Forum

Bruge figen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 19. august 2018 kl. 15.46

Hej

Jeg har dette figentræ med en del figen på i år. Mange af dem er bløde og mørkebrune. Synes ikke de smager af meget.
Hvornår er sådan nogle modne til plukning og hvordan bliver de som dem man køber ved juletid?

Mvh

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. august 2018 kl. 16.37

Hvis du siger, at de er bløde og brune, så er de høstmodne.
De bliver aldrig som de tørrede figner vi køber til jul, fordi det forudsætter at fignerne bestøves af en bestemt hveps, som ikke lever i DK. Derfor får vores figner ikke de karakteristiske kerner.
Men du kan høste dem og f.eks. sylte dem til dessertbrug. Der er flere opskrifter på nettet.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 19. august 2018 kl. 18.06

Ok. Tak. Men ærgerligt de ikke kan blive som de importerede.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. august 2018 kl. 19.11

Hej Axell A.

Jeg har altid været vild med tørret frugt – også tørrede figner.

Men friske, modne, nyplukkede figner smager altså meget bedre end tørrede, efter min mening – især i år, hvor fignerne er meget søde og lækre efter den varme, tørre sommer.

Jeg tror bare, at man lige skal vænne sig til fignernes udseende. For umiddelbart ser de ikke spændende ud, som de hænger der på træet. Man behøver slet ikke sylte dem. Man spiser dem bare, som de er.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. august 2018 kl. 21.30

Din figenplante ser noget forsømt ud. Klip planten ned til halv højde, nu - du kan alligevel ikke nå de øverste frugter. Klip også de forhutlede grene af, som ligger hen mod fliserne.
Men pas på den hvide saft i grenene, det kan give udslet.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 20. august 2018 kl. 6.35

Gert omtaler at de skal bestøves for at give kerner. Det er andre sorter, der dyrkes i Mellemøsten til tørring. Disse sorter kræver bestøvning og kan ikke dyrkes i Danmark fordi det insekt, som skal bestøve ikke findes i Danmark - fuldstændig som Gert har skrevet det. Ligesom æbler smager forskelligt, så smager figner også forskelligt.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. august 2018 kl. 7.29

@Axell A.
Figner spiser vi ikke før de er syltede ;)
Figner til syltning skal dog ikke være store og modne.
De er meget delikate når de er syltede og faktisk bliver de bedre og bedre år for år i glasset og anvendes bl.a. til is, ost, havregryn og meget andet.
Modne figner får lov til at blive liggende på jorden. De er simpelthen for kedelige, mener jeg.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. august 2018 kl. 8.34

Willy N.

Vil du af med fremgangs måden på de syltede figner.
Vi har forsøgt flere gange med dårligt resultat.
Selv med skoldning og Atamon gik der mug i det hele.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. august 2018 kl. 22.50

@Mogens E
Denne opskrift virker:
sites.google.com/site/leneskovby/home/opskrifter/syltning/grnne-figner-syltede
Processen er vigtig mens man efter nogle gange, kan begynde at komme flere eller færre krydderier i alt efter smag og temperament.
Jeg forstår dog ikke helt, at Lene Skovby mener, at syltede figner kan anvendes hvor man ellers ville bruge rosiner.
Fignerne bliver bedre og bedre i glasset.
Vi lader dem stå mindst et halvt år, inden der tages hul på herlighederne og gerne et år.

Nyt svar til emnet »Bruge figen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Bruge figen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider