Forum

Enebær – krydderi til madlavning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. november 2019 kl. 9.59

Hej, jeg bor i et område, hvor det har været umuligt at købe enebær som krydderi i forskellige “herreretter”. Det går mere og mere op for mig at der kun skal en grænsebom til for at diverse varer også stopper ved grænsen. Jeg kan ikke finde enebær, mannagryn, surkål (sauerkraut), saltagurker, kålrabi og en masse andre ting, medmindre jeg vil rejse langt her i landet Til specialforretninger i de store byer eller syd for grænsen.
Kan jeg finde friske enebær, hvis ikke jeg kan få tørrede bær?
Ingeborg

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2019 kl. 12.29

Jeg har fundet enebær hos butikker som Meny og føtex,. Det er som regel Santa maria der producere det og findes som små glas til høje priser. Mannagryn har jeg set i Meny.

Kålrabi og saltagurker har vi ikke tradition for at dyrke i DK, så den bliver svær at finde. Jeg tror at du skal til Tyskland. Det samme gælder surkål, som vi hellere ikke har tradition for at spise. Det sidste ved jeg da min datter ledte efter det sidste år.

Ellers er der den mulighed at benytte nogle af de netbutikker, der findes og som også har et stort sortiment at tilbyde. Eksempelvis nemlig.com, der leverer lige til din dør.... Jeg har ikke selv benyttet mig af det, så jeg har ingen erfaring med dem.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2019 kl. 12.42

Et hurtigt søgning på nemlig. com, fandt jeg både revet Kålrabi, mannagryn og enebær.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. november 2019 kl. 13.12

Det er ikke så længe siden jeg købte surkål i Lidl, men jeg er ikke sikker på om det er i det faste sortiment. Jeg mener også at have set surkål i Føtex.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2019 kl. 15.08

Hvis man kan lide surkål, laver man det selv: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/741.html

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2019 kl. 15.08

Kan man ikke bruge de bær, der er på enebærbuskene i Danmark?

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2019 kl. 15.52

Det er ikke alle enebærplanter (arter og sorter), der bærer anvendelige enebær. Nogle er for hårde eller smagsløse og andre minder for meget om grankogler.

Dette skyldes at enebær faktisk ikke er deciderede bær, men små grankogler med usædvanligt kødfulde og saftige frø.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2019 kl. 16.22

Jo, men det er da nemt at konstatere, om bærrene virker spiselige. Men kan der være naturlige giftstoffer i enebær?
Jeg har tidligere samlet enebær i naturen, der virkede modne og anvendelige.
Jeg gør det nok igen, hvis jeg kommer på de kanter på den rette årstid.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2019 kl. 16.29

Man skal jo blot finde enebærbuske med bær når man skal bruge dem her og nu. Tror iøvrigt aldrig at jeg har set buskene med bær. Har i?
Saltagurker er bare små drueagurker, der ikke er syltede med eddike, men vistnok er fermenterede ligesom sauerkraut.

Ingeborg

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2019 kl. 16.35

Jeg måtte jo google saltagurker (Salzgurken) og de er fermenterede. Det er ret almindeligt at de står på bardiske sammen med solæg. Skulle genoprette saltbalancen efter alkoholindtag.
Ingeborg

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2019 kl. 16.36

... glemte linket til fremstilling af saltagurker

www.youtube.com/watch?v=c0c04uv411w
Ingeborg

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. november 2019 kl. 16.56

Jeg samler enebær i klit/hedelandskab ved Henne Strand. Gør ikke noget de er umodne og grønne. De modner ved lagring. Bliver blå og er meget mere aromatiske end de købte. Det er lidt af et arbejde, man skal først finde buske der bærer, bærrene er små og det tager tid. Så kan man imens nyde lugten af blomstrende lyng og summende bier. I år var det et vildt flot lynglandskab. Har aldrig set noget lignende.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2019 kl. 17.34

OK. fremover tager vi også de grønne - det er også mere rationelt.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2019 kl. 0.10

Et link med god forklaring om enebær. Her kan man også læse at man ikke skal lukke de grønne bær, der som nogen har nævnt, rent teknisk ikke er bær, men kogler). Jeg skulle bruge enebærrene i min surkål, så jeg måtte undvære dem. Tænkte om ikke rosmarin smagen kunne minde om enebær? Jeg har kun smagt dem i færdige retter.... og der har jeg pillet dem fra.
Ingeborg

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2019 kl. 0.11

Linket glemt, det er sent ..... nej tidligt søndag.

www.gartentipps.com/wacholderbeeren-ernten-tipps-zu-zeitpunkt-durchfuehrung-lagerung.html
Ingeborg

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. november 2019 kl. 14.57

Der står også at de gerne må sidde et år mere og modne - hvis jeg har læst/skimmet rigtigt. De smager altså ganske fint plukket som grønne. Kan ikke rigtig tænke på noget der kan erstatte. Måske nærmere laurbær og peber end rosmarin.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. november 2019 kl. 16.18

En sjat gin måske ;-)

17 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.10

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Enebær – krydderi til madlavning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Enebær – krydderi til madlavning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider