Forum

Jordbærplanter og -frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 30. juni 2010 kl. 16.20

Jeg er begyndt min egen lille jordbæravl. Indtil videre er jeg kommet op på 30 forskellige sorter (købte planter og byttet).
Jeg har også forsøgt mig med jordbærfrø, men dette er ikke rigtigt blevet til så meget. Jeg har ellers nøje fulgt såvejledningen på frøposerne, men der kommer ikke ret mange planter!!! Er der nogen derude som har prøvet dette med held???
Er der nogen som ved, hvad jeg skal gøre eller hvad jeg evt. gør forkert???

På nuværende tidspunkt har følgende sorter:
BAKKER – DANIA – DARSELECT - DEEP ROSE – DYBDAL – EDELWEIS – ELAN – ELSANTA – EVEREST – EVIE – FLORENCE – FLORIN - FLORES DE ESPAÑA – HEDEHUSENE – HONEYEYE - KINGSIZE klatre – KLOSTERHAVE – KORONA - MAXIM GIGANTILLA – OSTARA – PINK - PINK PANDA – POLKA – SENGANA - SWEET EVE – SYMFONY – TEMPTATION – YAMASKA - YELLOW WONDER - WHITE WONDER – ZEPHYR.

Hvis der er andre derude som har nogle andre sorter vil jeg meget gerne høre fra Jer. Måske kan vi bytte eller købe. Det må gerne være de lidt mere almindelige sorter, men også gerne nogle andre spændende sorter, evt. udenlandske sorter.
Jeg håber at høre fra nogen af Jer. På forhånd TAK.

Med venlig hilsen
Jytte Bøje

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2010 kl. 18.29

Hej Jytte -

har har sået Yellow Wonder og har fået nogle store fine planter, som er ved at sætte bær nu...

Jeg fandt en vejledning på et svensk haveforum - odla.nu -
frøene skulle ikke dækkes og stå mørkt og relativt køligt, til de havde spiret. Så skulle de frem i lyset, men stadig stå omkring 15 grader, og så skulle man bare vente... Og de gror meget langsomt i starten, men pludselig begyndte de at ligne jordbærplanter og blev plantet i potter, så nu glæder jeg mig bare til at smage dem!

mvh
Anja

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 30. juni 2010 kl. 20.06

Hvor er det dog fortvivlende at selv om jeg fodre og næsten opfostre, også solsortene hele året (?) så æder de altid af mine lækre jordbær, endda før de er helt modne. De gør så bare det samme ved de næste, de er eksperter i at dykke ind under nættet og ud igen, men alligevel blev en af ungerne hængende uhjælpeligt fast og indviklet forleden morgen. Jeg slog det sidste af livet ihjel. Stak en bambuskæp i jorden og hang fuglen i toppen!

Så manglede jordbærerne aftagere - indtil et af naboens dyr sprang op og væltede det hele. Spyfluerne havde ellers polstret ungen godt til med spy.

Solsortene holder alligevel øje med mig, de har respekt for mig nu, men de er oppe langt før min 6-7 stk.

Hvordan klarer I det ellers? håp

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2010 kl. 22.35

Hej håp -

prøv at sætte nogle skåle med vand omkring jordbærrene - solsortene tager dem jo af tørst, så det skulle hjælpe. Har dog ikke selv prøvet det, da mine to katte er ret gode til at holde fuglene væk det meste af tiden...

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 1. juli 2010 kl. 8.24

Hej Hans Åge
Jeg har alle mine planter stående i 2 lange højbeder og andre står i nogle meget store krukker, derudover har jeg også nogle som står i store sorte plastik spande (som jeg får gratis hos vores lokale frugt og blomsterhandler). Af en eller anden måske mine 3 katte holder fuglene sig langt væk. Mit problem er derimod snegle både med og uden hus, jeg går dagligt 2 turer rundt om alle planterne og fjerner sneglene. Jeg har også sat små underskåle med øl i rundt omkring planterne og det er snaglene - særlig dræbersneglene helt vilde med så de drikker sig fulde hvorefter de drukner i øllet.
mvh
Jytte

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MO77, 11. juli 2010 kl. 17.14

Hej Jytte jeg er intr. i en del af dine jordbær som jeg godt vil købe nogle frø af.

Jeg har selv 2 arter Evie 2 som laver søde bær hele sommeren og Big Sweet som laver kæmpe søde bær.

Kan jeg ikke få din email hvis du vil af med nogle frø.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 11. juli 2010 kl. 17.59

Hej Cenk
Hvad er der sket med byttefrø.dk?
(Ved godt at det er helt off topic - undskyld Jytte)

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MO77, 12. juli 2010 kl. 12.03

Hej Søren jeg lukkede den da folk var alt for inaktive.

Men et stort tak til dig og Klaus , Lotte og Lis for at hjælpe med at få den op at stå.

Jeg lavede siden for ca 2 år siden idet da manglede et sted hvor man kunne bytte frø, men lige efter jeg havde købt den kom da en bytte sektion herinde :(

Så resten af billederne fra mine planter smider jeg på denne side hvis i lige vil se hvordan det står til.

Kan jeg ikke få din email vil lige høre dig om noget.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 12. juli 2010 kl. 13.01

Jeg tænkte nok at det var noget i den stil. Jeg forstår dig egentligt godt, men synes nu stadigt at det er ærgeligt, da jeg regnede med at aktiviteten ville stige til efteråret/vinter når der igen blev sæson for at bytte frø.
Kan vi måske begge oprette en bruger på www.plantedebat.dk ? (man kan sende PM beskeder der, poste billeder osv. så måske den kan blive en erstatning for byttefrø.dk)
Jeg vil ikke så gerne poste min e-mail adresse her, for da jeg gjorde det sidste gang blev jeg bombarderet med spam mails :/

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 12. juli 2010 kl. 13.13

Så er jeg oprettet derinde :) (hedder det samme som her)

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MO77, 12. juli 2010 kl. 16.59

Ok jeg opretter mig lige så kan jeg kontakte dig igennem der.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 12. juli 2010 kl. 19.59

Hej Cenk

Jeg har ikke nogen frø, kun levende planter som jeg gerne sælge/bytter væk du kan kontakte mig på jb@ishoejby.dk så kan vi snakke om et evt. bytte, jeg kunne godt tænke mig at prøve Evie 2. Jeg har nogle som hedder Evie, dog uden noget nr. Så mon det er samme slags eller en nyere sort af Evie.
Skriv til mig og vi finder ud af noget.
Med venlig hilsen

Jytte Bøje

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MO77, 12. juli 2010 kl. 21.24

Mail sendt

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 16. august 2010 kl. 14.18

Hej Michael
Jeg er lige kommet hjem fra ferie, og skulle igennem alle mine lister med handel og bytning, men jeg kan ikke lige finde din mail, vil du være sød at sende den til mig igen
Jytte

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina JENSEN, 10. november 2010 kl. 13.20

Hej Jytte

Jeg er interesseret i sort ostara, har du nogle stikkeling jeg kan købe?

dawei_claus@hotmail.com

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 10. november 2010 kl. 14.47

hej jytte bøje

jeg har tidligere skrevet til dig om at få nogle stiklinger fra dig af jordbær
stiklinger , og det vil jeg da stadig gerne have det må gerne være
smagende sorter tidlige .mellem og sene . du må gerne sende , men ellers
vil jeg da gerne komme i bil bare vi kan finde en dato

mvh hans

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 10. november 2010 kl. 16.03

Hej Hans

Jeg har stadig nogle af de forskellige slags, men ikke så mange, da de efterhånden ikke ser så godt ud mere, de har fået efterårsfarver og har mistet en del blade. Men hvis du vil have dem og have udlejligheden med at komme og hente dem, ja så er det dine kvit og frit. Du kan lige skrive til mig så kan vi udveksle telefinnumre og finde en dato.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
jb@ishoejby.dk

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeppe B. P., 9. maj 2020 kl. 14.53

Hej Jytte,

Har du stadigvæk jordbærplanter og -stiklinger? Jeg er på udkig efter sorten Everest.

Mvh.
Jeppe

18 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.10

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Jordbærplanter og -frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Jordbærplanter og -frø

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider