er rimelig små;-)
Men det har gjort at jeg er igang med at så en masse træer som kommer fra skovene jeg var over og se. Disse træer findes slet ikke i europa mange af dem findes kun i få plantesamlinger uden for USA.
Spændende projekt synes jeg.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. februar 2012 kl. 21.11
Helt sikkert et spændende projekt. Det bliver spændende at se hvordan de "små nye" trives herhjemme. Håber du løbende lægger billeder herinde?
Overvejer selv indimellem at plante en sequoia i haven. Men her er bare så mange træer i forvejen.
Mvh Vibeke
Skrevet af: Steffen Jensen, 17. februar 2012 kl. 18.01
Bare rolig skal nok uploade en masse billeder! Jeg har sået flere hundrede frø allerede, så der kommer nu nok nogle planter tilsalg til sommer.
Du skal helt klart have en sequoia i din have, den fylder ikke meget kun i højden;-)
Jeg såede en del Mammutræer sidste år, du kan evt se denne tråd.
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/8695.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.