Forum

Nattens dronning – selenicereus grandiflora

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 3. november 2006 kl. 17.16

Jeg har i årevis ledt efter en stikling af nattens dronning, efter at have overværet og ikke mindst duftet en natlig blomst. Jeg kan i bytte tilbyde en duftgeranium,"Nutmeg", eller hvad med en duftende historisk rose.

Med venlig hilsen Niels

1 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. november 2006 kl. 12.58

Man kan købe frø i botanisk haves butik, enten direkte eller pr. postordre.

www.botanic-garden.ku.dk

Mvh Svend Høst

2 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Sørensen, 7. august 2007 kl. 23.29

Du kan hente en stikling gratis.

3 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Siripot, 20. oktober 2007 kl. 17.48

Hej
Hvor stor skal den sikling være. hæ hæ
De vokser som ukrudt her på den varme side af kloden.

Men jo det er værd at sidde oppe efter, virkelig fantastisk når der åbner sig 10–20 store duftende blomster på en gang.

jeg mener bare at huske de er vanskelig at få i blomst i dk og da slet ikke til at sætte frugt.

Leif

4 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 18. december 2007 kl. 19.00

Hej Jens Sørensen
Tak for tilbuddet.

Send mig en mail, så vi kan arrangere en plantebytning!

Med venlig hilsen Niels.

5 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunna Tranberg Harboe, 18. marts 2008 kl. 15.29

Jeg kunne mægtig godt tænke mig en stikling. Jeg har sået frø, men det går så langsomt.

Jeg bor på Sjælland, men kommer ofte til Århus.

6 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Aak Tøgersen, 15. juli 2008 kl. 21.33

Har en masse stiklinger, ca 25 på en plante, min plante er lidt over 10 år gammel, og har lige nu givet 5 kæmpe store hvide duftende blomster

7 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunna Tranberg Harboe, 16. juli 2008 kl. 6.15

Tillykke med de fine blomster. Jeg vil meget gerne have et par stiklinger. De små fra Botanisk have er nu ca. 15 cm lange og på tykkelse med en lillefinger.

Hvis du er interesseret kan jeg bytte med en sukkulent jeg har haft med fra Azorene. Dem
har jeg flere af.

send mig en mail så vi kan arangere en plantebytning. Med venlig hilsen Gunna

8 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Unn Lind Matras, 8. august 2008 kl. 20.32

Hej Preben.

Kunne det være muligt for mig, at købe stiklinger af dig, fra nattensdronning.

9 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bertel Østergaard, 30. august 2008 kl. 0.51

Kære gunna
dette er morsomt, angiveligt positivt, at konstatere, at du har det godt og interressere dig for planter, ligesom jeg.

din stikling kan jeg ikke skaffe, men lad os nu se, om det ikke er muligt.interessant.

kommunikere?du bestemmer selvfølgelig.

jeg har en palme fra tenerife, som jeg- med trusler om fængsel og andre sjove ting har bragt hjem. ville det være interessant for dig?

Hvis du at du vil kommunikere med mig, vil jeg -fortidens problemer ufortalt- være meget taknemmelig. de bedste hilsener
bertel

10 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunna Tranberg Harboe, 30. august 2008 kl. 8.12

Kære Bertel,
Jeg er meget interesseret i at se palmen, jeg har faktisk ledt efter dig. Jeg bor i Karlslunde, og idag skal jeg til møde i nordisk kaktus og sukkulentselskab i Køge.

Find mig på nettet. selv de bedste hilsner fra Gunna

11 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Rasmussen, 15. september 2008 kl. 14.59

Hvordan får man Nattens Dronning at blomstre,når man ikke har noget drivhus? Efter 16 blomsterlöse år satte jeg dronningen udenfor i maj og blev belönnet af en blomst i juli. Året efter gjorde jeg på samme måde og fik 2 blomster i august. I år har jeg desvärre ikke fået nogen blomst endnu og er lidt i tvivl om det havde väret bedre inde. Men blomsten er helt klart värd at vente på!

med venlig hilsen Eva

12 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elène Breinholt, 3. oktober 2008 kl. 12.26

Jeg vil gerne vide noget om nattens prinsesse. Den har jeg og formerer den nemt, den er mindre end "dronningen", men spændende.

13 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. oktober 2008 kl. 22.34

Hej Eléne,
Jeg har længe søgt efter både Nattens Prinsesse, Selenicereus pteranthus, og Nattens Prins, Selenicereus macdonaldiae.

Er det muligt at få en aflægger af din Nattens Prinsesse?

De skulle være lige så nemme som Nattens Dronning, hvilken de jo ligner lidt, duften mangler de dog begge.

Med venlig hilsen
Jytte

14 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 28. oktober 2008 kl. 11.46

Jeg vil også meget gerne købe eller bytte til en stikling. Jeg bor i nordjylland.

15 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove Laursen, 28. december 2008 kl. 20.28

Jeg har en lang lang stængel den kan der blive mange skud af
Hvis kaktus ikke vil blomstre sæt dem ind i køleskabet lidt over en uge Jeg har også den uægte nattens dronning 7 blomster på en gang
så må de udenfor duften er for stærk

16 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. december 2008 kl. 9.56

Den uægte nattens dronning, hvad er det for en, Jeg troede jeg havde styr på kaktuserne men den har jeg aldrig hørt om.

Generalt set, hvis man vil have sine kaktuser til at blomstre skal de stå køligt lyst og tørt ca 10 gr. ingen vanding i vinterhalvåret(nov-marts)
Nattens dronning som er en skovkaktus skal dog have lidt vand ca 1gang om måneden.

Mvh. Svend Høst

17 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Rasmussen, 29. december 2008 kl. 13.02

Tak for råd om blomstringen. Jeg har 3 st. Nattens Dronninger, som er formeret fra stiklinger, som oprindeligt kommer fra Bdr.Jensens planteskole i Årslev. Jeg bor i Göteborg og kan godt foräre stiklinger bort.

mvh
Eva Rasmussen

18 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lynge Pedersen, 17. januar 2009 kl. 13.42

Er vældig interesseret i en aflægger af nattens dronning. Betaler naturligvis porto. Bor i mellem Løkken og Hjørring.

Hilsen Ruth.

19 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Klausen, 5. februar 2009 kl. 17.54

Jeg er også vældig interesseret i en aflægger af nattens dronning. Bor i Esbjerg. Da jeg først har fået (eller er ved at lave) have i år har jeg ikke meget at bytte med.

20 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Baumann, 8. februar 2009 kl. 11.45

Hvordan får man stiklinger til at skyde?

Skal de bare lægges i vand, eller lægges ovenpå joden med lidt jord op omkring? Eller hvad?

21 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 8. februar 2009 kl. 12.48

Nej du skal lade dem tørre ca 14 dage så såret er lukket...derefter sætter du dem i fugtig jord...lad tørre ud og vand så skulle det være ok...gerne med lidt undervarmemen ellers som kaktus i almlighed.

erik

22 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elène Breinholt, 20. februar 2009 kl. 22.59

Februar 2009 : Kære Jytte og Johanne, fra okt. 2008. Jeg vil gerne give jer en stikling af Nattens Prinsesse. Men jeg ved ikke, hvordan man får konkret kontakt via denne side. Jeg prøver lige en ting, måske hjælper det. Jeg går ikke så tit på nettet, som I kan se
Venligst Elène

23 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 21. februar 2009 kl. 4.23

Kære Elene
Tusinde tak, jeg vil blive meget glad for en stikling af Nattens prinsesse.

Prøv at klik på mit navn, så burde min e-mail adresse vist komme frem.

Med venlig hilsen
Jytte

24 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie, 6. maj 2009 kl. 22.45

Jeg er også meget interesseret i en stikling. Jeg er interesseret i hele "kongefamilien", dvs. både nattens dronning, prins og prinsesse, men primært nattens dronning. Jeg bor i København, men den kan måske også sendes med posten? Jeg har også søgt i mange år, men har endnu ikke fundet en.

Mange hilsner
Jannie

25 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. maj 2009 kl. 9.09

Du kan købe frø i botanisk haves butik, eller prøv her:http://www.cactusplaza.com/selenicereus-grandiflorus-1015-cutting-p-881.html

Mvh. Svend Høst

26 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie, 7. maj 2009 kl. 14.20

Botanisk haves butik forhandler ikke længere frø til Nattens Dronning, da det firma der hidtil har forsynet dem, er stoppet med at producere og forhandle dem.

Jeg håber fortsat, at én vil være så sød, at give mig en stikling. men allerhelst... hvis nogen ligefrem har en plante, de vil sælge, så vil jeg blive meget glad.

Mange hilsner
Jannie

27 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Baumann, 7. maj 2009 kl. 14.33

Jeg har fornylig fået forærende en nattens dronning.

Den har vokset et sted, hvor den havde viklet sig fuldstændig ind i gardinet, så jeg har måtte beskære den meget kraftigt, men har nu fået 2 potter med stiklinger som jeg nu kan se trives fint. Den har allerede sat nye skud.

Derudover lå der i vindueskarmen, hvor den stod, nogle frø fra afblomstrede blomster. Jeg ved ikke hvor gamle de er, men du må da godt få et par stykker af dem, og så prøve selv.

Måske når planten er vokset lidt mere til, kan jeg tage en stikling derfra. Den var ikke svær at få gang i.

Send mig din adresse, så vil jeg sende dig et par frø.

28 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie, 7. maj 2009 kl. 15.01

Hej Susanne

1000 tak for det. Så vil jeg kaste mig ud i projektet. :-)

Du får lige min emailadresse: hafniensis@hotmail.com

Skriv en mail til den, så sender jeg min adresse til dig pr. mail.

Mange hilsner
Jannie

29 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. maj 2009 kl. 21.22

Kender du de kaktusser der er podet på en anden 3 kantet art for at gro...køb sådan en bræk den kaktus som er podet på af og du har da en kaktus som hedder holycereus den er fra Jamaica og er i familie med nattens dronning og den får en mega blomst som nattens dronning...slå holycereus under google...

erik

30 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie, 7. maj 2009 kl. 23.42

Søgte på den, ja den ligner meget Nattens Dronning. Men blomstrer den også kun om natten og har den duft?

mvh
Jannie

31 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. maj 2009 kl. 9.05

Du kan købe enten en plante eller stikling her,
Vallensbæk kaktusgartneri.

www.sitecenter.dk/kaktusgartneriet/hjemmeside/

Mvh. Svend Høst

32 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Sejersen, 18. maj 2009 kl. 15.15

Jeg fik for 8 år siden en lille stikling af nattens dronning.

Den har vokset sig temmelig stor og med mange stiklinger. Jeg har ikke oplevet en blomst på den, Sidste år kom der en anderledes "stikling"midt på kaktusen, så jeg gik og holdt øje med om det var en blomst. Den ser anderledes ud end de andre 10 skud der sidder forneden på kaktusen, men ingen blomst her jeg set endnu. Er der noget jord der er bedst at plante stiklingerne ud i.

33 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. maj 2009 kl. 9.30

Brug alm. blomstermuld blandet med groft grus og små lecakugler, husk at ND skal stå lyst ikke direkte sol og vandes godt helst i underskålen giv gødning om sommeren, om vinteren 12–15gr. og sparsom vanding. Brug en rigelig stor potte/krukke så der er plads til rødderne.

En plante på 8 år burde have givet masser af blomster.

Mvh. Svend Høst

34 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Sejersen, 19. maj 2009 kl. 22.24

Hej Svend
Tak for tippet, så skal jeg igang med gødning mv.

Jeg har fået aflæggeren i sin tid på et museum jeg arbejede på, den fik store lille blomster. Har senere fundet ud af at der er nogle varianter eller hvad?

Mvh. Alice Sejersen

35 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. maj 2009 kl. 11.47

Du skriver at den fik store...mener du lilla blomster for så er det ikke nattens dronning da de kun får en store hvide blomster med orange brun krans...det er en klatre plante som gror fra jorderen og op i træer som den så støtter sig til for at komme i højden...den har også som kendetegn 4–6 kantede hængendne stængler som varierer i tykkelsen men mest tykke som en til 2 fingre.

har selv haft den ægte men gav den væk for 2 år siden da den blev for stor ca 2m hænge grene og den kan godt tåle sol uden problemer...gødning en gang om året efter blomstring da det jo er en kaktus og må nøjes med en fugle klat eller det blad kompost som findes hvor den gror...lad de udtørre efter hver vandning...der findes varianter af den de er kun med crem til hvide blomster...hollycereus dog med grøn krans...

erik

36 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Sejersen, 20. maj 2009 kl. 22.54

I de 4 år jeg arbejdede på museet, kaldte vi den kaktus nattens dronning.

Jeg har nu googlet under nattens dronning og set at den du beskriver hedder nattens dronning.

Men hvad hedder den jeg har så mon?

Under Hjemmeside/Blomster/Nattens-dronning har jeg googlet og fundet et billede med den jeg har, lyslilla blomst. Den kalder de også for nattens dronning?

Tak for alle svar, nu må jeg så se at få ud af mit hovede at den jeg har ikke hedder nattens dronning.

37 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. maj 2009 kl. 23.11

Efter at have læst Eriks indlæg tror jeg ikke at det er en nattens dronning du har men en hybrid af en echinopsis som kan give meget flotte store lilla blomster, men hvis den bliver gødet godt, blomster den ikke så meget men giver mange side skud som sidder ved jorden,det kan gøre den helt tueagtigt.

Mvh. Svend Høst

38 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Sejersen, 20. maj 2009 kl. 23.20

Ja, lige nettop. Den får en masse sideskud ved jorden og så kom der er anden anderledes knop midt på som bare ikke er blevet til noget.

Ude på Museet hvor jeg har fået min aflægger fra, stod der en meget gammel af slagsen og den stod i en sørgelig plastiv aflang potte men næsten intet jord og den blomstrede hvert år. Vi gav den bare et sjat vand og jeg undrede mig over at den kunne gro på disse vilkår.

Hvis i bor på kanterne ved Ballerup egnsmuseum stod den i et af rummene, den gamle stue.

39 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. maj 2009 kl. 12.56

Echinopsis også kendt som søpindsvinskaktus er meget nem, det er utroligt at du ikke har fået den til at blomstre.

Reglen er at gøder man meget blomster den ikke så villigt, men sætter masser af sideskud, så sparsomt gødning om sommeren og masser af sol og varme, om vinteren nov-marts tørt og køligt ca 8–10gr. så vil du være sikker på masser af blomster.

Mvh. Svend Høst

40 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 21. maj 2009 kl. 14.09

Ja kært barn har mange navne...der er mange som kalder Echinopsis nattens dronning + andre arter som Epiphyllum-Trichocereus og Echinocereus blir også fejlagtig kaldt for a dronning pga blomsterneer så store som de er...fik igår igen fat i den rigtige hos naboen som stikling så nu vil jeg prøve igen at ha den igen
erik

41 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. maj 2009 kl. 16.32

Erik du skriver i indlæg nr 35 at ND godt kan tåle at stå i fuld sol, jeg har været igennem en del bøger om kaktus og der er absolut delte meninger om dette. kaktusgartneren jeg købte min ND af sagde den skulle stå lyst ikke dirkte sol, måske lidt morgen/ aftensol, men du har god erfaring med at stille ND i fuld sol?

Mvh. Svend Høst

42 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Sejersen, 21. maj 2009 kl. 20.14

Hej Erik
Jeg bliver også nødt til at forsøge mig med en nattens dronning. Så jeg vil spørge i Botanisk haves forretning.

Mvh. Hilsen
Alice

43 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 21. maj 2009 kl. 22.00

Ja min har altid hængt i fuld sol i en vinterhave vendt mod sydvest og den har også fået fuld vintersol og ca 5+ ved overvintring og da uden vand fra oktober til marts mdr hvor den så skrumper ind og efter begyndt vandning er den så poppet op igen og har sat knopper i maj mdr ca 20 stk og med en duft så det var ikke til at være i huset...men som skrevet har jeg så igen fået en stikling men nu kommer den så i drivhuset men på de samme betingelser som før da jeg har nettop varme på op til 5+ om vinteren der er 3 som jeg kender der har den og alle blir de behandlet på samme måde.

erik

44 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 21. maj 2009 kl. 22.11

Hej Alice.

kan du ikke få den hvor du søger vil jeg godt dele det kan godt lade sig gøre kan godt undvære en stykke af min nye stikling...

erik

45 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Sejersen, 21. maj 2009 kl. 23.08

Hej Erik
Det var da sødt af dig, betaler gerne for blomst og porto.

Det kunne da være spændene at forsøge sig med sådanne en plante.

Du siger også bare til hvis du vil have en søpindsvinskaktus. Jeg er en novice i disse planter, men blev som sagt interesseret i Nattens dronning.

alice@sejersen.dk

46 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S, 24. juli 2009 kl. 22.41

Hej
jeg kunne godt tænke mig en "Nattens dronning"
er der nogle steder man kan købe planten? eller kan man kun købe frø?

jeg har aldrig haft en før så vil gerne have lidt information om hvordan den skal passes og hvad den skal plantes i.

jeg har læst alle 45 overstående indlæg, men hvis nogen kunne give mig en "ful guide" i nattens dronning ville det vere fantastisk. også gerne lidt information om hvor man skaffer nattens dronning

47 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. juli 2009 kl. 9.10

Se indlæg 31 angående køb af Nattens dronning.

Der er ikke nogen fast regel om hvordan N.D. skal passes, hvis man spørger 10 forskellige eksperter eller dyrkere af N.D. så for man 10 forskellige svar, der er dog visse grundregler der skal holdes, moderat vanding efter behov, i sol og varmt vejr meget vand, husk at sjatvanding er pjatvanding, oktober- april køligt ca12gr. og næsten ingen vand.

Sæt den så lyst som muligt, men beskyt den mod middags solen.

Min erfaring er at drivhuset er det bedste sted at dyrke N.D.

Jeg har en på friland og den klarer sig også godt.

Et syd eller vest vindue kan også bruges.

Mvh. Svend Høst

48 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 25. juli 2009 kl. 9.13

Hej Tommy.

Jeg har surfet lidt på nettet. Smuk er den, Nattens Dronning. Støder på en hjemmeside hvor en blomsterinteresseret netop her den 14. juli skriver, at hun har fundet Nattens Dronning hos en anden bruger af private hjemmesider og har modtaget stiklinger af hende. Heldigvis var der et link til hjemmesiden, hvor der netop står, at hvis man er interesseret i stiklinger, er man velkommen til at kontakte hende. Det er forsøget værd & hun vil meget gerne bytte med andet!

Du får lige et link hvor du finder kontaktoplysninger, held og lykke med eftersøgningen:

www.123hjemmeside.dk/Greenhouse/2332401

49 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S, 26. juli 2009 kl. 1.25

Tak til både Svend og Jeanet.

jeg har skrevet til hende der muligvis har nogle stiklinger af ND. og det med de forskellige svar er nu også helt rigtigt, men jeg vil fortsætte søgningen :)

50 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S, 26. juli 2009 kl. 1.25

Tak til både Svend og Jeanet.

jeg har skrevet til hende der muligvis har nogle stiklinger af ND. og det med de forskellige svar er nu også helt rigtigt, men jeg vil fortsætte søgningen :)

51 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S, 26. juli 2009 kl. 1.25

Tak til både Svend og Jeanet.

jeg har skrevet til hende der muligvis har nogle stiklinger af ND. og det med de forskellige svar er nu også helt rigtigt, men jeg vil fortsætte søgningen :)

52 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Sejersen, 26. juli 2009 kl. 9.57

Er der nogen af jer der ved om der på nettet findes et billede af nattens dronning.

Findes den med forskellige farver blomster.

53 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 26. juli 2009 kl. 13.27

Ja det gør det...du skriver bare navnet i google søgning også dukker der fotos op...du skal så søge på billeder du kan også søge på nettet...

54 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S, 28. juli 2009 kl. 0.09

Simpelt spørgsmål:
Hvordan får jeg en stilkling til at blive en plante?

lad og sige jeg har en stikling fra nattens dronning... hvad gør jeg med den? trin for trin :D

55 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 28. juli 2009 kl. 7.24

Du starter med at plante den og så kommer det ganske af sig selv, den skal nok selv finde ud af at lave nye skud/arme, den vil gerne have noget at kravle opad, den kræver en del plads når den bliver stor, min er plantet i en 15 l potte og er viklet omkring et stativ (ca 1½ m høj) hvor den slynger sine lange arme ind og ud.

56 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. juli 2009 kl. 8.35

Det er næsten idiotsikret, det kan ikke gå galt, stiklingen skal ligge et lyst sted (ikke sol) så såret kan tørre, det tager 10–14 dage, så stikker du stiklingen i let fugtig jordblanding, blomstermuld blandet med grus, og sæt den et lyst lunt sted og giv lidt vand pr. 10 dag.

Når stiklingen begynder at skyde vandes mere og hypere, det er bedst at vande i underskålen.

Mvh. Svend Høst

57 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Baumann, 28. juli 2009 kl. 10.22

Den er utrolig nem at have med at gøre.

Jeg har fået nogle stiklinger, og har tørret dem som beskrevet. Derefter stukket dem i jorden og vander ca. 1 gang om ugen. Der er nu allerede begyndt at komme sideskud. Så den er heller ikke en langsomt voksende plante.

Jeg fik min i februar, og den har nu ca. 10 cm lange sideskud på 3 af stiklingerne.

mvh
Susanne Baumann

58 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Sørensen, 11. marts 2014 kl. 11.09

Er der stadig, her i 2014 nogle der er leveringsdygtige i en stikling af Nattens Dronning, så er jeg meget interesseret.
Evt. telefonisk henvendelse på 7588 4243.

Forårshilsner fra Chr:s

59 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 11. marts 2014 kl. 14.40

Vallensbæk Kaktusgartneri sælger dem...........

Peter A.

60 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 12. marts 2014 kl. 12.41

Hej Christian.
Jo jeg kan godt sende dig en stikling af selenicereus Grandiflora...og en lille stikling af selenicereus marnera chrysocardium....en plante der blir mega og med kridhvide store blomster er ligeså nem som nattens dronning og skal passes på samme måde....jeg vil ringe senere til dig.
Erik.

61 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Sørensen, 20. marts 2014 kl. 10.24

Hej Jenserik!

Det glæder mig meget, grandifloraen er yderst interessant også. Ser frem til at høre fra dig, så vi kan aftale nærmere!

Forårshilsen
Chr. Sørensen

62 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. marts 2014 kl. 17.44

Hej Erik den her selenicereus marnera chrysocardium ville jeg gerne have , hvis muligt , en stikling af , hvad med selenicereus validus har du den ellers kan vi jo bytte...........

Svend

63 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Andersen, 26. maj 2016 kl. 19.32

Jeg er har masser af stiklinger af Nattens dronning.

mvh
Inge
(Slangerup)

64 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Sørensen, 28. maj 2016 kl. 12.05

Kære Inge!

Det glæder mig at høre, at der stadig kan findes stiklinger af "Nattens Dronning".
Da jeg har ledt efter en stikling i årevis håber jeg at vi kan finde ud af, at du sender mig en stikling.
Kontakt mig venligst pr telefon eller på E-post, så vi kan aftale nærmere!

Venlig hilsen
Chr. Sørensen
Vejle

Tlf: 7588 4243 Træffes bedst morgen før 0900 eller aften
E-post: rhithrogena@gmail.com

65 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 28. maj 2016 kl. 17.54

Din nattens dronning er det en Selenicereus grandiflora, for mange kalder fejlagtigt Echinopsis for nattens dronning

66 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. maj 2016 kl. 18.26

Læs alt om den ægte Nattens Dronning på Urtekildens planteleksikon: rolv.no Hilsen Henry G.

67 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. maj 2016 kl. 19.24

Det er rigtigt , kært barn har mange navne , echinopsis multiflex/oxygona bliver fejlagtigt kaldt nattens dronning , men der er kun en virkelig dronning og det er selencereus grandiflorus , den er svær at få i blomst , det kræver fugtig varme gerne mere end 30gr. C og let skygget , men de er værd at vente på , husk masser af vand når blomsterknopperne viser sig.

68 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emilie Freundt, 29. september 2016 kl. 3.06

Hej Inge

Jeg ved ikke om du stadig har stiklinger, men jeg søger med lys og lygte efter en, så hvis du stadig ligger inde med nogle, vil jeg meget gerne købe en af dig. Jeg krydser fingre :)

Jeg kan kontaktes på mail: natascha-emilie@hotmail.com

69 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. september 2016 kl. 10.31

Du kan købe store flotte planter hos Jan som har Vallensbæk kaktusgartneri , de er ikke særligt dyre ...................

70 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Andersen, 29. september 2016 kl. 11.19

Det er denne jeg kan levere siklinger af....

71 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Pedersen, 20. november 2016 kl. 17.48

nogle der har nattens dronning i hele plante i evt ville af med ?
Kan i kontakte mig pr sms 23 64 85 80

72 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Keldorff, 20. august 2017 kl. 14.36

Hej Inge
Har du mon stadig stiklinger af Nattens Dronning? Jeg er meget interesseret.
Venlig hilsen
Marianne

73 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. august 2017 kl. 15.37

Min har lige givet 8 blomster 4 om lørdagen og 4 om søndagen , et fantastisk syn , Marianne hvor bor du i landet ..............

74 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Keldorff, 20. august 2017 kl. 23.22

Hej Svend. Jeg bor i Køge.

75 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. august 2017 kl. 9.20

Marianne .......Du kan afhente en i Glostrup , hvis du har mulighed for det........

76 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Keldorff, 21. august 2017 kl. 10.04

Det vil jeg da rigtig gerne, Svend. :) jeg kan godt hente den i dag, hvis det passer dig? Hvad tid vil evt. Passe dig bedst? Jeg skriver lige min mail, så kan du sende mig din adresse.
Marianne@keldorff.dk

77 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Andersen, 21. august 2017 kl. 10.19

Hej Marianne
Ser først din forespørgsel nu, Kan forstå at du har fået fat i en aflægger :)
mvh Inge

78 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helge Langborg, 17. september 2017 kl. 23.00

selenicereus-grandiflorus haves -stiklinge kan laves -er der nogen der ønsker sig et eksemplar???

henv.
helgelangborg@hotmail.com

79 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Pedersen, 2. juli 2018 kl. 9.56

Hej

Nøgle der har Nattens Dronning (kaktus)
Som du ville af med

Så må i gerne kontakte mig

23 64 85 80

Mvh

Nyt svar til emnet »Nattens dronning – selenicereus grandiflora«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Nattens dronning – selenicereus grandiflora

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider