Forum

Ørkenrose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vivi Albertsen, 8. maj 2010 kl. 21.41

Jeg har forsøgt at maile til Henrik "henriklj@cool.dk" men uden held. adressen findes vidst ikke mere. Jeg læste her i et gammelt forum ang. ørkenroser at jeg kunne købe frø fra sagkyndige ørkenrose dyrkere. Er der nogen der ved noget om dette eller har anden info om disse planter vil jeg blive meget glad.
Mvh. Vivi Albertsen. Fyn

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 9. maj 2010 kl. 7.21

Hej vivi du kan købe frø her det gør jeg selv.
www.sunshine-seeds.de/Spezialsortimente-Adenium-34_1255c.html

MVH
Lis

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 9. maj 2010 kl. 9.57

bjarnes frø og planter har masser af forskellige ørkenrosefrø

se adressen til højre her på siden.
masser info om såning af disse

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi Albertsen, 17. maj 2010 kl. 21.21

Hej Lis og Henrik. Tak for jeres svar. Jeg prøver Bjarnes frø & planter :-)
Vh. Vivi

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 22. maj 2010 kl. 7.12

Selvtak Vivi, jeg har lige fået fra Tykland, har efterhånden mange forskellige.
MVH
Lis

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 5. oktober 2010 kl. 22.56

Jeg har selv købt en Adenium obesum for nyligt i Vallensbæk stue- og havecenter. De havde mange flotte planter i forskellige størrelser. De største omkring 50cm ekslusiv potten, og de mindste omkring 25cm

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 26. juni 2011 kl. 12.14

Jeg ligger inde med domæne-navnet wwwapocynaceae.dk, det var egentlig meningen at, jeg ville oprette en uddybende side om denne plantegruppe - men tilegnelsen af viden, var betydeligt mere tidskrævende en forventet.

Jeg har for nyeligt forlænget retten til dette domæne, og vil derfor høre om der er en eller flere der har meget viden om denne gruppe der kunne have interesse for at, få adgang til dette domæne - jeg skal gerne forsat betale for domæne navnet.

Jeg selv har en hjemmeside hos 123hjemmeside - men er der nogen der laver deres egen eller er der andre forslag? skriv gerne til mig.

Med venlig hilsen
Jens Franck
www.jensfranck.dk
jensfranck@hotmail.com

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 27. juni 2011 kl. 12.57

Jeg kan ligeledes godt lide Ørkenroser. De er da så pæne med videre.

Kærlig hilsen Johan Præst.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 22. marts 2023 kl. 12.58

Hej,
Jeg faldt over denne tråd, og håber det er ok at jeg genopliver den.

Jeg har forsøgt mig ud i at så ørkenrose, men frøene rådner, kun et enkelt spirede…og døde😞

De er sået i pottemuld iblandet perlite, og i en potte med klart plastlåg/udluftning.

Jeg har fortsat enkelte frø, og vil prøve igen…..men…hvordan undgår jeg at de rådner?

Skal jeg evt. forsøge mig med bare at drysse frøene ud, så de bare ligger på overfladen af jorden?

Venligst og tak.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 22. marts 2023 kl. 12.58

Hej,
Jeg faldt over denne tråd, og håber det er ok at jeg genopliver den.

Jeg har forsøgt mig ud i at så ørkenrose, men frøene rådner, kun et enkelt spirede…og døde😞

De er sået i pottemuld iblandet perlite, og i en potte med klart plastlåg/udluftning.

Jeg har fortsat enkelte frø, og vil prøve igen…..men…hvordan undgår jeg at de rådner?

Skal jeg evt. forsøge mig med bare at drysse frøene ud, så de bare ligger på overfladen af jorden?

Venligst og tak.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 22. marts 2023 kl. 12.58

Hej,
Jeg faldt over denne tråd, og håber det er ok at jeg genopliver den.

Jeg har forsøgt mig ud i at så ørkenrose, men frøene rådner, kun et enkelt spirede…og døde😞

De er sået i pottemuld iblandet perlite, og i en potte med klart plastlåg/udluftning.

Jeg har fortsat enkelte frø, og vil prøve igen…..men…hvordan undgår jeg at de rådner?

Skal jeg evt. forsøge mig med bare at drysse frøene ud, så de bare ligger på overfladen af jorden?

Venligst og tak.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. marts 2023 kl. 19.54

Hej Suzette.

Jeg har ingen erfaring med dyrkning, pasning eller formering af ørkenrosen , så jeg har forsøgt at google mig frem til et muligt svar til dig. Her var hvad jeg fandt...

Denne stedsegrønne Ørkenrose er udtalt fordringsløs. Den henregnes til Sukkulenterne og den forgrener sig sparsomt. Bladene vokser direkte på stænglen. Iøjenfaldende er de særdeles skønne, ca. 5 cm store, elipseformede rosarøde blomster.

Oprindelse:
Dens oprindelse er Østafrikas tørre områder.

Formering:
Såning / spiring af frøene er muligt hele året indendørs. Miks den fint sigtede såjord med ca. 25% sand eller endnu bedre quartsand. For at frøene ikke skal synken ned i jorden skal denne ikke være for grov. Fugt jorden med en vandforstøver og strø de fine frø ud på såjorden. Alle kaktus er letspirer og skal derfor ikke dækkes. Afgørende er nu tilstrækkelig varme - temperauren skal ligge mellem 16° og 25° C - og dertil skal luftfugtigheden være konstant høj. Derfor skal såbakken dækkes med folie eller glas - endnu nemmere er det med et mini-væksthus. Husk dog udluftning i 2 timer hver 2. til hver 3. dag.

Jord:
Efter et år er det muligt, at omplante den til den i handlen forekommende kaktusjord.

Placering / lys:
Adenium trives hele året indendørs i boligen men, har behov for meget lys og frisk luft. Om sommeren er en solrig til halvskygget placering ideel. Fra juni til september er en placering i det fri også muligt. Temperaturen bør ligge på mellem 15° og 25° C hele året.

Gødning, vanding og pleje:
Adenium skal først vandes når jorden er tørret op. Unge planter skal generelt holdes lidt fugtigere end ældre planter. Ideelt er det med regnvand eller i mangel af samme da kan afkalket vand anvendes. Overskydende vand hældes fra potten for at forhindre / formindske risikoen for vedvarende våd jord eller råd i rødderne. Fra maj til september skal Ørkenrosen hver 4. uge have flydende krukkeplante- eller kaktusgødning. I vækstsæsonen og under blomstring vandes hyppigere d.v.s. 1 gang pr. uge.

Tip: Hver 2. uge kan man med fordel overbruse planten med en vandforstøver, hvis den er placeret på et meget tørt sted.

Overvintring:
Ved overvintring må temperaturen ikke komme under 12° til 16° C, der vandes kun lidt og den må ikke gødes. Ved for kold overvintring eller tørkestress kommer planten i en slags hvilefase og smider i denen situation bladene.

PAS PÅ: Ørkenrosen henregnes til de hundegiftige vækster. Den saft der trænger
ud fra et snit på planten må ikke ramme et åbent sår på dyr eller mennesker.

Håber at det er svar nok.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 22. marts 2023 kl. 20.20

Tusinde tak…det vil jeg forsøge mig med😀

Nyt svar til emnet »Ørkenrose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Ørkenrose

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider