Forum

Danske valnødder.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 16. september 2010 kl. 19.00

Så er der ikke længe til årets valnødder falder ned fra træerne.

Vil prøve igen i år om der er nogle der har nogle store flotte gamle valnøddetræer som giver godt med gode nødder og I kan undvære 10-20 stykker? Gerne både små og store dobbelt valnødder modtages gerne.

Betaler selvfølgelig portoen.

Mvh.

Michael

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 10. oktober 2010 kl. 17.00

Nu er valnødderne så småt igang med at falde ned, så læs gerne øverste indlæg igen:-)

Nødderne skal såes, for at se hvilke træer der kommer ud af dem når de i næste årti begynder at give lidt afkast.?

Mvh.

Michael

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 11. oktober 2010 kl. 19.53

Årti er måske lidt optimistisk-men godt med lidt initiativ!

Dobbelte valnødder er elendige til at spire.

Ud af 20 spirede en!

Lige en historie om et valnøddetræ fra det virkelige liv.
Træet tilhørte mine svigerforældre og var formodentligt omkring 4-5 år gammelt ( købt i planteskole ) før det blev omplantet til deres daværende bopæl.
Efter 5-6 år skulle de flytte og jeg overtog træet.
Det bar for første gang for 4 år siden d.v.s. ca. 34 år efter at det blev købt.
Nu er det et mægtigt træ som står i vejen for en meget bedre valnød ( podet og som bar allerede efter 3 år ) med dobbelt så store frugter og et udbytte der er meget bedre-så denne vinter skal det beskæres-ske hvad der vil!
Iøvrigt skygger det også for min hvertevalnød og mit ægte kastanietræ.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 11. oktober 2010 kl. 19.56

Rettelse: Hjertevalnød!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 11. oktober 2010 kl. 21.01

Det var utroligt så lang tid det har taget for at kokmme i bæring!! Er vist det længeste antal år jeg har hørt om!

Jeg har selv to podet valnød og en hjertenød. Hjertenød og den ene valnød er kun andenårs podning, så der går nok et par år før de begynder at give lidt. Det tredie er tre år og var 4 nødder på i år:-)
Har tid nok til at vente på de andre planter kommer - er bare spændende, at se hvordan de falder ud med tiden og hvornår de begynder at give nødder, og hvilke nødder der kommer ud af dem:-)

Har 24 planter fra 4 forskellige træer fra sidste år. de er ca 30-40 cm nu. De bliver plantet ud i skoven næste efterår.

Men giv endelig lyd hvis der er nogle der har nogle nødder I kan undvære fra nogle gode træer!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 18. oktober 2010 kl. 13.44

Det er altså ikke kun nødder fra dobbelt valnød jeg ønsker, men alle typer valnødder, bare det er fra sunde træer:-)

Mvh.

Michael

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 18. oktober 2010 kl. 22.32

Hej Michael

Jeg kunne måske godt samle en håndfuld valnødder til dig. Du kan sende din adresse til jcjessen snabel-a gmail.com

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 20. oktober 2010 kl. 7.41

Hej Jens.

Lyder super! Jeg mailer min adresse til dig.

Mvh.

Michael

Nyt svar til emnet »Danske valnødder.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Danske valnødder.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider