Forum

Ananaskirsebær Physalis peruviana

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. september 2013 kl. 16.40

Hej
Jeg har samlet et par bær med papirhylster op i min planteskole. Tror at det er ananaskirsebær, men kan jeg være sikker - er der en lignende plante, som er giftig?
mange hilsner
Ingeborg
Ps. Jødekirsebær kender jeg. Det er det ikke

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. september 2013 kl. 19.54

Annanaskirsebæret er først grønt siden gult og når det er modent er det orange/gult og ca. 2 - 2,5 cm. kuglerund.
De små kerner inden i frugten spirer meget villigt til foråret i vinduskarmen. Fra én købefrugt fik jeg frø til omkring 20 planter.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. september 2013 kl. 19.55

Hvad med japanlygter? De ligner også, men er en anden plantefamilie.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. september 2013 kl. 20.11

Jødekirsebær, japanlygte, ballonplante og lanterneplante er den samme. Det er en dekorativ plante men umulig at udryde i haven hvis roden ikke skærmes med tagpap eller plast.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betty Petersen, 16. september 2013 kl. 20.23

Det kan evt. også være en plante der hedder kantbæger, hvis hylsteret ikke er visnet helt, kan du kende den ved at hylsteret/lygten er sortviolet.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. september 2013 kl. 21.26

Jødekirsebær - Physalis alkekengi
da.wikipedia.org/wiki/Blærebæger tilhører natskyggefsmilien

Japanlygte - Abutilon megapotamicum - katostfamilien
www.haveabc.dk/A/Japanlygte%20-%20Abutilon%20megapotamicum?dbid=ceb721bf-1b37-4aca-b0fe-b8f1fc168395&type=18

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. september 2013 kl. 22.10

Freya.
Helt rigtigt japanlygte er en anden familie.
Jeg var idag i Føtex hvor de sælger potteplanter med navnet Annanaskirsebær som er en stor delikatesse og til "kun 75 kr."
Det viste sig at være Jødekirsebær hvor hylstret er rødt og bærene er ildrøde og let giftige.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Jensen, 10. maj 2020 kl. 15.30

Hej, jeg har for år tilbage haft et meget stort drivhus (24 m2 x højde 4 m) hvor et annanaskirsebærtræ fyldte MEGA meget, Har nu fået en lille plante af mine børn, har sat den i en større potte - og kan jeg have en sådan i et lille 6m2 stort hobby koldhus, hvor jeg har 5 tomater samt en vinplante, der beskæres hvert år opad gavlvæggen. Hvor kraftigt kan jeg beskære min nye plante, og stadig få frugt,når den er vokset til, og/eller kan den overleve i krukken udenfor i sommerhalvåret og gemmes i drivhuset om vinteren.
gode forårshilsner
Gitte

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. maj 2020 kl. 17.56

Det bliver en enorm plante allerede året for såning.
strikingeshave.blogspot.com/2016/11/snup-et-ananaskirsebr-og-dyrk-det.html
Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.10

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Ananaskirsebær Physalis peruviana«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Ananaskirsebær Physalis peruviana

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider