Forum

Måske et skud i tågen men…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Carlsen, 18. februar 2021 kl. 18.57

Hejsa! Måske et skud i tågen men;

Jeg leder efter planter som; svalurt, nordisk stormhat, spansk kørvel, skarntyde mv.. altså vildvoksende, men gifte (hvis indtages) som vokser frit omkring. Jeg har svært ved at finde steder hvor jeg kan købe frø af dem - kender I mon nogle gode steder?
Eller - er der nogen herinde der tilfældigvis har nogle af disse voksende i haven, som de gerne vil af med, som jeg må komme og grave op? :)
Andre bud på sjove planter der har homøpatiske egenskaber - eller det stik modsatte - ?

De skal bruges til en kunstudstilling.

alt det bedste,
Cecilie

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. februar 2021 kl. 19.28

Jeg har da/eller har haft svaleurt i min have, jeg skal da gerne se efter, om den også kommer op iår. Den har orangegul saft, der er svagt ætsende.
Spansk kørvel er ikke giftig, den bruges normalt i husholdningen.Den dufter og smager af lakrids, og er nem at dyrke.

Måske du tænker på dansk ingefær? Den har eller havde jeg også.
Stormhat, som dyrket havevarietet, har jeg nu aldrig set, på dansk kaldes de dyrkede sorter bla Venusvogn, og når man skiller blomsten ad (den nedadvendte læbe) kan man med lidt godt vilje se to duer, der trækker vognen.
Lidt ligesom "Løjtnantsherte", der har en lille flaske gemt i blomsten. ;-)

Er du ved at anlægge en have med lægeurter? Eller gifte?
Så glem ikke fingerbøl (digitalis), den nøgne jomfru- og nyserod, som er en slags julerose. Og galnebær.

I ørvrigt kan du læse lidt mere om lægeurterne i- en krimi! Maria Lang har dem med i "Ensom Eva".

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. februar 2021 kl. 19.33

Rettelse krimien hedder "Svar til Ensom Eva". Beklager, min pc har fået hikke, så den insisterer på pop-ups, der vil oversætte min skrift til emojis/at jeg vil redigere i det skrevne.

Bare jeg kunne giftmyrde dem!

Mvh
Tine
Ps: med lægeplanter følger et stort ansvar, lidt ligesom en havedam. Pas på at småbørn og fulde folk, ikke kommer tilskade!

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. februar 2021 kl. 22.06

Jeg ved ikke om naturplanteskolen ved Hedehusene har nogle af de førnævnte planter eller det kun er spiselige planter de gør i. Ring og høre dem ad.

Mange klosterhaver rundt omkring i landet har sikkert også dem i deres samlinger, hvorfor ikke kontakte dem når tid er. Så kan du også få råd og vejledning om håndtering af dem.

Når du skriver at det er til udstilling, hvorfor så ikke lave nogle plancher, hvor planten er afbillede på og ikke nogle tørrede eksemplar.

Nyt svar til emnet »Måske et skud i tågen men…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Måske et skud i tågen men…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider