Forum

Valnødder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael, 26. oktober 2006 kl. 18.53

Jeg kunne rigtig godt bruge et valnøddetræ, så hvis noget skulle kunne undvære et par nødder ville jeg blive glad.

Jeg har ikke haft have i så lang tid endnu, men jeg har da lidt frø fra forskellig chili (bl. a. Purple Prince og Bulgarian Carrot), appelsintagetes, valmuer (sommerfugl, lyserød og stor rød) og fingerbøl (hvid).

Chilifrø er sikret mod krydsbestøvning.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Oustrup, 30. oktober 2006 kl. 19.33

Skal det bare være en nød, som man køber dem med skal? Jeg har nemlig høstet en del på Ischia (ø i Napolibugten) – men aner ikke, om de kan spire... Du må gerne få et par...

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 30. oktober 2006 kl. 22.00

Det er interessant at lave sine egne planter af frø, og ofte er det forbavsende let at få det til at lykkes. Det gælder også for Valnød, og hvis man bare vil opleve træets skønhed og samtidig have glæden af at have sået det selv, så er alt i orden.

Hvis det derimod drejer sig om at få gode og velsmagende nødder inden for et overskueligt åremål, bør man købe et podet træ og gerne af sorten ''Grøndal''. Den er dansk udviklet, hårdfør, og den leverer tyndskallede nødder med store kerner. Den kan fås i de fleste plantehandler.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. oktober 2006 kl. 16.50

Hej Michael og øvrige skribenter.

Nu om dage findes bedre podede sorter end Grøndal, der har det problem, at den ikke modner ordentligt, så nogle af topskuddene ofte visner. Der er også nogle gange problemer med at nødderne ikke lukker ordentligt, så selvom den er dansk, er den ikke det bedste valg.

Iøvrigt er der masser af spændende nyt på valnøddeområdet, spørgsmålet er kun om det kommer frem til de almindelige forbrugere, for de almindelige planteskoler har for tiden rigeligt udvalg, synes de, så regn ikke med at det kommer fra den front. Der findes f.eks. frøformerede, der sætter frugt efter få år – og de stammer fra Rusland og Kaukasus. Giver ifølge dem, der arbejder med det – velsmagende og fine nødder.

En af "vore eksperter" på havenyt – Lars Holboe Westergaard har en lille fritidssyssel med valnødder og iøvrigt andre nødder også, han er værd at kontakte, når man vil vide noget af betydning om nødder.

De bedste podede sorter, der umiddelbart kan skaffes er for tiden af de amerikanske, Metcalfe og Broadwiev, som begge er meget tolerante m.h.t. frost, de giver lidt mindre nødder end de europæiske, men er virkelig velsmagende, slipper fint skallen og er normalt godt lukkede, iøvrigt bærer disse sorter ofte nødder 3 år efter podningen. Den bedste af de europæiske er fra et tysk-hollandsk forsøg og hedder Geisenheim 139 og den er bedre end Grøndal

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. november 2006 kl. 11.47

Man kan finde Lars Holboe Westergaards planteskole West Woodlands her:

www.havenyt.dk/forhandlerguide/niche_plantesalg/

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arend Doornbos, 22. februar 2007 kl. 11.14

Jeg har købt en hus hvor der kommer mange gamle stauder op rundt omkring, hvis nogle har intresse kan de komme og hente nogle, da de ellers jo alligevel går til grunde det vil jo hver en skam

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Oustrup, 22. februar 2007 kl. 11.47

Prøv at oprette et nyt indlæg – denne er kommet under "valnødder" – den er der ikke mange, der finder...

:)

Nyt svar til emnet »Valnødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Valnødder

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider