Forum

Problemer med fresia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin, 21. juni 2007 kl. 19.00

Hej, jeg har lidt problemer med nogle fresiaer som vi har plantet i nogle altankasser. Nogle af dem er blevet brune på bladene, og jeg overvejer om det kan være frost, eller hvad det ellers kunne være og hvad jeg kan gøre ved det evt?

Derudover så har jeg læst at der skal lidt gødning til, men hvilken slags er det jeg skal bruge og hvor tit?

På forhånd tak:)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 22. juni 2007 kl. 15.30

Frost? På en altan? Nu?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 12. juli 2007 kl. 1.44

Hvis farven er rødligbrun er det sandsynligvis virus, det er der ikke andet at gøre ved end at kassere knoldene som har det, men vent til de blomstrer for er blomsterne ikke beskadiget kan de klare sig længe hvis de bliver taget op inden frost og opbevaret rigtigt. Vedrørende gødning er det ikke nødvendigt nu da det er for sent de har dannet de nye knolde ellers brug almindelig havegødning en gang i foråret. Husk at Freesia kommer med knopper når de har 7 blade og at fjerne blomsten så de ikke sætter frø.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Lange, 16. august 2007 kl. 19.03

Jeg har i flere år haft fresia i min have, det er lykkes rigtigt godt de fleste år. Jeg har rigtig mange løg, i 2005 plukkede jeg 3000 stk. Indtil dato i år har jeg plukket 1643 stk. Når vi når til sidst i oktober først i november tager jeg løgene op, lægger dem til tørre i carporten et par uger, så tages alt det visne af, løgense opbevares i trådkurve det varmt i min kælder lige ved fjernvarme indgangen. I april sættes de ud igen, holdes med meget vand og gødning.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 17. august 2007 kl. 17.57

Nu vi snakker om fresia... Er ny haveejer og har haft held held med fresia. Hvad sker der hvis de har sat frø og kan disse frø i så fald bruges næste år?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 19. august 2007 kl. 22.39

Frøene kan sagtens bruges, de høstes når de er blevet brune og tørres, såes i februar/marts måned ved ca 20 grader helst i potter så de ikke skal plantes om. Sættes på friland når der ikke er risiko for nattefrost mere og passes med vand og gødning. I efteråret før den første frost stilles de i et væksthus og holdes frostfri helst ved ca 12 grader og de vil kunne blomstre dec jan. Har man intet væksthus skal de tørre så toppen visner og opbevares til foråret og så lægges ud.

Georg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 24. august 2007 kl. 7.41

Clivia.

Jeg har rigtig mange Cliviastiklinger. Der er et par smalbladede og også et par bredbladede.

Er der nogle, der er interesseret i disse.

Ligeledes har jeg en del nerie stiklinger. De er med dobbelte lyserøde blomster og dufter dejligt.

Aloe Vera _ der har jeg 7 nye små stiklinger.

Kan foræres væk eller evt. byttes med andre stiklinger.

Karin

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 24. september 2007 kl. 8.21

Min Clivia har lige fået en lille aflægger – indtil videre er der kun ca. 0,5–1 cm. af toppen af to blade der stikker op over jorden.

Hvor længe skal jeg lade den bliver i potten sammen med den store plante, før jeg tager den over i en potte for sig selv? Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på, når jeg planter den over?

Jeg har selv haft den store Clivia i rigtigt mange år, siden den selv var en lille stikling, så det ville jo være sjovt hvis jeg kunne få den lille nye plante til at blive til noget.

Mvh. Mia

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 24. september 2007 kl. 13.57

Hej Mia.

Jeg har god erfaring med aflæggere fra Clivia.

Du skal lade den sidde på platen, indtil den
er i hvert fald 7–8 cm høj og så brække den forsigtigt af, så der kommer lidt rødder med.

Der kom ikke så mange rødder med på nogle af mine aflæggere, men så satte jeg dem i vand, og så kom rødderne.

Hilsen Karin

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Lange, 8. november 2007 kl. 12.51

Fresia rekord.

Jeg har i år plukket 4280 fresia i min have. De sidste 200 har jeg plukket i dag, jeg regner med at tage den sidste halvdel af løgene op her de nærmeste dage. Den første halvdel af løgene har jeg taget op, de ligger nu til tørring med toppene på, de skal så tages af og løgene lægges i kurve der gemmes et varmt og tørt sted. Det må have været et odt år for fresia, med det våde og kølige vejr, samt gødning 4 gange.

Nyt svar til emnet »Problemer med fresia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Problemer med fresia

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider