Forum

Frisk komøg til omsat komøg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge M., 17. marts 2012 kl. 23.42

Hjælp der ligger en kæmpe bunke ikke omsat komøg i
min have.....ja jeg har jo selv bestilt den , men det viste sig ikke at være omsat som lovet.
Hvor langt det er henne i proccessen ved jeg ikke, men det er våd-der er ikke meget halm og det lugter ikke vildt meget, men lidt hvis man stikker hovedet ned til det.
-Jeg har jo læst mig rundtosse om alle mulige råd og har fattet at det be4dste ville være at jeg lavede en kompost...men jeg synes ikke at jeg orker at gå igang med det og synes heller ikke jeg har ret meget at putte i komposten, for køkkenaffaldet får hønsene jo og græs afklip ligger jeg på bedene.Kan jeg få den møjbunke lavet til noget anvendelig til næste år eller skal jeg dækken den med plast og ligge det ud på bedene til efteråret og er det bedre en at så grøntgødning, som jeg plejer.
Håber nogen kan gi´ mig et godt råd.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 18. marts 2012 kl. 11.34

Hvis det ikke lugter så meget og kun, når du roder op i det, så er det næsten omsat. Lad det ligge i bunken lidt endnu og du har færdig kompost om en måned. Du ved, når det er færdigt, ved at lugte til det - det skal lugte som "skovbund".
Hvis du har et køkkenhaveareal, som først skal beplantes om en måned, så kan du også sprede det ud herover. Så skal du bare kultivere stykket, når du skal i gang med at plante/så.
Hilsen Tina

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge M., 18. marts 2012 kl. 13.45

Hej Tina
....jeg håber du har ret, for det ville da være dejligt.Skal jeg dække det med plast og kigge til det om en måneds tid?
Inge

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 18. marts 2012 kl. 14.31

Hej Inge,
plast - det ved jeg faktisk ikke. Jeg tror, at gennemsigtig plast hjælper til at varme jorden op og det er vel helt fint?
Måske en anden herinde kan svare.
Jeg har selv spredt hestemøg (nyt) i efterår/vinter i min køkkenhave og det ligger bare som det er.
Hilsen Tina

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge M., 18. marts 2012 kl. 15.38

Hej Tina
Tak for endnu et svar
Jeg mente nu om gødningsbunken skulle dækkes med plast.
Inge

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 18. marts 2012 kl. 16.55

Nårrrhhh - tja, smag og behag - min er læsset op i en stabel pallerammer og er ikke overdækket :-)
Hilsen Tina

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. marts 2012 kl. 20.51

Hej Inge læg du et stykke plast over din møgbunke, ellers vil
det meste af gødningen ved regnvejr, forsvinde ned i jorden der hvor det ligger, og tørre ud om sommeren, hvis vi får sommer. Henry G.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 19. marts 2012 kl. 9.03

Glemte lige: Min bunke står ind mod husmuren under udhæng, så derfor kommer der ikke meget regn i den.
Hilsen Tina

Nyt svar til emnet »Frisk komøg til omsat komøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frisk komøg til omsat komøg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider