Forum

Tobaks frø til interesseret

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 19. februar 2021 kl. 12.44

Jeg har nogle tobaksfrø tilovers lige fra en spændende pynte tobak, Huichol tobak (Nicotiana landsdorfil) over forskellige sværheds klasser af Nicotiana tabacum (alm. Cigerat/pibe tobak) og jeg har også lidt Bonde Tobaks Nicotiana rustica frø tilbage.
Nicotiana tabacum er ikke den letteste plante, men den blev dyrket i stor stil i 400 år her i Danmark så den er ikke umulig.Landsdorfil og Bondetobakken er efter min erfaring ikke så svære at arbejde med. Men under alle omstændigheder så skal man i gang senest i marts måned.
Kontakt mig,

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. februar 2021 kl. 21.21

Hej Henning.

Jeg vil gerne have nogle af dine frø, hvad koster de.?
Jeg ryger ikke selv, men bruger tobaksplanter som pryd, senere i min røgpuster når jeg skal i bierne...

De er super til at lokke natsværmere hjem i haven

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 20. februar 2021 kl. 10.01

Mine frø er gratis. Hvis du sender mig en frankeret kuvert med din adr. så sender jeg dig lidt bla. tobaksfrø.
Kontakt mig på min email ubiqaf@gmail.com
Til pryd er Nicotiana langsdorffii virkelig undervurderet og sikkert også til natsværmere. de elsker de lange blomster.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2021 kl. 22.17

Hej Henning

Jeg har sendt dig en privat besked og mangler en adresse, hvor jeg kan sende kuverten.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 3. marts 2021 kl. 17.05

Sorry du var røget i spam

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 4. marts 2021 kl. 22.05

Dufter Nicotiniana langsdorffii ligeså meget som N. alata? Den ser nemlig rigtig pæn ud synes jeg. Jeg har haft held med at N. alata selvsår sig tæt ved terassen, men først begynder at spire og vokse omkring juni/juli måned. Den dufter helt vildt på hele terassen om aftenen/natten i sensommeren.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 4. marts 2021 kl. 22.05

Dufter Nicotiniana langsdorffii ligeså meget som N. alata? Den ser nemlig rigtig pæn ud synes jeg. Jeg har haft held med at N. alata selvsår sig tæt ved terassen, men først begynder at spire og vokse omkring juni/juli måned. Den dufter helt vildt på hele terassen om aftenen/natten i sensommeren.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 6. marts 2021 kl. 14.31

Nicotiana langsdorffii er mest kendt etnografisk fordi Huichol indianerne bruger den i ceremonier sammen peyote kaktussen. Den blev sat til salg af et britisk frøkompagni i 80’ eller 90’. Det er så langt jeg kan følge det tilbage her i europa. Blomsterne har den samme gule farve som bonde tobak og lidt af den samme behåret og små klistret konsistens men er meget længere end Bondetobak blomster. Lugten er svær at beskrive.
ca. 75 dage fra såning fra såning til blomst. Så smuk at have uden om noget der kommer til sin ret i efteråret.

Nyt svar til emnet »Tobaks frø til interesseret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Tobaks frø til interesseret

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider