Skrevet af: Lilium J., 20. februar 2012 kl. 17.45
Efter en dårlig kornhøst for nogle år siden steg brødpriserne, men har imidlertid siden beholdt deres høje niveau.
Det samme synes at gøre sig gældende for frø og diverse andre ting, man som forbruger anvender i sin have.
Her hvor jeg står af, er når jeg ser 2 ( to ) kg læggekartofler af sorten Æggeblommekartofler udbudt til ca. 80 kr!
Samtidig er f.eks. agurkefrø ( hvoraf der er ca. 4 per pose til 30 kr eller mere) ikke værd at dyrke da man alligevel kan købe planten klar til udplantning ( og sågar samme sort ) i starten af maj på tilbud til mindre pris end man giver for et frø..
Hvis man forståeligt nok derfor går udenlands for at købe ind, skal man lige gøre sig sig et par ting klart.
Der bliver ikke pålagt ekstra told / moms på varer indenfor EU.
Køb derfor frø indenfor EU hvis du ikke ønsker dette.
Alternativt kan man overveje om ikke de mange F1 hybrider, man ikke selv kan tage frø fra, er ved at have opnået ulempen med for høj en pris i forhold til udbyttet kontra dem man selv kan høste frø fra...
Min bedste tomat er iøvrigt IKKE en F1 hybrid.
Skrevet af: Tom Andersen, 20. februar 2012 kl. 18.42
Du har ret, det er kun frøfirmaer, som har gavn af F1. Hobbydyrkning såvel som professionelle bønder er 100% afhængig af kommerciel frøproduktion for F1-sorter, da de jo ikke er frøægte. Når først der kun handles F1 af en given plante vil prisdannelsen være helt i frøfirmaernes hænder. Disse har i stigende grad patenteret F1-sorter.
Min og andres oplevelse med sukkermajs i sommers (se evt. tråd her på havenyt) har for mig betydet, at den sidste F1 er røget ud af haven :-)
Jeg gik iøvrigt rundt i min naive forestilling om, at F1 blot var et særlig frugtbart, velsmagende eller på anden måde begunstiget afkom fremkommet ved krydsning af to forskellige, ofte svage sorter. Sådan foregik det oprindeligt, men nu er det ofte cellekerne-kemi i laboratorier - det andre kalder GMO.
De sidste 4 - 5 år har jeg fundet en ny spændende udfordring i haven ved at lære mig selv en glemt færdighed: Frøproduktion
De sorter, som er vanskelige selv at formere, køber jeg udelukkende frøægte og helst økologisk. Her kan jeg anbefale urtegartneriet.dk
Ud af haven med F1 !
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. februar 2012 kl. 20.25
Jeg er helt enig!
Har kun en enkelt tomatsort tilbage, som er F1 - det er desværre min favorit, så den bliver her nok lidt endnu...
Kender I for øvrigt www.froesamlerne.dk/ ?
Meget nørdet og meget spændende forening - har været medlem i mange år, og de har en rigtig interessant frøliste :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.