Forum

Tomat frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Christensen, 12. februar 2008 kl. 14.29

Jeg er kommet til at købe en pose cherry tomat frø, og er nu helt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Hvornår skal de sået, hvad med temperatur og lys og skal de evt gødes i starten.

Er der nogen der har prøvet det før?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David Lorentzen, 12. februar 2008 kl. 18.11

Hej Peter,

Du skal gribe det an akkurat som du griber det an med almindelige tomater: Begynd at så dem indendørs fra næste måned og plant dem ud i drivhus når der ikke længere er risiko for frost. De kan også sagtens vokse på lune steder i haven, men så ville jeg vente yderligere en måneds tid med at begynde at så dem indendørs.

Jeg gøder aldrig mine planter i starten, faktisk passer jeg som regel på med gødning når det gælder tomater. Hvis de plantes i en almindelig god jord klarer de sig i hvert fald hos mig helt fint blot med det og så måske 3–4 ganges spredning af lidt godt kompostjord henover sommeren.

Mvh
David

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. februar 2008 kl. 9.34

Husk at jordtemperatuen skal være mindst 12–14 gr. før du udplanter tomater i drivhus.

Mvh. Svend Høst

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. februar 2008 kl. 21.21

Husk også at tilvende planterne når de skal ud i direkte sol, ellers bliver de svedet af. Et par timers sol den første dag, lidt mere næste dag, og så fremdeles.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 16. februar 2008 kl. 11.59

Jeg har gjort noget voveligt. Er faktisk startet op med en lang række forskellige tomatsorter. De er sået og er kommet op. Nu har jeg pottet dem om og placeret dem i en frostfri kold-udestue, hvor de får masser af lys men ikke så meget varme. Planterne er faktisk kraftige og ej ranglede. Så man kan godt gå igang nu.

I den kommende tid vil jeg bære dem frem og tilbage mellem udestue og drivhus, så de får varmen og solen i drivhuset, men beskyttes mod kulden om natten. Så for vi at se, hvad det betyder for frugtsætningen.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. februar 2008 kl. 21.41

Du er godtnok i god tid med at så tomater, de skal nok bindes til kosteskafter i potterne, inden kæmperne skal på friland...

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 16. februar 2008 kl. 22.16

Tror nu nok det går. Væksten er sat i stå nu hvor planterne står lyst, men køligt. nu er det så jeg kan være lidt betænkelig, hvad angår anlæggene for frugtsætningen.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. februar 2008 kl. 19.28

Selvfølgelig skal det nok gå godt. Tomatfrø kan gå igennem en grisse mave uden at tage skade, og derefter spire. De blomster som ikke bliver bestøvet indendørs visner, men der kommer masser af nye. Cherry tomat planten er ret robust. Har selv dyrket denne sort i mange år. Jeg har altid tager et par af de sidste tomater om efteråret og mast dem. Gemmer så snasket i et kaffefilter til marts, hvor frøene bliver plantet indendørs. På denne måde får du samme gode smag, og sparer skillinger.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christensen, 21. februar 2008 kl. 14.19

Hej igen

Tak for jeres svar. Jeg vil så her i begyndelsen af næste måned.

Mvh Peter

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte S. Frandsen, 28. februar 2008 kl. 18.34

Jeg har købt både cherry tomatfrø, agurkefrø og basilikumfrø til denne sommer. Men nu bliver jeg pludselig i tvivl: Kan jeg godt dyrke disse på en altan? Vi bor i København og der kommer jo ikke lige en masse bier forbi hver dag og bestøver.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 28. februar 2008 kl. 20.27

Hvad angår tomater skal du bare ryste planten engang imellem-den er selvbestøvende.

De agurketyper der er i handel sætter agurker uden biers medvirken (parthenocarp).

Hvad angår basilicum sætter de også let frø uden biers medvirken.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kath, 13. maj 2008 kl. 11.34

Hvor meget afstand skal der være mellem tomatplanter?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amalie, 13. maj 2008 kl. 11.40

Hej Kath (-:
Tak for den gode dag i søndags. min livskvalitet blev klart forbedret ved din helt unikke personlighed.

–din barndomsveninde
Amalie Høj

Nyt svar til emnet »Tomat frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Tomat frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider