Forum

Opbevaring af frø?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 16. august 2010 kl. 16.37

Hej, jeg er nybegynder i år som frøsamler og selve indsamlingen af frø er gået fint :) Af dem jeg har indsamlet indtil videre, kan nævnes lupin, akeleje, forglemmigej, judas penge....
Jeg har efterhånden læst en del om opbevaring af frø (tørt, mørkt, koldt, på køl, i fryser osv.) Men jeg savner råd til hvordan, dvs. i hvad, frø bedst opbevares.

Må de opvares i små lynlås-poser i køleskabet? Eller er papir og derefter noget lufttæt, bedre?

Jeg vil være meget taknemmelig hvis I vil skrive lidt om hvad I har mest succes med :)

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 17. august 2010 kl. 7.57

hejsa frø har det bedst ved ikke for varmt og gerne mørkt

opbevaring af frø kan forgå i en kasse der står en køligt sted hvor temp. ikke bliver for høj

når du opbavarer frø i lynlåsposer SKAL du være opmærksom på at der ikke må være for maget fugt omkring frøene når de kommer i poser

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 17. august 2010 kl. 16.46

Jeg bruger altid et kaffefilter viklet sammen med en elastik, skriver udenpå hvilken type frø, der er tale om, og putter det i køleskabet en lufttæt beholder. Kaffefilteret suger eventuel fugtighed men lader samtidig frøene "ånde".

Hvis du putter frøene i en lufttæt lynlåspose, risikerer du at de rådner eller på anden måde mister deres spireevne, hvis de ikke er 100% tørre, for du indkapsler jo også fugtigheden.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 17. august 2010 kl. 18.35

Hej Brian og L.

Mange tak for jeres svar. Jeg køber straks kaffefiltre til opbevaring :)

Mange hilsner,

Henriette

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 17. august 2010 kl. 20.49

hejsa l.olsen