Forum

Opbevaring af frø?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 16. august 2010 kl. 16.37

Hej, jeg er nybegynder i år som frøsamler og selve indsamlingen af frø er gået fint :) Af dem jeg har indsamlet indtil videre, kan nævnes lupin, akeleje, forglemmigej, judas penge....
Jeg har efterhånden læst en del om opbevaring af frø (tørt, mørkt, koldt, på køl, i fryser osv.) Men jeg savner råd til hvordan, dvs. i hvad, frø bedst opbevares.

Må de opvares i små lynlås-poser i køleskabet? Eller er papir og derefter noget lufttæt, bedre?

Jeg vil være meget taknemmelig hvis I vil skrive lidt om hvad I har mest succes med :)

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 17. august 2010 kl. 7.57

hejsa frø har det bedst ved ikke for varmt og gerne mørkt

opbevaring af frø kan forgå i en kasse der står en køligt sted hvor temp. ikke bliver for høj

når du opbavarer frø i lynlåsposer SKAL du være opmærksom på at der ikke må være for maget fugt omkring frøene når de kommer i poser

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 17. august 2010 kl. 16.46

Jeg bruger altid et kaffefilter viklet sammen med en elastik, skriver udenpå hvilken type frø, der er tale om, og putter det i køleskabet en lufttæt beholder. Kaffefilteret suger eventuel fugtighed men lader samtidig frøene "ånde".

Hvis du putter frøene i en lufttæt lynlåspose, risikerer du at de rådner eller på anden måde mister deres spireevne, hvis de ikke er 100% tørre, for du indkapsler jo også fugtigheden.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 17. august 2010 kl. 18.35

Hej Brian og L.

Mange tak for jeres svar. Jeg køber straks kaffefiltre til opbevaring :)

Mange hilsner,

Henriette

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 17. august 2010 kl. 20.49

hejsa l.olsen

jeg har altid brugt poser til mine frø og har en spire evne på min 95% så jeg bruger ikke andet og har lavet flere 1000 frø i poser hvor jeg har soldt ud fra

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 17. august 2010 kl. 21.29

Hej igen Brian,

Bruger du plastic eller papir poser??

Og til L.Olsen:

De frø jeg har indsamlet har alle ligget til tørre i nogle uger på servietter. Vil de afgive fugt hvis jeg lægger dem i lynlåsposer i køleskab, evt. i en lufttæt boks?

Grunden til at jeg spørger så meget til det med lynlåsposerne, er at jeg har et hav af dem - og jeg synes det er klart den nemmeste og praktiske måde at opbevare dem på idet jeg har samlet rigtigt mange frø. Samtidig har jeg også bedre styr på dem.

Men jeg indrømmer gerne, at det med kaffefiltre lyder som klart det bedste mht. fugt :)

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 17. august 2010 kl. 22.29

Hej med jer begge. Plastposer er sikkert en udmærket og praktisk løsning, det anfægter jeg ikke Brian. Min pointe er bare, at man skal sikre sig, at frøene er helt gennemtørre, da eventuel fugt ikke kan undslippe en lille lufttæt platpose.

Jeg bruger kaffefiltrene som en just in case løsning, især med tanke på den høje luftfugtighed vi har i øjeblikket. Og så fordi jeg jo har dem liggende alligevel :)

Henriette: Du kan jo holde øje med, om der dannes kondens på indersiden af poserne, når de kommer på køl.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. august 2010 kl. 6.01

Tak igen for svar :)

Jeg køber kaffefiltre og forsøger kun med nogle få frø i plastic poser, så må jeg se hvad der sker.

Ha' en dejlig dag :)

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 18. august 2010 kl. 7.45

Jeg bruger tefiltre de er aflange, så trækker jeg en snor i kælderen hænger poserne derpå de kan sættes fast med tøjklemmer, der er til frøene er tøre derefter kommer de i køleskabet i en lufttæt plastikboks.
Nå man opbevarer sine frø i køleskab står de ved samme temperatur den svinger ikke ret meget der.
Jeg har aldrig problemer med spirreevnen på frøene.
MVH
Lis

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 18. august 2010 kl. 18.18

Hej Lis,

Det er da en rigtig god idé til tørring :)

Jeg går ud fra at du lader frøene blive i tefiltrene når du kommer dem i en boks i køleskabet?

Jeg har tænkt mig at købe et lille køleskab kun til frø (og syltekrukker) - ved du hvilken temperatur der er bedst for frøene?

Mange hilsner,

Henriette

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 19. august 2010 kl. 6.40

jeg bruger plastik poser med lynlås i

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 19. august 2010 kl. 6.40

jeg bruger plastik poser med lynlås i

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 19. august 2010 kl. 7.31

For det meste lader jeg frøene blive, men er jeg sikker på at de er tørre kommer jeg dem i små lynlåsposer, og så i kassen i køleskabet, hvor temperaturen liger omkring 5 grader.
Har et køleskab i garagen kun til det formål opbevare frø der.
Staudefrø kan du så nu, men jeg venter normalt til foråret der synes jeg spirreevnen er bedere.
MVH
Lis

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 19. august 2010 kl. 10.10

jeg kan så året rundt og jeg syntes min spiring er maget høj i forhold til hvad jeg får hjem en gang i mellem

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 19. august 2010 kl. 14.59

Mange tak for hjælpen alle 3,

har købt både kaffe- og tefiltre så nu mangler jeg bare det lille køleskab :)

Mvh. Henriette

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 19. august 2010 kl. 16.17

Lis, hvad er din erfaring med at så stauder på denne tid af året? Når de at etablere sig inden vinteren kommer? Selvom en staude jo pr. definition er vinterhårdfør, kan jeg forestille mig at en vinter, der er lige så hård som den seneste, sagtens kan tage livet af en lille ny staude, hvis rodnet ikke er så godt udviklet.

Jeg har nemlig sået lidt forskellige stauder rundt om i haven for nyligt, men jeg er kommet i tvivl om jeg ikke burde have ventet til foråret.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 19. august 2010 kl. 16.38

En vinter som denne er hård ved stauderne selv de store kan have svært ved at klare sig. Jeg ved at mange af de brugere der er på mit forum sår deres stauder i potter sætter dem lidt beskyttet under buske osv. eller venter til hen i marts/april med at så.
Nogle frø skal dog sås så friske som muligt, men de fleste alm staudefrø kan sagtens vente.
Så har man ikke muligheden for at sætte dem under bukse osv, så vent, i nogle områder er det også mere koldt og fugtigt i end andre, her hos mig er der ret koldt om vinteren, derfor venter jeg, noget sår jeg dog og sætter i drivhus, det er frø fra Fritillaria osv. de er meget længe om at spirre.
MVH
Lis

Nyt svar til emnet »Opbevaring af frø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Opbevaring af frø?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider