Forum

Køkkenhaver i byen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Østerbro, 9. marts 2012 kl. 8.12

Hej alle flinke have-folk.

Jeg skriver i håb om at få lidt gode råd.
Vi er en stor boligforening i Københavns Nord-vest kvarter som skal til at etablere køkkenhaver i højbede for og med beboerne.
En af visionerne er at det skal være økologisk og til dette har jeg et par spørgsmål;
Hvordan kan man som byboer, nemmest anskaffe sig dyremøg til at gøde? Jeg mener, kan det leveres uden voldsomme udgifter?
Høns i byen? Er det en god idé?

Kan nok høre på mine spørgsmål at vi er meget grønne, men håber I kan bære over med os. :-)

De venligste hilsner

Pernille

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 9. marts 2012 kl. 8.29

Hej Pernille
Sikke en god ide. Jeg har så ofte undret mig over de skønne grønne arealer der bare ligger ubrugte hen, så det er da en fantastisk ide at bruge noget plads til køkkenhaver. :o)
Høns kan du sagtens holde i byen, men der skal altså mange til.

Kunne I overveje at stille kompostbeholdere op, så alt det grønne affald kom heri? Det ville give et godt kredsløb.

Ellers kan I overveje at hente nogle trailerfulde hestemøg på en rideskole el. lign. De vil som regel rigtig gerne af med det. Det skal ligge en sæson, meget gerne overdækket af en preseening el. lign., men så har I også et skønt jordforbedrings- og gødningsmiddel.

Rigtig god fornøjelse med køkkenhaverne.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 9. marts 2012 kl. 9.22

Hej

Man kan på planteskoler få tørret dyremøg, det har den store fordel at det efter sigende ikke lugter så meget. Jeg tror ikke alle naboerne vil synes gyllelugt harmonerer godt med livet i byen. Ulempen er selvfølgeligt at det er dyrt.

Affaldssortering med kompostbeholdere er en rigtig god idé, sørg for at få nogle gennem kommunen der er rottesikre :-). Der kan også kommes køkkenaffald i, så må I overveje om det kun skal være økologisk affald.

Genbrugspladserne har i øvrigt jord(kompost) om foråret, der kan hentes gratis, der er lavet af haveaffald. Det kan vist også bestilles i større mængder. Holdninger til denne jord er blandede og kan ses i diverse debatter her på siden.

Her er et link til en byøkologisk have, i Berlin
byensojne.com/2011/05/25/berlin-nyttehave-berlin-urban-garden/

Mvh Michael

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 9. marts 2012 kl. 9.35

Planteskolerne har ikke økologisk dyremøg prøv istedet solsikken.dk under gødning. de har både lupin-gødning, som er mindre kraftigt og fjerkrægødning fra økologiske høns. Hvis i skal have en god økologisk have skal i selv fremstille kompost. Komposten fra genbrugspladser indeholder meget næring men næsten ingen mikroorganismer, da det er fuldstændig omsat.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 9. marts 2012 kl. 9.51

Jeg synes altså jeg har læst, at genbyg har økologisk gødning (eller øko jord?) en gang imellem - og det ligger vist på Amager.
Hilsen Tina
PS: www.genbyg.dk/have_husholdning/oeko_jord_og_goedning/

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Østerbro, 10. marts 2012 kl. 11.10

Tusind tak for jeres gode svar. Gode links til gødning. Har fået masser af inspiration til videre forløb. Kan f.x se at vi gratis kan låne rotte sikrede kompost beholdere via kommunen. Nu må vi se om høns bliver aktuel?

Nu bliver det spændende at komme i gang med haverne.

Nyt svar til emnet »Køkkenhaver i byen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køkkenhaver i byen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider