Forum

Tobaksfrø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 26. september 2012 kl. 19.59

hej er der nogen der skulle ligge inden med tobaksfrø i disse sorter ?

Dark Virginia

Black Sea Samsun

Argentinean

Burley Original Tobacco

Tennessee Burley Pelleted

Gold Virginia F1

Virginian Gold

Det er ikke en fejl at virginian står to gange ;o) fordi gold virginia F1 er en ret ny sort

har ikke noget at bytte med så det er nok kontanter vi snakker om ;o)

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 20. oktober 2012 kl. 15.50

Har fået frø af disse fra England ;o) så hvis alt går vel skulle jeg have frø til næste år.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 21. oktober 2012 kl. 15.02

Ellers har jeg:

Samsoun Orient.

Nicotiana rustica eller Bonde-tobak på dansk.

Og så har jeg Nicotiana langsdorffii også kendt som "Huichol tobak" som er en "primitiv" der nu er avlet for sine gule blomster som vist nedenunder. Det er en god plante hvis man skal overtale "nogle" til at have tobak i haven ;-)

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 21. oktober 2012 kl. 23.25

De tobaksfrø jeg har fået er gode sorter, der bliver brugt i England af flere der selv dyrker tobak til både pibe/cigaret/cigar rygning ;o) så det skal prøves ;o) (lidt selvforsynende har man vel lov at være, med de priser vi snart skal betale for alt)

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 22. oktober 2012 kl. 15.13

Jeg havde ofte overvejet at prøve at dyrke en tobaks plante eller to bare for at se om det kunne lade sig gøre. Jeg vidste at min bedstefar dyrkede under krigen og lod det cure i hønsehuset. Jo mere jeg har sat mig ind i det jo mere interessant er hele projektet blevet. Der har været dyrket tobak her Danmark uafbrudt i over 300 år, mest i Fredericia men også markerne omkring København har været fyldt med tobak.
Så det er ikke umuligt at dyrke sin egen tobak her i DK, det kræver bare bare noget arbejde både at dyrke og efterbehandle planten. Men man kan undgå både sprøjtemidler og skatter, så mon vi ikke kommer til at se mere hjemme dyrkning.
Hvis der er nogle der vil prøve at dyrke er de velkommen til at kontakte mig for frø.
Jeg vil også lige nævne der er nogle gode forumer derude bla. www.howtogrowtobacco.com og det tyske www.tabakanbau-forum.de

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 22. oktober 2012 kl. 20.16

Henning B har du noget kendskab til noget læsestof om tobak i danmark ?

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 22. oktober 2012 kl. 21.19

Jeg mener at der ligger et tobaksmuseum på Langeland, så der kan der sikkert hentes en del erfaring. Det gør der...

www.langelandsportalen.dk/Sevaerdigheder/Tobaksladen/index.htm

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 23. oktober 2012 kl. 10.09

Der er sikkert de skrevet om tobaks dyrkning, men der meste er nok mindst 100 år gammel hvilket ikke gør det mindre interessant bare sværrer at skaffe. Jeg er selv lige blev gjort opmærksom på " Tobakkens Behandling, omfatter Dyrkning og Behandling af Tobak
Hansen, Th. 1918" Har ikke læst den endnu, men den er helt klar på min skaffe liste.
Ellers i det hele taget praktiske landbrugs bøger fra før verdenskrigene vil måske indeholde en afsnit om tobaksdyrkning.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2012 kl. 10.21

Det gamle forlag skæv udgave en bog, der hed " sund tobak til husbehov af Flemming skytte . Bogen er muligvis at finde på bbiblioteket eller hos en Antikvariat . Heri står alt om at dyrke Virginia tobakker og om at fermentere den . Det er ikke hel let, men spændende .

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2012 kl. 10.22

Forlaget hed skarv og findes ikke mere.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. oktober 2012 kl. 15.58

På udstillingen i Tobaksladen på Langeland er der mange plancher, hvor man kan læse om tobaksdyrkning, høst og opbevaring i historisk sammenhæng. Jeg har ikke set disse tekster andre steder.

www.langelandsportalen.dk/Sevaerdigheder/Tobaksladen/index.htm

Hilsen Karna

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. oktober 2012 kl. 18.28

Jeg blev lidt nysgerrig på om der virkelig ikke findes noget på nettet om tobaksdyrkning/forarbejdning i Danmark. Min gode ven "Google" fandt denne side i løbet af 2 minutter:
www.tobaksdyrkning.dk/

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. oktober 2012 kl. 18.29

Nåe, man skal godt nok købe et hæfte for at få glæde af siden.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. oktober 2012 kl. 0.24

Jeg fandt lige den her tekst - åbenbart et udddrag fra bogen Dyrkning og viderebehandling af tobak til eget brug. A. Frigast Larsens Forlag. 1941

www23.us.archive.org/stream/dyrkningogvidere00mold/dyrkningogvidere00mold_djvu.txt

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 27. oktober 2012 kl. 10.14

tak for hjælpen ;o) har lige fået lånt det meste på biblioteket.....så dem glæder jeg mig til at fordybe mig i

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 31. oktober 2012 kl. 15.10

@ Karna Maj, tak for linket! Den havde undgået min opmærksomhed.
@Michael Kaufmann, god fornøjelse. For mig har det været utrolig spændene at se historien i lyset at tobaksplanten eller skulle jeg sige i gløden fra tobak ;-)
Jeg håber virkeligt at flere vil begynde at dyrke selv, hvilket er grunden til jeg deler frø ud. Udover det så er tobak
selvbefrugtende og en enkel plante kan nemt give over 25000 frø, så der er hurtig rigelig at give af.
Man kan endda dyrke dem i vindueskarmen, dog mest som en kuriositet. Her er de smalle orientalske velegnet.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Thomsen, 6. april 2016 kl. 20.05

Er der nogen der har opskrift og evt frø til en god cigaret- blanding.
Jeg tænker, at der skal en del lys Virginia i, jeg holdt meget af Craven A cigaretter. Senest har jeg røget håndrullede af den gule økologiske Manitou.
Mon ikke en sjat Burley ville passe godt?

Dbh Thomas. Ishøj

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. april 2016 kl. 21.38

Kender du denne:tobaksdyrkning.dk/

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. april 2016 kl. 0.01

For en del år siden udgav det daværende forlag Skarv ,bogen "sund tobak til husbehov". Jeg kan desværre ikke huske hvad forfatteren hed . Mener at det var Flemming.
Men bogen beskriver om dyrkning om fermentering og en masse andre ting . Men sund tobak bliver der ikke tale om.

Nyt svar til emnet »Tobaksfrø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Tobaksfrø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider