Forum

Tobaks planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten, 12. maj 2008 kl. 1.37

Hej, er kommet i besidelse af nogle tobaksfrø (Nicotiana tabacum). Og havde tænkt mig at dyrke et par stykker til rygning.

Så hvordan skal de gødes? (for at de kan ryges)
Hvor meget sol skal de have?

Hvor lang tid skal de vokse, inden de skal høstes?

Skal de vandes mere end hvis de bare står udenfor? (og for regn en gang imellem)
Og til sidst, da jeg har ALT for mange frø. Ville jeg spørge om hvordan de skal opbevares (til næste år) hvis det overhoved er mulig.

Med venlig hilsen Morten

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 12. maj 2008 kl. 9.04

Mine frø mister spireevnen efter et år, men ellers prøv at opbevare dem tørt og køligt (ikke køleskab men i bunden af et mørkt skab fx), den skal ikke have voldsomt meget vand, men det opdager du selv, når den er slatten burde du have vandet lidt før (afhænger jo af varmen / solen). Min har stået på altanen og er blevet pænt stor MEN hvis det skal ryges så skal det behandles efter du har høstet, og det har jeg syntes var for kompliceret (prøv at søge på google, der kommer mange opskrifter frem om hvordan man skal gøre efter høst)

Uanset så er det en smuk plante, så god fornøjelse

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Storm, 7. februar 2018 kl. 11.48

hej alle sammen jeg er i gang med at dyrke tobak planter jeg vil gerne vide at hvis man laver det til cigaretter om man så må sælge dem

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. februar 2018 kl. 12.23

Der er afgift på tobak, så det er nok ikke besværet værd.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Storm, 7. februar 2018 kl. 12.27

mange tak så har jeg et anet spørgersmål hvis jeg skal købe nogle frø så jeg kan så tobak hvad for nogle sorter skal jeg så have for at de kan ryges bagefter

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. februar 2018 kl. 13.12

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Storm, 7. februar 2018 kl. 13.13

mange tak

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 12. februar 2018 kl. 15.32

@Tom
Kender du til undersøgelser eller "udsagn" som retter sig mod, om ren tobak er ligeså afhængighedsskabende som kommercielt fremstillet?
Når jeg tænker tilbage på min barndom og mine bedsteforældre, røg de enten ikke eller røg kun ved særlige lejligheder. Købekraften er sikkert en af årsagerne til vi i dag kan ryge mere.
Men jeg er ikke sikker på, at det er årsagen til vi gør det. Jeg har en lumsk mistanke om, at det er utallige tilsætningsstoffer i moderne tobak, som er årsagen til der ryges langt mere end tidligere.
(I øvrigt ville det måske hjælpe på tobaksforbruget hvis der kom varedeklaration af indholdet i tobakken fremfor for skræmmebillederne. Men så skulle cigaretpakker og anden tobaksvarer sikkert pakkes i papkasser, så der kan blive plads til hele varedeklarationen).

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2018 kl. 16.45

Det er jeg ret sikker på at de gør:
ec.europa.eu/health/scientific_committees/opinions_layman/tobacco/en/index.htm

Ren tobak af egen avl bliver dog aldrig sundt og nikotin er vanedannende på niveau med heroin.

Jeg har røget fra jeg var ca 10 år til jeg fyldte 46 og jeg kan kun anbefale at stoppe eller aldrig at begynde!

Nyt svar til emnet »Tobaks planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Tobaks planter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider