Forum

Pæretræ og slyngplante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 4. april 2019 kl. 7.18

Hej

Jeg har et pæretræ 5-6 m højt viklet godt ind i en slyngplante. Det vil være lidt af et arbejde at fjerne den. Men tænker på, om jeg skal dræbe den ved at save den over ved roden så den visner, og der med give mere lys til træet, der så kan vokse flere grene og flere frugter.
Hvad ville I gøre?

Slyngplanten:

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 4. april 2019 kl. 9.11

Slyngplanten er en Vedbend (efeu, også kaldet).
Slyngplante er måske et dårligt ord for den slynger sig ikke om træet men klatre op ad stammen ved hæfterødder. Så den "kvæler" altså ikke træet som nogle slyngplanter kan gøre. Den er heller ikke en snylteplante der suger næring fra træet. Den bruger blot træet som klatrestativ, for at komme op i lyset. Derfor vil den også dø hvis du skærer dens forbindelse til roden over. Men det bliver da ikke et kønt syn at have en stor død Vedbend siddende på et pæretræ, og den bliver svær at fjerne, for hæfterødderne sidder godt fast i træets bark. Så jeg ville da nyde synet af den smukke plante, samt de pærer der trods alt er på træet, har du brug for flere end der er ?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. april 2019 kl. 9.48

Hvis det ellers er en pæresort, som du holder af,- og træet i øvrigt er et smukt træ, så ville jeg kappe efeuen i jordhøjde!
Over sommeren og måske næste år også, da må du fjerne alle nye skud fra den gl. rod. I løbet af nogle år, når efeuen er visnet, bliver det nemmere at rykke vedbenen ned fra træet.
Som du nok kan forstå, så holder jeg mere af pæretræer end vedbend/efeu. :)
Det står dig frit for at vælge!

Hvis træet ikke giver særligt mange pærer, kan det være fordi den mangler en fremmedbestøver.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 4. april 2019 kl. 13.52

Der står et andet pæretræ ved siden af af en anden sort. Men giver ikke meget. Er ellers velsmagende. Det har været indhyllet i klematis og rosengrene og er bar et stykke op.
Nej, træet vil nok i mange år se lidt kedeligt ud med den visne efeu.
Det giver da en del pære nu. Men vil det blive ved med det. Mange af dem går så til når de falder ned og ødelægges. Tænker på at spænde fuglenet under mine frugttræer.
Det er ikke fordi jeg ikke synes efeuen er pæn. Havde jeg haft en lift eller propel på ryggen, havde jeg bare udtyndet den.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2019 kl. 17.40

Jeg ville også skære den over ved roden. En tid vil det selvfølgelig være grimt med de visne blade, men når de er blæst af er det nok begrænset hvor meget man ser resten af planten.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. april 2019 kl. 20.51

Man kan også vælge en højde, fx 1,5 meter, og beskære den der. Så må man løbende beskære den og holde den nede.
Der er meget insektliv i dem, når de blomstrer.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. april 2019 kl. 21.14

jeg ville absolut lade den efeu være, da den giver redepladser og mad til bierne allersidst på året.

Har du plads, kan du købe et nyt pæretræ eller pode en anden sort på det eksisterende, hvis frugthøsten er vigtig for dig.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. april 2019 kl. 22.26

Jeg er ved at fjerne en hyld, som er blevet overvokset af vedbend, er død og væltet.
I en have skal den holdes i ave. Der er ingen træer i en have, der er så høje, at de ikke kan blive overvokset af vedbend.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 4. april 2019 kl. 23.17

Ja træet summer af bier i disse blomster hen over sommeren.

Nyt svar til emnet »Pæretræ og slyngplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Pæretræ og slyngplante

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider