Forum

Frø fra peanuts og pistacienød

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 31. marts 2008 kl. 15.27

Hej
Er der nogen der har frø fra peanuts og pistacienød er vi meget interesseret.

mvh

Mette & Henrik

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 31. marts 2008 kl. 19.23

Nej-da det er to forskellige planteslægter.

Peanuts kan kun dyrkes i Danmark under dække og pistacienød-Latin, pistacia vera som er et subtropisk træ kræver mere end almindelig kundskab ud i det botaniske for at få frugt på dem og kun under glas (flerlaget med opvarmning).

Ikke for at være negativ for alt kan lade sig gøre, men projektet er ikke en Lottokupon værd.

Så kære Mette & Henrik.

Prøv Kiwi eller Daddelblomme.

Lilium

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 1. april 2008 kl. 12.46

Peanuts er jo det samme som jordnødder. I det fleste supermarkeder kan I købe poser med jordnødder naturel med skal på. Der er 2 nødder i hver. Jeg køber dem i Kvickly og SuperSpar, 3 poser for 30,–

Hvis ikke I har et drivhus, kan I jo prøve i stuen:

www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12240

Held og lykke med projektet.

Venlig hilsen
Jeanet

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 2. april 2008 kl. 19.56

Hej Jeanet
Det lyder spændende – desværre har vi hverken kvickly eller Superspar i Kolding, men hvis der er nogen der ved hvor vi ellers kan få fat i frø hører vi gerne

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 3. april 2008 kl. 19.35

Har I ikke nogle udenlandske små forretninger. Det skulle være mærkeligt andet, om de ikke også har dem.

VH
Jeanet.

P.s Jeg har nogle fra julens nøddeknækkeri – ved så ikke om de er mere værd til dyrkning.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 10. april 2008 kl. 12.11

Hejsa!

Det kan da godt være det ikke er det nemmeste at dyrke, men det gør det jo bare sjovere :)

Jeg har frø af begge. Jeg har sået dem begge også – og jordnødderne spirer allerede.

Pistacie kræver stratificering,så her er projektet lidt længere "bagud" frøene er nu sået i potter efter at have været i køleskabet – så nu venter jeg bare spændt på dem...

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 14. maj 2008 kl. 21.59

Hej Bjarne
Kan du beskrive lidt mere præcist, hvordan man skal gøre med pistacie nødder?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 16. maj 2008 kl. 10.46

Ja da :O

De lægges i en pose med lidt fugtig vermiculite eller spaghnum og så i køleskabet i 2–3 måneder – herefter sås de i potter med en god veldrænet jord (f.eks så-priklejord iblandet perlite, eca eller sand) de placeres ved ca 25 grader og holdes let fugtige – for meget vand, så rådner frøene.

Mine jordnødder er nu 30 cm høje og blomstrer – så nu er jeg eget spændt på at se om de så "graver sig ned" :)

Mine første pistacie er også ved at spire nu ;)

Hilsen
Bjarne

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 11. juni 2008 kl. 21.51

Hej Bjarne
Hvordan går det med dine pistacie buske? og jordnødderne?

mvh

Henrik

Nyt svar til emnet »Frø fra peanuts og pistacienød«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Frø fra peanuts og pistacienød

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider