Forum

Tærskning af skvulper (ræddike)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. november 2017 kl. 16.29

Inden jeg for alvor kaster mig ud i projektet med at tærske en trillebær skvulper (inkl. halm) vil jeg høre, om der er en, der kender en let måde at gøre det på.
Jeg har svært ved at banke frøene ud af skvulpene.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. november 2017 kl. 22.02

Er de helt tørre?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. november 2017 kl. 9.01

Ja, de blev høstet tørre og har yderligere ligget til tørre i carporten i 1-2 måneder.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. november 2017 kl. 22.27

Hej Lars Holt

Nu er det jo ikke alle erfaringer der kan gøres uden vovemod - men hvis du har en pæn dynge ræddikestængler liggende ku' du måske prøve metode med plejl-tærskning.
Hvis du søger på "Plejl" får du mange forslag (incl små og længere film om emnet) - og runden går så over værkstedet for at få fremstillet redskabet.

En af hemmelighederne er nok at acceptere en del avner /skaldele sammen med frøene i første omgang. Der skal måske også eftersøges et dørslag med passende hulstørrelse (dvs svarende til frøenes gennemsnitsdiameter) - eller en flad bakke / dyb pande med rundet kant, som kan bruges til at kaste frø og avner op i vinden med....

Det er måske en mulighed at spørge "Det grønne museum" om der i laugene eller hos medarbejderne findes erfarne folk, der kan vejlede om tærskning af skulpeafgrøder.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Tærskning af skvulper (ræddike)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Tærskning af skvulper (ræddike)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider