Skrevet af: Jakob Munk, 14. august 2025 kl. 8.23
Jeg leder efter gule hindbær, specifikt sorterne "Anne" og "Double gold"
Det virker umuligt at finde dem nogen steder. Er der nogle herinde der har dem og kan undvære en aflægger?
Vh Jakob
Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2025 kl. 23.01
Hej Jakob.
Jeg kender ikke de nævnte hindbær sorter. Måske du skulle kigge på Boi jensens hjemmeside, planteskolen, De gamle sorter. Han har en samling af forskellige frugttræer og buske, som tidligere blev dyrket i bl.a Danmark, men som er ved at gå i glemmebogen.
Jeg ved ikke præcis hvor gammel de efterlyste hindbærsorter er, men han er en mulighed. Ellers er der ikke mange steder du kan finde nogle hindbær nørder. Jeg var så heldig at få lov til at besøge Herbert fra Harplinge i Sverige, som i rigtig mange år satte sig for at avle mange af de forskellige hindbærsorter, der findes i Norden.
Både røde og gule. Desværre er Herbert død og meget af hans store arbejde er blevet delvis ødelagt at mange planteskoler, der har fået blandet sorterne med tiden.
Derfor kan jeg godt tvivle lidt på om du kan finde disse sorter igen, men held og lykke med det...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Gule hindbær