Forum

Køb af frø/planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jannik Sinding, 28. april 2016 kl. 19.11

Hvad er folks erfaring med selv at høste deres egne frø?
Er der nogle steder hvor man kan købe økologiske frø som man derefter selv kan så videre på?

1 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2016 kl. 22.41

Hej Jannik

Det er svært at beskrive kort, hvis det også skal være godt :)

Jeg vil foreslå dig at se nærmere på foreningen Frøsamlerne - de afholder gratis kurser i frøsamling med jævne mellemrum og ved en hulens masse om frø :)

2 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. april 2016 kl. 23.09

Dette engelske firma sælger kun frø og knolde som er egnede* til at formere selv:
www.realseeds.co.uk/
Du kan også læse lidt om at gemme frø på deres side.
Jeg har handlet med dem engang og har ikke noget at klage på. Du kan selvfølgelig også tage frø af planter mange andre steder fra.
(*det vil først og fremmest sige ikke F1).

Nogle planter sætter udmærkede spiredygtige frø blot du vender ryggen til. Dild og havemælde f.eks. Det er bare at samle, tørre og gemme i en papirspose.
Andre kræver en ekstra indsats. Gulerødder mfl. sætter først frø andet år. Dvs. at de optager plads i haven meget længere tid end hvis kun dyrker til at spise.

3 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. april 2016 kl. 23.24

@Jannik.
Alle planter der ikke er hybrider (f.eks. betegnet F1) kan du tage frø fra (du kan også tage frø fra hybrider. Men de er ikke stabile forstået sådan, at det ikke er sikkert planten vil ligne - eller have samme egenskaber som planten frøene er taget fra).
Når du så har samlet en masse frø fra alle dine afgrøder står du overfor næste opgave:
Hvornår skal de sås eller hvordan skal de opbevares.

Et rigtigt godt udgangspunkt er, at lave spiretest i efteråret/vinteren.
Du ligger frøene - nogle få af hver plante - på noget vådt køkkenrulle og sørger for at de forbliver fugtige.
Dem der har spiret indenfor 14 dage kan anvendes (stuetemperatur. Lys betyder intet med mindre det er selleri).

Dem som ikke er spiret kan du så gå på jagt efter oplysninger om. Det kan være, at de skal have frost inden de kan spire eller måske kun kan spire ved en kølig temperatur og lign.

Men langt de fleste frø du indsamler vil sikkert spire uden problemer.
Egne indsamlede frø kan fra nogen planter dog have en lavere spireevne en købte (det modsatte oplevelse dog også!).
Så det kan være vigtigt at notere sig hvor mange af en portion frø i spiretesten der spire.
Så kompenseres der for en svagere spireevne ved at anvende flere frø ved såningen.

Og indsamler du egne frø er der rigeligt at tage af.
Ren overflod.
Fennikel, selleri m.f. er ikke et problem. De sætter frø første år.
Anderledes er det med de toårige som f.eks. gulerødder.
Her kommer roden første år og først 2. år kommer blomsten (frøene).

Så vil du indsamle egne frø kan det være en udmærket ting at etablere et "frøbed" med planter du henter frø fra.

Så både planter der stammer fra frøene fra billige frøproducenter såvel som lidt dyrere økologiske frøproducenter kan anvendes til frøindsamling.

Og der er efterhånden god mening i egen indsamling af frø.
Det er min erfaring at frømængderne i poserne bliver stadig mindre og prisen højere. Især når det gælder frø af afgrøder der anvendes mange af. F.eks. radiser, gulerødder, porre og lign.

Og anvend altid papir poser til opbevaring af frø (jeg kender ikke "Frøsamlerne" som Anja skriver om. Men det lyder da som en spændende ting at udveksle viden på kurser om emnet).

4 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. april 2016 kl. 23.38

@Jannik.
Der er en hjemmeside hvis du ikke selv har fundet den:
froesamlerne.dk
Her er der en folder - som Frøsamlerne dog ikke har udgivet med Praktisk Økologi - der er interessant og jeg nok bør læse.
Siderne er dog beregnet til udskrift og hver anden vender på hovedet. Men så kan den jo printes ud og blive go'nat læsning.

6 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 0.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 7.06

Hej Jannik

Min erfaring er, at det er rigtig sjovt og i de fleste tilfælde nemt, at høste egne frø.

Du kan købe rigtig gode frø mange steder, her er nogle af de forhandlere jeg foretrækker:

urtegartneriet.dk
solsikken.dk
fuglebjerggaard.dk
www.bingenheimersaatgut.de

Det sidste link er helt vildt spændende og består af mange økologiske / biodynamiske avlere med hver deres speciale, få fat i deres katalog!!

8 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. april 2016 kl. 7.15

10-15 gange dyrere, Frank?

Der er jo noget med, at overdrivelse fremmer forståelsen, meeeeeen.....

9 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 7.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 7.58

Kan du ikke være lidt mere specifik Frank, hvilke frø hvor?

11 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 8.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. april 2016 kl. 8.37

@Frank Chr.
Netop!
Det er derfor jeg nu - mere systematisk - selv avler frø.
Indenfor de sidste fire år er mængderne blevet mindre og prisen højere hos de tre økologiske frøproducenter vi har handlet hos.
@Anja
Hos Harald Nyborg koster en pose grøn basilikum frø 1,95.
Hos Solsikken 24,- kr.
Der er nogenlunde den samme mængde i - endda mere i den fra Harald Nyborg - og spireevnen er upåklagelig hos frøene hos Harald Nyborg.
Jeg har kun testet spireevnen men laver et par planter af Harald Nyborgs basilikum for se hvordan sundhed og smag er (posen er købt til test. Jeg er træt af de ekstremt høje priser på økologisk frø).

13 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 8.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 9.13

Store monokulturer, store maskiner, billig arbejdskraft, masser af pesticider og stærkt begrænset sortsudvalg er en stor del af forklaringen på de store prisforskelle.

Selvfølgelig betyder prisen da noget, men en holdningsløs fokusering på pris alene fører jo kun til elendighed - se blot den konventionelle svineproduktion, hvor elendigt det hele kan blive. På alle parametre!

Frank, jeg synes du her til morgen lyder som en sur gammel mand der har fået det forkerte ben ud af sengen :-D
Nu vil jeg starte på en lang weekend i have og drivhus - det skulle du også tage og gøre, så kan du planlægge høst af verdens bedste, økologiske frø - nemlig dine egne :-D

15 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. april 2016 kl. 9.16

@Frank Chr.
Yep. De sidste fire år har jeg brugt et sted ml. 500- 800 kr. pr. sæson (bl.a. Solsikken og Bingenheimersaatgut) til øko frø, fordi min bedre halvdel er hysterisk m.h.t. økologi.
Der er bestemt ikke noget at udsætte på frøene andet end mængden/prisen.

16 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 9.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 9.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. april 2016 kl. 9.50

@Tom
Nu er jeg blevet lidt klogere, efter at have læst på frøsamlerne.dk.
Forskellige arter bestøver ikke (normalt) hinanden. Men det gør/kan sorter gøre.
For havedyrkeren er det et - nærmest - uoverstigeligt problem at bevare sortens "renhed" og der er ikke meget grin ved at dyrke en slags gulerødder, porre, rødbeder osv.
Jeg prøver med fiberdug.
Men ved ikke om det er tilstrækkeligt mod luftbåren og insektbåren bestøvning.

Hvis Harald Nyborgs frø viser sig at give basilikum med en tilsvarende smag og sundhed som øko producenternes, så bliver frø købt der næste sæson og konen må købe sine grøntsager i Irma.

Det er ikke holdningsløst at se på prisen.
Der er flere konventionelle frøproducenter/grossister som idag leverer økologiske frø (hvoraf nogen er produceret i udlandet og således ikke økologiske efter Danske krav).
Jeg har ikke prøvet dem endnu.
Men lur mig om ikke også et firma som Harald Nyborg kommer med et sortiment af øko frø når interessen hos forbrugerne melder sig.
Men som du ganske rigtigt skriver, så vil variationen af sorter være begrænset. Men så er det de sorter, som ikke findes til en billig penge, som man kan fokuserer på selv at avle.

I et forbrugersamfund er det eneste der skaber udvikling i virkeligheden fokusering på pris.
Da øko mælken kom frem for en generation siden, købte ganske få den. Bl.a. tilskud til produktionen og mindre avance sænkede prisen den smule som gjorde, at flere købte øko mælk hvilket resulterede i en større rentabilitet for producenter og leverandører hvilket sænkede priserne og øgede produktionen p.gr.a. den stigende efterspørgsel.
Så vidt jeg ved produceres der idag mere øko-mælk end konventionel mælk.
Det er selvfølgelig en politisk prioritering at lade markedet om økologi. Kun COOP har (delvist) gået ind og søgt at stimulere forbruget af øko-varer gennem bl.a. prisfastsættelsen.
Politisk er der ingen helhjertet interesse for bæredygtighed og økologi. Her er det forsat udgangspunktet at markedet regulerer sig og det bliver så til et spørgsmål om pris og avance.
Det kunne være rart med mere politisk mod og et længere perspektiv hos politikerne. Men det har vi altså ikke.

19 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 29. april 2016 kl. 9.51

Ang. økologiske grøntsager og frugt, så synes jeg, at de i stigende grad kommer fra Italien og Spanien. Jeg er sikker på, at der er flinke og rare bønder dernede, men jeg mistænker, at deres økologi er langt fra vores.
Jeg ved, at især æbler fra det meste af udlandet indeholder kobber - også økologiske æbler.

Jeg vælger ofte danske afgrøder fremfor udenlandke - også selvom de udenlandske er økologiske og jeg ikke kan få danske økologiske.

20 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 9.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 10.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2016 kl. 11.24

Jeg kan udmærket forstå Frank Chr.s synspunkt. Selvom det ikke de helt vilde beløb kan man altså godt "have en holdning til" at man ikke vil r..rendes.

Det er lidt et sidespor tråden er kommet ud på. Til Jannik vil jeg bare sige: Frøavl er i det store hele ikke værd at gøre som en spareøvelse. Måske hvis du har køkkenhave på adskillige hundrede m2 og en indkomst blandt de laveste 15%. Det er aldrig lykkedes mig købe frø for mere end en ny spade koster og der kan ellers godt gå lidt shopoholic i mig når jeg kigger på frøkataloger om vinteren.

Dyrk dine egne frø hvis du synes det er interessant og sjovt i sig selv.

23 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 14.45

@ Bo / 19

EU´s Blomsten dækker over veldefinerede retningslinjer for økologisk landbrugsproduktion og de er meget lig de danske, men tillader nogle få midler der ikke er tilladt i DK, bl.a. (Kobbersulfat af lobbyhensyn til vinbønderne). Retningslinjerne ligger, som de danske, tilgængeligt på nettet.

At du hellere spiser danske æbler sprøjtet med systemiske pesticider end økofrugt fra EU, må du naturligvis helt selv om, men du bør ikke træffe det valg af hensyn til din egen sundhed. Et kobbermiddel er et overflademiddel, som du kan vaske af, mens de systemiske midler der benyttes af konventionelle frugtavlere i DK er at finde overalt i frugtens indre.

Der er således både fordele for "ego-økologerne" (for at fortsætte din egen list) og for miljøet i Europa, når du køber økologisk frugt fra EU-lande.

Er enig med dig i at kobber ikke bør spredes unødigt i naturen, men den kamp bør nok starte i Danmark, hvor dansk svineproduktion er ved at forurene markerne med kobber i bekymrende mængder:

gylle.dk/?s=kobber

24 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 14.54

@ Claus

Bliver man r..rendt, når man betaler meget mere for en liter økomælk end den tilsvarende "billigst mulige" ?

Naturligvis har vi alle en holdning til prisen, men nogle af os har også en holdning til forurening med pesticider o.a.. De leverandører af øko-frø, som jeg linker til har ganske fornuftige priser og fordi Frank kan finde én leverandør der r..render kunderne (eller Frank) behøver man jo ikke at fare frem mod hele branchen.

Jeg tror ikke der er én eneste læser af havenyt, der dyrker haven af økonomiske årsager, jeg tror, uden undtagelse, at vi alle dyrker haven fordi vi ikke kan lade være :)

Og du har helt ret: Vi er kommet langt væk fra græsplænen..

25 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 14.57

undskyld, det er bare mig der er kommet langt væk fra græsplænen, det er frokosten og det høje blodsukker der trykker :)

Jeg må ud i haven igen...

26 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2016 kl. 15.22

@Tom, nej det tror jeg egentlig ikke. Mælkepriserne afspejler nok nogenlunde reelle forskelle på produktionsomkostningerne.

Til gengæld ville jeg føle mig r..rendt hvis jeg opdagede at forhandlerne tog meget større avancer for en økovare som jeg havde købt i den tro at jeg gjorde noget godt for planeten.

Det er vel der Frank Chr. og Villy er, så vidt jeg forstår.

27 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 15.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 15.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. april 2016 kl. 17.21

Hvis jeg planter et økologisk og et ikke økologisk frø, og dyrker planten økologisk - mon så ikke de to planter bliver identiske ?
Det tror jeg i hvert fald ;-)
Frank, jeg har i år købt et par poser økologiske Squash frø. (9.75 pr pose) De røg med i kurven, da jeg alligevel skulle bestille billige blomsterfrø. Samme sted købte jeg sidste år øko-frø af Black Cherry tomat (7.75). Det var så en èngangsinvestering, for nu kan jeg jo tage mine egne frø.
Men ellers køber jeg også billige frø i Aldi, Liddl og lignende steder.
Har én gang købt dyre blomsterfrø fra én af Havenyts annoncører. Få frø i posen, lav spireprocent (flere af frøene spirede slet ikke)

30 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 17.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 18.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

32 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 18.07

@ Anne-Grethe Hansen

Der er vel ingen der forestiller sig, at der skulle være forskel på planter dyrket fra frø af henholdsvis økologisk eller konventionel avl. Men hvorfor ikke støtte økologisk avl af frø og dermed mindske påvirkning af miljøet fra bl.a. pesticider?

Et andet forhold er, at mange af de spændende sorter slet ikke forhandles blandt de store leverandører.

Helt enig i, at der er store forskelle både prismæssigt og kvalitetsmæssigt, men det oplever jeg sandelig også ved alle mulige andre leverandører end lige de økologiske.

Jeg høster selv de "nemme" frø fra år til år, indkøber de øvrige frø til den planlagte dyrkning hos mine favoritleverandører (se ovenfor) og så bliver jeg fristet af ethvert frøstativ jeg kommer forbi uanset herkomst - selvfølgelig. Bliver de til favoritter høster jeg siden en bunke frø og de rækker jo ofte til en del år inden spireevnen er for ringe.

De allerbedste frø er nu engang dem man selv høster og dertil kommer en særlig tilfredsstillelse - ringen er sluttet. I hvert fald for mig :-)

33 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. april 2016 kl. 20.39

Tom, de nævnte blomsterfrø, jeg har købt, er ikke økologiske.
Det er ikke KUN økologiske frøproducenter, der er annoncører på Havenyt.
Selvfølgelig vil jeg gerne støtte økologisk frøavl, men ikke for enhver pris. Det har jeg desværre ikke midler til.
Jeg samler også selv frø i nogen udstrækning, men der er jo altid en eller anden spændende blomst, som man finder ud af, at man ikke kan leve foruden :) og den kan man aldrig finde i Aldi.

34 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2016 kl. 20.46

@ Anne-Grethe

Nej, selvfølgelig ikke for enhver pris, men gerne en lille merpris som kompensation for det mindre udbytte, som de ofte har :)

35 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. april 2016 kl. 21.16

Jeps, men når jeg kan købe økologisk frø til små 10 kr, så gør jeg det, fremfor at give 15-30 kr ved andre firmaer.
I øvrigt spireprocent på 100 på de frø, jeg har købt :)
Nu er det også mest blomsterfrø jeg køber, og der er udvalget alt for lille, når vi snakker økologiske frø.

36 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 21.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

37 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 1. maj 2016 kl. 11.44

Hejsa allesammen

Jeg vil bare anbefale og låne bogen "Frøbytte" af Josie Jeffery, den handler om at lære at dyrke, samle og bytte sine egne frø. Det er næsten lige udkommet på dansk. Har lånt den på biblioteket og jeg syntes den er rigtig god. Måske den kan bruges @jannik Sinding.

Med venlig hilsen

Mie

38 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. maj 2016 kl. 21.40

Nu har jeg resultatet af et spire forsøg med agurk (F1):
Konventionel frø: 6 stk. kr.: 34,95 = 5,83 pr. frø
Økologisk frø: 4 stk. kr.: 30 = 7,5 pr. frø
Tages spireevnen med bliver det:
Konventionel frø: 100%. Pris pr. frø: 5,83,- kr.
Økologisk dyrket frø: 75%. Pris pr. frø: 10,- kr.

39 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. maj 2016 kl. 6.20

Ja - og så koster en agurkeplante 4, 17 kr. mere i økoversionen. Hvilket budget bliver mon væltet af det?

Og man kan nok ikke udlede så meget af et forsøg med to poser frø :)

40 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. maj 2016 kl. 9.18

@Anja
Selvfølgelig skal man udlede noget af et forsøg med to poser frø.
Omend ikke andet så, at der skal laves flere forsøg (som jeg også er igang med med porer).
En af styrkerne ved dette forum er netop, at det er et sted hvor praktisk erfaring ligger til grund for udsagnene.
Og med hensyn til budgettet, så har jeg de sidste fire år anvendt mellem 5 og 800 kr. pr. sæson på frø.
Køber jeg de billigste konventionelle bliver det ml. 2 og 400 kr.
Det er da værd at tage med i husholdningsbudgettet!

41 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. maj 2016 kl. 9.23

PS. Der er dog ikke det samme udbud af sorter men der mangler ingen arter.

42 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. maj 2016 kl. 22.18

Det svarer til godt 30 kr. om måneden, så det skal være et meget stramt budget, der ikke kan holde til det :) Hvis man er interesseret i at støtte den økologiske frøproduktion, kan man nok finde et andet sted at spare.

Jeg vil da ikke påstå, at jeg udelukkende køber økofrø, men det er ikke økonomien, der styrer det - det er udvalget der, hvor jeg handler...

43 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. maj 2016 kl. 23.04

@Anja.
Tja. Det kan nok være rigtigt, at 30 kr. om måneden ikke er mange penge.
For nogen.
Men hvis 30 kr. ikke er mange penge, forstår jeg ikke der er forbrugere, som står og vejer for og imod at købe en økologisk agurk frem for en ikke økologisk osv.
Der findes andre Danske forbrugere end majoriteten af en relativt velpolstret middelklasse.

44 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2016 kl. 23.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

45 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Knudsen, 30. maj 2016 kl. 15.16

Er der nogen der har en stikling af en tobaksplant så er jeg meget interesseret

46 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. maj 2016 kl. 15.50

Det gør mig lidt ked af det på jeres vegne, når I udelukkende vælger sorter efter pris. For så går i glip af nogle oplevelser.

Jeg køber mange økologiske frø, og der har jeg råd til, fordi jeg høster mange frø selv. Der er nemlig rigtig mange gode økologiske sorter. Selvfølgelig koster de mere. Hvor mange frø, der er i poserne afhænger af sorten og det sted, hvor du køber. I Bingenheimers poser er der mange frø.

Men jeg køber også konventionelle, når der er sorter, jeg gerne vil prøve. Endda F1 hybrider dyrker jeg nogle af i min have, bl.a. rosenkål.

Jeg kan også finde på at snuppe et brev storbladet grøn basilikum i Netto, hvis jeg har glemt selv at høste frø eller har glemt at bestille. Frøene spirer normalt fint. Men her er så ingen citronbasilikum, buskbasilikum og rødbladet basilikum.

Vælg dog efter det sjove - og lad være med at køre det hele op i økologi og økonomi.

47 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Knudsen, 30. maj 2016 kl. 18.49

Tobaksfri søges

48 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Knudsen, 30. maj 2016 kl. 18.51

Tobaksfrø eller stikling søges

49 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. maj 2016 kl. 23.30

Bente, er du ikke sød at oprette en ny tråd til dine efterlysninger?

Det er lidt noget rod, når man smider et helt andet emne ind i en eksisterende tråd :)

50 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juni 2016 kl. 0.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Køb af frø/planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Køb af frø/planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider