Forum

Oxalis sommerfuglekløver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2021 kl. 14.32

Hej -
Jeg har en hel del Oxalis knolde, som jeg har sat i DEL JORDEN. Der er kommet en forespørgsel om de kan spises og om jeg har flere slags?
Desværre kan man ikke sætte billeder ind i del jorden - og jeg er ikke kompetent til at svare på ovenstående spørgsmål til mine knolde. Jeg sætter et par billeder ind her - og håber at andre kan svare på spørgsmålene.
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2021 kl. 14.43

Billede af knoldene - da de blev taget op. Jeg har fjernet de fleste af de hvide "vedhæng", og ved ikke om det er de spiselige, der efterspørges? (Nederst i billedet).Jeg har spist både blade og brugt blomster som pynt på desserter og kager.
Jeg kan så kun henvise spørgeren på DEL JORDEN til jeres svar.
Ingeborg

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. april 2021 kl. 14.47

Hvis det er den, der også hedder vulkansurkløver skulle den i følge denne artikel fra Haveselskabet kunne spises

haveselskabet.dk/sod-surklover-til-potterne

Der vokser også en oxalis art i de danske skove, den hedder alm skovsyre og begge planter indeholder store mængder oxalsyre, ligesom rabarber. Så man bør ikke spise dem i store mængder.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2021 kl. 14.56

Nu gjorde Søren mig jo helt forskrækket, men jeg har gogglet videre, fordi min sommerfuglekløver ikke har gule, men svagt rosa/lilla blomster -
krukkeshop.dk/agapanthus-iris-og-ovrige-log-og-knolde/5864-sommerfugleklover.html
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2021 kl. 15.04

Og så må jeg sande et tysk ordsporg, oversat til dansk: " hvorfor søge til det fremmede, når det fjerne er så nært?"

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/1374.html

Her der der alle de oplysninger man kan ønske sig.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Oxalis sommerfuglekløver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Oxalis sommerfuglekløver

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider