Forum

Eg spire i køleskab – Hjælp

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Chrstian B., 23. oktober 2020 kl. 11.18

Hej er lidt i en knibe. Jeg samlede agern (stilke-eg) for 2-3 uger siden og lage dem i køleskabet, og regnede med at de ville spire efter 12--24 uger, men de er allerede begyndt, roden er 4 centimeter på nogle af agerne.
Jeg har forstået at jeg skal tage frøene ud af køleskabet når de spire og plante dem, men er i tvivl nu.
1: Kan ege-frøet tages ud og plantes i en potte i et varmer miljø?
2: Skal ege-frøet tages ud og plantes i en potte i et varmer miljø?
3: Kan jeg plante dem udenfor, nu hvor vinteren kommer?
4: Kan jeg lade dem ligge i køleskabet, og hvor lang tid?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. oktober 2020 kl. 17.07

Jeg ville plante halvdelen ud i haven nu og potte den anden halvdel og sætte dem udendørs i starten, og til vinter sætte dem beskyttet i drivhus eller under halvtag/udhæng.
De har jo opdaget, at det er vinter, og så er de gået i gang med at gro, som de skal.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. oktober 2020 kl. 17.41

De skal plantes ud nu - gerne tæt, hvis du ikke har pladsen lige nu.
Jeg ville lægge dem 5-10 cm dybt og dække såbedet med blade eller lignende.

For amatører er det en krævende opgave at drive dem frem indendørs hen over vinteren, men du kan jo prøve med et par stykker. Tilskudslys er absolut nødvendigt i det scenarie.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. oktober 2020 kl. 18.03

Er der ikke også noget med at mus eller egern kan være et problem så potterne bør dækkes til med net.?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. oktober 2020 kl. 18.04

Er der ikke også noget med at mus eller egern kan være et problem så ude-potterne bør dækkes til med net.?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chrstian B., 23. oktober 2020 kl. 21.21

Ok, det ser ud til at jeg må finde et sted udenfor. Jeg bor i lejlighed, så det bliver problematisk.
Jeg ved det er ret besværligt at have egetræer indendørs i stuetemperatur, jeg gik dog lidt i panik i går, så jeg har allerede pottet 50 ud i min stue. Jeg har også grolys, jeg har bare ikke nogen ide om var meget lys små egetræer skal have. Skal de også have lys inden de stikker et blad op over pottejorden?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. oktober 2020 kl. 22.24

Hej Christian.
Jeg synes det er lidt kunstigt at ville drive egetræer frem nu. Hvorfor lagde du dem i køleskabet? I naturen falder de til jorden, ligger der vinteren over mens de danner rod og stikker så de første blade over jorden i maj- juni.
Jeg har prøvet med agern fra Fredensborg Slot, hvor mit barnebarn var garder i 2016. Nu har jeg 3 små træer i 1/2 m højde, som jeg beskærer flittigt for at hilde dem nede, til den unge mand selv får hys og have.
Hvad vil du med dine træer?

Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chrstian B., 23. oktober 2020 kl. 23.46

Til Ingeborg.
Jeg skal bruge dem til hegn i min vens have. Opbevaring i køleskab indtil jeg kan besøge min ven, lader til at være den bedste løsning.
Mht til kunstigheden i mit projekt, bor jeg i lejlighed, 30 meter over jorden, jærger plastikindpakket dyrekød i Nettos køledisk, skyller min krops affald væk via en porcelænindretning med plastiksæde, og tørre mig bagi med forarbejdet træ, osv.
Sagt på enden måde: jeg er kunstig fra top til tå, og det er mine projekter også, så "don't worry".

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. oktober 2020 kl. 8.21

Det er da klart at du har lavet vinter for dine agern ved at lægge dem i køleskabet.... og nu venter de på det forår du må skaffe dem.
Ingeborg

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2020 kl. 14.30

@Christian B

Hvis du kan få lov at låne en plet i en have, kan du fint sætte dem meget tæt 200/ m2 er ikke et problem for at overvintre til april/ maj, hvor du kan plante dem ud enten på blivestedet eller i række mhp udplantning til efteråret 2021

Er du helt uden adgang til jord, så lav noget guerilla-dyrkning i den nærmeste skov eller det nærmeste krat :)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. oktober 2020 kl. 20.23

Normal dyrkning af eg fra frø siger to år i frøbed. Derefter to år i priklebed.
Et frø, der er sået i år og plantet på blivestedet om et år, giver en meget undseelig plante.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chrstian B., 24. oktober 2020 kl. 20.55

Tak for indlæggene. Jeg vil se om jeg kan finde en kvadratmeter i en have, Jeg kan måske få 1-2 kvadratmeter til en plantekasse på en tagterrasse, nu jeg tænker over det :-)
mvh C.B

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. oktober 2020 kl. 14.46

@Lars
Det har du ret i, men situationen er jo ikke "normal" i Christians tilfælde :)

@Christian
En plantekasse på en tagterrasse kan let bundfryse - det sker nok ikke i de nye grønne vintre vi er ved at vænne os til, så nok en del bedre chancer der end indendørs - eg er ikke speciel frostfølsom, men som kimplante måske?

Nyt svar til emnet »Eg spire i køleskab – Hjælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Eg spire i køleskab – Hjælp

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider