Forum

Søges: pilestiklinger af hanlige vårpile

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 10. marts 2019 kl. 11.39

Jeg vil gerne plante hanlige vårpile til bierne og insekterne.

For eksempel:
han-stiklinger af Seljepil (Salix caprea)
han-stiklinger af Gråpil (Salix cinerea)
han-stiklinger af Båndpil (Salix viminalis)

Er der nogle, som vil sælge mig han-stiklinger af vårpile? Butikkerne skelner ikke mellem hun- og han-stiklinger, og som jeg kan læse mig til, synes han-stiklinger i den henseende at være mest hensigtsmæssige.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. marts 2019 kl. 18.44

Hvis du er på Facebook, er der mange grupper indenfor biavl og her er der store muligheder for at finde pil af han kloner, iblandt medlemmerne.

Ellers havde Finn Christensens pile arboret på Fyn, masser af det du efterlyser, men Finn er død og jeg ved ikke om nogle har valgt at køre det videre.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. marts 2019 kl. 20.42

Kom lige i tanke om at det hed Saxhøj pile arboret, men jeg kan ikke finde noget omkring det. Om det så er lukket og dermed nedlagt eller hedder noget andet ved jeg ikke.
Finn havde eftersigende over 2000 pile arter og kloner.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 11. marts 2019 kl. 10.57

Rigtig god ide at plante nogle Pilebuske/træer for bier og andre insekter.
Du skal være opmærksom på at Pil findes i et utal af arter og sorter. Nogle bliver til kæmpestore træer og andre bliver kun til små meterhøje buske. Så det er smart at afpasse dette efter hvor de skal plantes.
Nogle Pil er mere atraktive for bierne end andre, også her er det godt at vælge.
Og han-Pil er det bedste at vælge af flere årsager, dels leverer de pollen som er vigtig for bierne her i foråret, poller er biernes ernæring, hvor nektar mest er biernes brændstof.
Og endelig er hanplanterne vigtigst fordi de ikke sætter frø - opvækst fra Pile-frø kan være et irriterende ukrudts problem - de er ikke til at udrydde de skyder hurtigt fra rødderne igen når man fjerner dem.
For at få de rette planter - så tag på nogle ture rundt, her i foråret når de er sprunget ud, så kan du skærer dig nogle Pile-kviste af de planter der er bedst ud fra vækstform og bi-egnethed.
- Der gror jo Pil næsten overalt - så du kan hurtig finde hvad du søger. Og Pile-kviste kan vokse, næsten ligemeget hvornår man planter dem på året.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 11. marts 2019 kl. 23.30

Tak for jeres svar.

Men er det ikke for sent at klippe grene af til pilestiklinger nu (de er jo begyndt at springe ud)? Så hvis jeg finder nogle han-pile, så skal jeg huske, hvor jeg fandt dem - og så komme tilbage til næste vinter for at klippe til stiklinger heraf?

Jeg havde håbet, jeg kunne finde en sælger, som har dem på køl. Det virker lettere. Jeg er heller ikke så velbevandret i pilesorter endnu.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 12. marts 2019 kl. 11.51

Du kan sagtens klippe pilestiklinger nu, og for den sags skyld flere måneder frem, og plante dem friske. Pil skyder meget villigt fra stiklinger, plantet i hvert fald til langt hen på sommeren. Og for at være sikker kan du jo sætte flere stiklinger,nogle af dem skal nok komme, og så kan du jo fjerne de overskydende.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2019 kl. 12.02

Det er som regel også nu og i påsken at man sætter pile kviste i vand og efter blomstringen står de med en masse rødder i vasen. Jeg har erfaret at man som Kim også nævner det, kan tage stiklinger nu og flere måneder frem, så længe at der er nok fugt i jorden og eller kan man vande. Men det er der ingen grund til.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 13. marts 2019 kl. 13.26

Det ser ikke ud til, at jeg kan købe hanstiklinger, så jeg må prøve jeres metode.

Mine manglende kundskaber gør, at jeg ikke ved, hvilke sorter jeg så planter, men jeg må kunne lave en antagelse om, at det er vårpile, hvis de har gæslinger nu.

Men hvordan kender jeg forskel på han- og hunplanter? Hvis de har gæslinger nu, er det så hanplanter? Diverse opslagsbøger og sider på Netter forbigår alle denne væsentlige detalje.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. marts 2019 kl. 14.24

hanpile har som regel pollen i blomsterne

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 13. marts 2019 kl. 21.26

Hvis du bliver gul på fingrene, når du nuldrer en "gæsling", så er det en han-pil.
Hanpile giver både nektar og pollen, så der er mest at hente for bierne.
Kaspisk dugpil er den tidligste sammen med dragepil (som er et flot solitærtræ). Lidt efter kommer seljen.
Min erfaring er, at pil sætter rødder når som helst, bare det er fugtigt nok. Det kan være et problem at bruge pilegrene til klatregrene for andre vækster, for pludselig har man et pilehegn midt i køkkenhaven. De kan - modsat andre planter - også sætte rødder fra toppen, så laver man en bue af en pilekvist, så får man 2 planter + en masse grønt der i mellem.
Jeg har ladet mig fortælle, at industridyrkning foregår på den måde, at pilegrene hakkes i stykker a ca. 5 cm. Hele baduljen spredes over det areal, man vil have pil på. Og det kommer der så.

Nyt svar til emnet »Søges: pilestiklinger af hanlige vårpile«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Søges: pilestiklinger af hanlige vårpile

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider