Forum

Stikling til et bornholsk figentræ søges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Sandvad, 30. april 2012 kl. 10.33

Jeg har drømt om et figentræ i en del år - og har hørt at de let formeres. Er der mon nogen der ligger inde med en stikling? Bor i midtjylland mellem silkeborg og randers...mvh Dorthe

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Sandvad, 1. maj 2012 kl. 21.31

Vil høre om det ikke er rigtigt at bornholmsk figen er den mest hårdføre i dk?hvad er jeres erfaringer...mvh Dorthe

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2012 kl. 22.23

Bornholmsk figen er den mest udbredte , den kaldes på dansk grøn figen, der findes også både en hvid og en sort figen i handlen. De har selvfølgelig nogle sortsnavne .Vestergaard planteskole har også nogle sjældne sorter . Men som sagt er er det grøn figen man finder på bornholm og i de fleste danske haver med figner. De andre figner er lige så hårdføre som grøn figen.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2012 kl. 22.33

Jo, den bornholmske figen er meget hårfør her i DK. den kan på udsatte steder fryse helt ned, men skyder oftest op igen fra roden. Den kræver ingen gødning og tåler længere tids tørke.
Når du får fat i et par stiklinger, så fjern alle bladene, undtagen et par små i toppen af stiklingen. Plant dem dybt i alm. havejord og giv dem skygge til de begynder at gro.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2012 kl. 22.35

Hejsa Søren, det må være tankeoverføring. Samme klokkeslæt.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. maj 2012 kl. 8.11

- jeg kom for mange år siden til at eje en figenplante som var hentet højt oppe i bjergene i eks-jugoslavien - den er mere hårdfør end bornholmeren og nu kan den købes hos lars vestergård - vi har snakket om at den skal hedde Røsnæsfigen - jeg laver også selv nogle planter hvert år -
MM

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Sandvad, 2. maj 2012 kl. 11.27

Tak for svar til jer alle.Hvor bor du i landet Mogens? Kunne jeg være heldig at få en stikling - vi har været rundt på planteskoler og kigge - men der er nu noget over at få den til at virke fra stikling af...mvh Dorthe

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. maj 2012 kl. 8.27

- jeg bvor ved kalundborg - ring - 23 44 71 63 -

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 1. august 2012 kl. 20.19

HEj Dorte.

Den Bornholmske figen hedder Ficus carica smyrniaca eller Smyrna Figen.

Den kan købes på mange planteskoler under navnet Bornholmer figen.

Jeg har selv to i haven og de er relativt hårdføre, unge træer bør dog vinterdækkes.

Vh
Anders

Nyt svar til emnet »Stikling til et bornholsk figentræ søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Stikling til et bornholsk figentræ søges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider