Skrevet af: Jakob B., 10. juli 2026 kl. 13.41
Vær opmærksom på, at nedenstående indtil videre er ren fantasi og ønsketænkning.
Jeg forsøger blot at starte en konstruktiv diskussion om en alternativ medlemsform.
Håber, at nogen finder det interessant og vil hjælpe med at finde et koncept, som kan passe godt til PØ.
Det må nok være en betingelse, at det kan gøres nemt, så det ikke bliver for dyrt i frivillig arbejdskraft.
--
Konceptudkast til spørgsmål og diskussion:
Vil du gerne være Frøbyttemedlem af PØ.?
Du vil da en gang om året modtage en pakke med ca. 10 stk "lykkefrøgaveposer" fra andre medlemmer.
Et frøbyttemedlemskab koster 500 kr.
Hvis du i forvejen er almindeligt medlem af PØ, så kan det tilkøbes som en ekstra service for 250 kr.
I den gavefrøpakke, som du modtager, vil der også være en returlabel og 15 tomme frøposer samt et hjælpeark til de frø, som du selv ønsker at sende tilbage.
--
Udkast til hjælpeark vedhæftet til kritik og videre udvikling.

Skrevet af: Lotte Hansen, 11. juli 2026 kl. 14.22
Frøbytteri er altid sjovt.Jeg har byttet i rigtigt mange år alt muligt med det resultat at jeg ikke rigtigt mangler noget.Og jo selvfølgelig er der altid noget nyt og spændende at finde.Men jeg har skåret drastisk ned på det, også medlemskaber af diverse grupper.Både fordi jeg ikke fik læst bladene jeg modtog før langt senere end modtaget.Frøet kunne også ligge i flere år uden at blive brugt.Men jeg kan sagtens se idéen i det, tror det kunne være en god idé for mange af de der er nye i gamet, og har lidt ekstra frø at gøre godt med.
Skrevet af: Jakob B., 11. juli 2026 kl. 16.21
Lotte Hansen
Tak for dit svar.
Ud over, at jeg nok altid kan bruge nogle køkkenhavefrø, så tænker jeg det lidt som "lotto".
Når man ikke kender den store gevinst, så må det være tilladt at drømme frit f.eks. om en ært, som sætter 100 bælge med 100 søde ærter i hver bælg osv.
Men man kan jo også være med mere for at give end for at modtage.
Det er måske mere dig.
500kr for at få lov til at forære frø væk kan måske synes af meget.
Men har du et frø, som vil gøre andre PØ-Frøbyttere glade, så bliver du nok også selv gladere, og det kan være alle pengene værd.
Kan du hjælpe mig med at skrive en bedre salgstale.?
500kr er måske også lidt højt sat, når det er uden bladet.
Men jeg tænker, at der må være behov for et økonomisk starttilskud, fordi frøcentralen starter på bar bund.
Det er sikkert rigtigt, at der vil blive en del frø i overskud hos modtagerne.
Kassen bør nok være så rummelig, at uåbnede frøposer blot kan sendes med tilbage igen og indgå i lageropbygningen.
Skrevet af: Jakob B., 12. juli 2026 kl. 9.07
Haveplanternes historie og navngivning.
Hvad kan du fortælle om planterne i din have, og hvilket forhold har du til dem.?
Svar fra haveejer 1:
--------------
Jeg betalte en arkitekt for at udvælge dem i en havenetbutik og fik en lokal gartner til at plante dem.
Du kan se mine kvitteringer på 38.500 kr med plantenavne, priser og timeforbrug.
--------------
Svar fra haveejer 2:
-------------
Jeg er Frøbytter i PØ, så enhver plante derfra har sin egen avlshistorie, som kan findes i forum på Havenyt.dk
Se, der står f.eks. en Morgenfrue, som kun eksisterer, fordi 5 mennesker før mig har dannet kæde og ladet frøene gå videre fra hånd til hånd.
Dens frøbytterkælenavn er "Morgenfrue von Marie von Camilla von Ingeborg von Alice von Lotte"
Og når jeg giver den videre til andre frøbyttere, så døber jeg den:
"Morgenfrue von Marie von Camilla von Ingeborg von Alice von Lotte von 'mig'"
-------------
Hvis du mangler morgenfruefrø, og du frit må vælge, og blomsterne er ens at se på, hvilken haveejer vil du så bede om frø, 1 eller 2 ?
Jeg spekulerer lidt på, om en kælenavngivning, som den nævnte, også kan være god motivation i den forstand, at de sponsorer, som giver de første frø til frøcentralen, også kan få deres navn på som det første i kæden.?
I et forum tager det kun få minutter at skabe "Frøbytternes Hall of Fame".
Skrevet af: Lotte Hansen, 12. juli 2026 kl. 9.26
Jeg er sammen med en anden bestyrer af et frøbrev med tomater.Så det er nok til at få min lyst styret.Det er et lidt større arbejde end man lige tænker med at styre frø og pakke (brev) rundt til flere.Så nej tak til at hjælpe med det.Der håber jeg der findes andre derude der har mere overskud til det.Min hverdag er ret meget booket op, selv om jeg er undsluppet arbejdslivet.Mange vil nok synes jeg burde koncentrere mig om min egen have, men sådan er det.
Men pøj pøj med det videre, jeg vil da følge det, det er trods alt ikke så forpligtende.Og hvem ved hvad der sker videre.
Skrevet af: Jakob B., 12. juli 2026 kl. 18.05
Jeg arbejder kun med at katalysere idéudvikling og har derfor ingen indflydelse på, om frøbytteprojektet i PØ bliver til noget, eller hvem der må lave hvad.
Men det er bare helt rigtigt, at frøcentralen er et kritisk punkt, og der er jeg lidt begrænset, fordi jeg ikke ved, hvad andet foreningen allerede i forvejen har til rådighed.
Hjælpearket bør nok samkøres med medlemsdatabasen, og det er til en almindelig printer. Sådan noget er nok på plads, men der skal jo også bruges labels til kasserne, og det kan blive mere end 1000 kasser, der skal håndteres osv.
Derfor er det nok afgørende, at frøbytterne selv fylder deres egne 15 poser med frø og vedlægger let læselige sedler.
Altså sådan, at frøcentralen i princippet aldrig behøver at røre et frø, men kun skal håndtere lukkede poser med frø til forsendelse.
Ved nærmere eftertanke vil det nok være klogt især i begyndelsen at begrænse listen på hjælpearket, så det bliver et krav, at man kun sender een enkelt udvalgt slags af egne frø retur i bytte. Altså sådan, at den betroede medarbejder på frøcentralen kun behøver at åbne en kasse og læse på den ene pose, hvorefter de 15 poser blot kan fordeles i de 15 tomme kasser, som står åbne og parate på bordet.
Men selvom vi forudsætter at alle frøbyttere og sponsorer har pakket deres frø perfekt, så bliver det stadig et stykke fast arbejde på frøcentralen.
Hvor meget af det, der kan og bør automatiseres, ved jeg ikke endnu.
Hvis PØ mangler arbejdskraft og hardware, så er det sikkert også muligt at hyre et firma til opgaven, så ingen almindelige medlemmer i PØ behøver at røre en finger.
Ud over, at det bliver lidt mindre personligt, så behøver forskellen måske kun at være prisen, og det er ikke engang sikkert, at den er afskrækkende.
Faktisk, hvis nogen griber idéen, vil det nok være smart under alle omstændigheder at indhente et par tilbud på det ude i byen, så man også kender det budget, før PØ evt. selv investerer.?
Skrevet af: Jakob B., 12. juli 2026 kl. 19.45
Bliver der under opstarten behov for frivillige "Frøposepakkere".?
PØ tilbyder at sende dig en stor pose let pakkelige frø og 200 eller 1000 små frøposer med labels samt en returlabel til kassen.
Din opgave er da i løbet af nogle uger (eller måske endda måneder?) at putte frø og labels i alle de små frøposer og sende dem retur til PØ.
Jeg gætter på, at de fleste medlemmer vil sige ja tak, hvis bestyrelsen ønsker at betro dem sådan en meningsfuld og velafgrænset opgave.
Er der flere i familien, så må det nok kunne blive god hygge og kvalitetstid at køre en times samlebånd omkring spisebordet.
Det største problem bliver måske at trøste dem, der også gerne ville være med, men blev forbigået, fordi der ikke var behov for flere.
Skrevet af: Jakob B., 12. juli 2026 kl. 22.29
Videreudvikling af hjælpearket
Der er et stykke vej endnu, men jeg har inspireret af diskussionen forsøgt at videreudvikle hjælpearkudkastet en smule (nedenstående billede).
Det indebærer et forslag om en påskrevet kode (muligvis krypteret?) på afsenderen, så PØ har mulighed for at se på posen, hvem den er fra.
Jeg forestiller mig, at al information om byttefrø skal ske helt uforpligtende og udelukkende via forum, så det er kun for en ordens og sikkerheds skyld.
Videre har jeg rettet arket, så det nu kun er beregnet til een og samme slags frø alle med det samme unikke kodenummer.
Er 15 poser for skrabet, så det måske bør sættes op til 20 stk.?
Skal jeg også skrive et hjælpearkudkast til de frivillige frøposepakkere, eller er det for tidligt.?
Kære medlem .... 1000 tak fordi du gerne vil pakke 1000 frøbytteposer for PØ .... Det er en stor glæde at bla bla. osv..

Skrevet af: Jakob B., 15. juli 2026 kl. 12.54
Når PØ engang får en netbutik, så kan frøbytningen måske med fordel køres igennem den.?
Den må nok kunne stille frøposer til salg, og på den måde kan man være mere sikker på, at ingen modtager uønskede frø, og intet skal sendes retur.
Skrevet af: Hanne Christensen, 22. juli 2026 kl. 8.30
Spændende initiativ.
Jeg har haft stor glæde af at være med i et tomatbyttebrev i mange år. Det fungerer meget enkelt. Medlemmerne sender deres frø ind, mindst 50 stk af hvert sort. Skriver på zipposen hvilken sort det er, højde, høstår og navnet på dyrkeren.
Brevet sendes rundt til medlemmerne som må have brevet få dage. Når brevet modtages og afsendes noteres det i frøbrevets fb gruppe.
Hvert medlem må tage ca 5 frø så der er nok til at opformere sorten.
Udgifterne for hvert medlem er 2x porto, og et fastsat beløb til personen der administrerer gruppen, laver forsendelsesliste, sender ud mm
Spændende initiativ.
Jeg har haft stor glæde af at være med i et tomatbyttebrev i mange år. Det fungerer meget enkelt. Medlemmerne sender deres frø ind, mindst 50 stk af hvert sort. Skriver på zipposen hvilken sort det er, højde, høstår og navnet på dyrkeren.
Brevet sendes rundt til medlemmerne som må have brevet få dage. Når brevet modtages og afsendes noteres det i frøbrevets fb gruppe.
Udgifterne for hvert medlem er 2x porto, og et fastsat beløb til personen der administrerer gruppen, laver forsendelsesliste, sender ud mm
Spændende initiativ.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > PØ Frøbyttemedlem.?