Forum

SØGER FIGEN TRÆ!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Camilla, 15. maj 2010 kl. 20.02

har ikke noget at bytte med desværre - men vil gerne købe til en fornuftig pris. hvis nogle ligger inde med ét de kan undvære så sig til:)
søger et lille træ - men større har også interesse.
på forhånd tak.
mvh. camilla

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. maj 2010 kl. 12.45

Det samme gør jeg - jeg har netop været 3 steder (planteskole, Bauhaus og PlantOrama) for at finde en figen - Brown Turkey eller Bornholmer.
Planteskolen havde nogle sølle stiklinge af sorten Brown Turkey som absolut ingen sideskud havde..
Den anden slags - kan ikke huske navnet men noget med Dalma et eller andet havde sideskud men var en lille fys på 20 cm...

PlantOrama havde kun opstammet og dem der så ikke giver figner (trods de viser det på skiltet, at den bærer figner)

Bauhaus har nogle gange figentræer men igen her var der absolut intet!

Hvor hulen finder man en ordentlig figen I Nordjylland?

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 16. maj 2010 kl. 13.07

Den der "Dalma-et-eller-andet" er nok en "Precose du Dalmatie". Det er den sort vi osse kalder Bornholmerfigen. Jeg har selv et ret stort Bornholmer-figentræ (bor på Falster) og laver ofte stiklinger. Det nemmeste er nok at få et par kviste fra en figen i nærheden af, hvor du bor. Den kommer hurtigst, hvis den stikkes i en potte og stilles lyst og varmt - et drivhus er faktisk perfekt. Det er ret enkelt og 80-90 % af alle stiklinger slår an, hvis det gøres nu.

Alle store planter har engang været små! Det er som regel nemmest at få planter til at etablere sig, hvis de ikke er for store , - især når de plantes om foråret....

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. maj 2010 kl. 14.01

Hej Pia,

Ja du har nok ret - det er det der med tålmodigheden hvad angår små/store planter.

Hvad er i grundet bedst? Brown Turkey eller Bornholmeren?

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. maj 2010 kl. 14.13

Prøv om i kan komme i kontakt med nogle på Bornholm, da der vokser figentræer mange steder på Bornholm, de bærer nogle fantatiske frugter en af mine brugere på mit forum laver marmelde m.m af hendes figner, og de kan tåle vores klima, jeg har selv et lille træ som jeg har købt o Netto for 20 kr for år tilbage, og hvert år giver det en masse figner, de når dog ikke at blive lavet til marmelade, de spises friske.
Bare en stikling kan i få til at slå rod.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Camilla, 16. maj 2010 kl. 14.14

lis pedersen:
ku du være interesseret i, at gi en stikling fra dit træ væk:)??

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. maj 2010 kl. 14.49

Prøv her:

www.westergaards.dk/index.html

Han har mange fine ting og sender gerne!

mvh
Anja

Jeg har en lille tyrkisk figen, som jeg købte sidste forår. Den er vel omkring 70 cm høj, og den gav 25 velsmagende figner sidste år. Jeg dyrker den i krukke og overvintrer den frostfrit i mit drivhus...

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. maj 2010 kl. 19.14

lis pedersen:
ku du være interesseret i, at gi en stikling fra dit træ væk:)??

Det er desværre ikke så stort det står i en krukke, men det giver figner alligevel.
Men jeg skal lige høre et par Bornholmere jeg kender om de kan hitte et par stiklinger.
MVH
Lis

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 16. maj 2010 kl. 20.31

Hej Lise D.

Gug planteskole havde nogle flotte planter for en måned eller to siden, og det havde de også i efteråret. Jeg købte en Brown Turkey (min favoritsort) der havde 6 store grene, og var vel 80-90 cm højt. Så de kan helt sikkert bestille dem hjem til dig, hvis du spørger dem :)

Bornholmerfigen er samme sort som 'Précoce de dalmatie' (som i øvrigt betyder noget i retning af 'Tidlig Dalmatisk')

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. maj 2010 kl. 20.59

Søren: Det var lige netop Gug Planteskole jeg aflagde et visit og jeg må indrømme jeg synes de var noget usle at se på! Og så tage 179,- for en lille bitte stikling uden sideskud ;-(

Den der delmatie havde de også og den var da lidt mere hæderlig at se på. Må hellere høre dem om de kan skaffe dem lidt større... alt er sikkert udsolgt siden de havde nogle store for en måned siden, ak!

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 16. maj 2010 kl. 21.05

hej lis pedersen

jeg vil da gerne betale for at få fat i en bornholmerfigne, hvis du vil sende en lille stikling til mig .er helt syg for at få sådan en i en stor krukke

med venlig hilsen hans

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 17. maj 2010 kl. 8.14

flere forskellige figner kan købes hos
www,westergaardsplanteskole.dk

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 17. maj 2010 kl. 20.27

Jep men mange af de større planter er udsolgt :-( Han har også kun "små ting" tilbage, desværre.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. maj 2010 kl. 9.45

Camilla - dit ønske fremstår forståeligt. Hvem kunne ej holde af et figentræ med dets flotte fligede blade - dengang da jeg var en knejt, ja da kan jeg love dig for, at folk ville have grinet dig lige op i hovedet, hvis du havde nævnt muligheden af at anskaffe sig et sådant træ - mange af os vidste slet ikke hvad det var! Og da især ikke ude på landet, hvor jeg er vokset op. Anderledes er det jo i vor moderne stunder, da kan det meste jo da købes og anskaffes over internettet eller på planteskolen. Det er vel nok praktisk. Og så kan jeg da lige nævne, at figentræet kan stiklingformeres, og det betyder jo da, at en sådant græn kan skæres skråt af og puttes direkte i den fugtige jord, da vil det efter kort tid vokse - en sådant gren kunne du såmænd få af mig, om det måtte være.

Mvh Eivin (^_^)

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 18. maj 2010 kl. 22.08

hej elvin

må jeg ønske mig en aflægger fra dig også. du må da gerne sende den hvis du bor langt væk fra slagelse.

hilsen hans

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 18. maj 2010 kl. 23.07

hejsa jeg tror vi har figner træer nede i den have center hvor jeg arbejder ellers kan vi få dem hjem hved jeg

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2010 kl. 7.07

de fleste havecentre kan vel også bestille dem hjem - mon ikke?

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 25. maj 2010 kl. 16.33

Prøv Bilka Ålborg. Der købte jeg mit Bornholm figentræ sidste sommer. Det står i en krukke i udestuen og der er allerede masser af figner på:-)

Mvh.

Michael

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. juni 2010 kl. 10.46

jeg har nogle småplanter af en klon som er hentet i bjergene i jugoslavien den er meget hårdfør - har aldrig været frosset tilbage i de 20 år jeg har haft den - min mail er mmadsen@post.tele.dk

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. juni 2010 kl. 21.17

Lige nu har Føtex figenplanter til kun 15 kr. De er godt nok ikke store men det bliver de hurtigt, de kan gro en meter om året. Det er Brown Turkey, og med bind for øjnene er det vanskeligt at smage forskel på den og bornholmeren.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 7. juni 2010 kl. 9.32

40 cm høje bornholmer-figen
kan købes hos florentsia.com

Nyt svar til emnet »SØGER FIGEN TRÆ!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > SØGER FIGEN TRÆ!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider