Forum

POA annua – enårig rapgræs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2025 kl. 9.48

Dette græs er ødelæggende for mange af os, der sætter pris på en fin ensartet græsplæne. Jeg kan med stor arbejdsindsats styre det.
Men: hvordan kan man være sikker på at der i nye indkøbte frø ikke er er frø af dette djævelske græs? Hvordan avles frø som er fri for dette?
Ingeborgt

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2025 kl. 12.16

Hej Ingeborg.

Det har i mange været brugt som billiggræs i mange blandinger, men hvis du skal være sikker på ikke at få det med skal du ofte nogle hundrede kroner på frø. Hvis du har det i forvejen er det ligegyldigt at købe frø uden det. .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2025 kl. 17.05

Jeg har desværre to steder på ca. 30x30 cm tæt på hinanden + et par enkelte eksemplarer. Jeg har min robot mistænkt for at sæbe frø med rundt på hjulene.
Jeg graver planterne op med en gaffel. Det er meditation. :-)
Gad vide om jeg kan så nyt græs uden at holde robotten væk fra disse to områder.
Jeg kunne også transplantere græs, eller så græs i nogle firkantede kasser til transplantering.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2025 kl. 20.29

Hej Ingeborg.

Jeg kan huske , da jeg i sin tid tog et AMU kursus i græs og græsetablering at vi bl.a snakkede om denne græsart , som blev kaldt ukrudt græs og var i mange blandinger, især de billige.
Det smarte ved denne græsart er at den er etårige og kan masse formere sig i græsset, hvilket er en fordel, hvis græsset skal lukke af i en fart. Men etårige rapgræs er ikke særlig robust og tåler ikke slid på samme måde som andre græsarter. Men hos mig ville den ikke genere med lige undtagelse af af dens frø ofte havner i mine brede og det er træls .

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2025 kl. 19.04

Det er et hæsligt græs, spreder sig i en kreds omkring roden. Roden ligger lige under jordskorpen. Den har fladt liggende strå med blomster og frø, hvorfra den spreder sig. Plæneklipper og robot fanger ikke blomster og frø, så de spredes omkring planten. Har robotten mistænkt for at slæbe frøene med sig på hjul og understel.
Derfor går jeg til kamp mod POA annua på knæ og river hver plante op med en……. Gammel gaffel.

Nyt svar til emnet »POA annua – enårig rapgræs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > POA annua – enårig rapgræs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider